Performancing Metrics

هشدار سیر کند توسعه فضای مجازی در ایران | اتاق خبر
کد خبر: 390680
تاریخ انتشار: 5 فروردین 1396 - 09:59
اگرچه برخی معتقدند توسعه در فضای مجازی و دسترسی به اینترنت موجب آلودگی این فضا شده است، اما حق دسترسی به فضای مجازی در منشور حقوق شهروندی حاکی از آن است که این فضا هنوز جای کار دارد و تمامی مردم ایران باید از آن بهره‌مند شوند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در بند هشتم منشور حقوق شهروندی با عنوان «حق دسترسی به فضای مجازی» آمده است: حق شهروندان است که آزادانه و بدون تبعیض از امکان دسترسی و برقراری ارتباط و کسب اطلاعات و دانش در فضای مجازی بهره‌مند شوند. این حق از جمله شامل احترام به تنوع فرهنگی، زبانی، سنت‌ها و باورهای مذهبی و مراعات موازین اخلاقی در فضای مجازی است. ایجاد هرگونه محدودیت (مانند فیلترینگ، پارازیت، کاهش سرعت یا قطعی شبکه) بدون مستند قانونی صریح ممنوع است.

در دیگر بندهای این منشور نیز آمده است: حق شهروندان است که از مزایای دولت الکترونیکی و تجارت الکترونیکی، فرصت‌های آموزشی و توانمندسازی کاربران به صورت غیر تبعیض‌آمیز برخوردار شوند و حق شهروندان است که از امنیت سایبری و فناوری‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی، حفاظت از داده‌های شخصی و حریم خصوصی برخوردار باشند.

محمود واعظی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با اشاره به انتقاداتی که در خصوص شیب تند ایجاد توسعه در فضای مجازی و دسترسی به اینترنت صورت می‌گیرد، می‌گوید: از نظر ما هنوز سیر توسعه تند نیست. از سویی دیگر مگر اکنون در فضای واقعی جامعه آسیبی وجود ندارد؟ البته بحث سایت‌های غیراخلاقی برای کشور کم‌اهمیت نیست، به هر صورت برای کشور و مردم مباحث مذهبی و اخلاقی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما باید توجه داشت که توسعه تکنولوژی در کشور پیامدهای متعددی در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره دارد که باید بر روی تمام این موارد کار شود، نه این‌که به‌طور مرتب بر سر راه توسعه ترمز ایجاد شود.

او همچنین اظهار می‌کند: برخی گلایه دارند که نسبت به گذشته سرعت توسعه در این حوزه زیاد شده است اما باید در نظر داشت که آنچه مدنظر منتقدان قرار دارد، تنها به بخش بسیار کوچک از فرهنگ مربوط می‌شود و در نهایت چند سایت غیراخلاقی را در بر می‌گیرد. در فضای واقعی جامعه هم توسعه وجود دارد و آسیب‌های اجتماعی متوجه حال مردم می‌شود. در هر صورت باید تلاش کنیم براساس شناختی که اکنون در دنیا وجود دارد این تغییرات با سرعت بالا در حال انجام است.

انتقاداتی نیز درباره انتقال اینترنت به روستاها وجود داشت که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره با تاکید بر تلاش دولت برای کاهش شکاف دیجیتال در کشور، بیان می‌کند: در ابتدای دولت هیچ روستایی وجود نداشت که به اینترنت دسترسی داشته باشد، اما اکنون بیش از ۲۵۰ هزار روستا تحت پوشش شبکه اینترنت قرار دارند و امیدواریم تا پایان دولت ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار تحت این پوشش قرار گیرند.

توسعه کسب و کار نیز از دیگر مزایای توسعه اینترنت است که از اهمیت زیادی نیز برخوردار است. در این باره واعظی با اشاره به تاثیراتی که توسعه فناوری‌های نوین بر جوامع برجای می‌گذارد، اظهار می‌کند: زمانی هیچ‌کس در این فضا به دنبال کسب‌وکار نبود، اما اکنون شرایط به گونه‌ای است که در نهایت پیشرفت این عرصه موجب تحول در حوزه اقتصادی شده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید