Performancing Metrics

هشدارفائو درباره تداوم جنگ درخاورمیانه | اتاق خبر
کد خبر: 390879
تاریخ انتشار: 8 فروردین 1396 - 16:49
فائو اعلام کرد؛
تازه‌ترین گزارش فائو نشان می‌دهد که مناقشات و تداوم بحران‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا باعث شده تا امنیت غذایی تقریبا ۳۰ میلیون نفر در این منطقه به مخاطره بیفتد.
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، گزارش اخیر فائو با عنوان «بازبینی منطقه‌ای ناامنی غذایی در خاور نزدیک و شمال آفریقا» نشان می‌دهد که در پنج سال گذشته سطح امنیت غذایی و تغذیه در خاور نزدیک و شمال آفریقا به شدت کاهش یافته است.

 این امر باعث شده تا پیشرفت‌های مداومی که پیش از سال ۲۰۱۰ تحقق یافته و منجر به کاهش شیوع سوءتغذیه، عقب ماندگی رشد، کم خونی و فقر شده بود، عملا کم رنگ شود.  در این گزارش اعلام شده که وخامت شرایط در منطقه عمدتا ناشی از شیوع و شدت مناقشات و بحران‌های طولانی بوده است.

فائو در این ارزیابی از مقیاس تجربه ناامنی غذایی (FIES) استفاده کرده و نشان داده که شیوع ناامنی شدید غذایی در جمعیت بزرگسال خاور نزدیک و شمال آفریقا در فاصله سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ نزدیک به ۹.۵ درصد بوده که به معنای به مخاطره افتادن امنیت غذایی تقریبا ۳۰ میلیون نفر در این منطقه  است.

در همین زمینه، عبدالسلام اولد احمد، دستیار مدیر کل فائو و نماینده منطقه‌ای این سازمان در خاور نزدیک و شمال آفریقا، گفت: این منطقه به دلیل ریسک‌های متعدد ناشی از مناقشات، کمبود آب و تغییرات اقلیمی با چالش‌های بی سابقه‌ای در خصوص امنیت غذایی مواجه است.

 کشورهای منطقه باید به منظور دستیابی به هدف توسعه پایدار برای پایان دادن به گرسنگی تا سال ۲۰۳۰، مدیریت پایدار جامع و بلندمدت آب را نیز اعمال کنند.

دستیار مدیر کل فائو همچنین تأکید کرد: یکی از پیش شرط‌های لازم برای اینکه کشاورزان بتوانند با چالش‌های ناشی از کمبود آب و تغییرات اقلیمی مقابله کنند، برخورداری از «محیطی صلح‌آمیز و با ثبات» است.

براساس این گزارش، بحران سوریه به ویژه در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ عمیق‌تر و باعث شده تا بیش از نیمی از جمعیت این کشور نیازمند کمک‌های غذایی بوده و ۴.۸ میلیون نفر دیگر نیز، عمدتا در کشورهای همسایه، آواره شوند؛ تعداد افراد دچار ناامنی غذایی و آوارگان داخلی در یمن و عراق نیز در حال افزایش هستند.

 گزارش فائو تأکید می‌کند که علاوه بر مناقشات و بحران‌ها، تا سال ۲۰۳۰، کمبود آب و تغییرات اقلیمی بنیادی‌ترین چالش‌ها در برابر پایان بخشیدن به گرسنگی، دست یافتن به امنیت غذایی، بهبود تغذیه و ترویج کشاورزی پایدار است؛ کمبود آب از عوامل تغییر ناپذیر در تولیدات کشاورزی خاور نزدیک و شمال آفریقا بوده و باعث وابستگی این منطقه به واردات غذایی شده است.

بر اساس مدارکی که در چارچوب «ابتکار منطقه ای کمبود آب» فائو در منطقه یاد شده جمع آوری شده است، انتظار می رود تغییرات اقلیمی امنیت غذایی را در حوزه برخورداری، دسترسی، ثبات و بهره برداری از غذا تحت تأثیر قرار دهد؛ این در حالی است که بیشتر تأثیرات تغییرات اقلیمی در منطقه برخورداری از آب را نیز به مخاطره انداخته است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید