Performancing Metrics

ایران ارتباطات عراق را رقم می‌زند | اتاق خبر
کد خبر: 392383
تاریخ انتشار: 6 اردیبهشت 1396 - 11:10
ترانزیت ارتباطات عراق از طریق ایران تحت عنوان پروژه «اوج» از سال ۱۳۹۳ فاز نخست خود را با ظرفیت انتقال ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه آغاز کرد و قرار است ظرفیت نهایی آن به یک ترابیت بر ثانیه برسد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، موقعیت منحصربه‌فرد ایران در منطقه خاورمیانه به عنوان پل ارتباطی شرق و غرب و دسترسی به آب‌های آزاد در جنوب کشور، جایگاه ویژه‌ای را در سطح جهان برای ترانزیت ارتباطات بین‌الملل از طریق ایران رقم زده است.

شرکت ارتباطات زیرساخت کشور به عنوان تنها نهاد حاکمیتی زیرساخت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و نماینده دولت در حوزه ارتباطات بین‌الملل تاکنون پروژه‌ها و مطالعات متعددی را با هدف توسعه این بخش و درآمدهای حاصل از آن انجام داده است.

طرح ترانزیت ترافیک بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت برروی شبکه فیبرنوری شرکت توانیر، پروژه عظیم و بلند مدتی است که امکان بهره‌برداری از شبکه فیبرنوری برروی شبکه انتقال برق کشور را فراهم می‌کند.

ظرفیت فیبرهای نوری موجود در این شبکه پیش از این فقط برای حل نیازهای ارتباطی وزرات نیرو مورد استفاده قرار می‌گرفت. با اتصال این شبکه به شبکه مادر مخابراتی کشور و استفاده از آن در پروژه ترانزیت ارتباطات، در واقع توسعه یک ظرفیت تازه بود که منافع متقابل همه طرفین را تامین می‌کرد.

این پروژه با هدف ترانزیت ارتباطات بین دو کشور عراق و ارمنستان از طریق نقاط مرزی مریوان و قصرشیرین در غرب و نوردوز در شمال، دربرگیرنده دو مسیر اصلی و پشتیبان در محدوده هشت استان کشور است.

 


پروژه اوج (OWJ) یا ترانزیت ارتباطات عراق از طریق ایران، در مردادماه ۱۳۹۱ در هیات وزیران تصویب و مقرر شد که شرکت ارتباطات زیرساخت، بخشی از ترانزیت ترافیک بین‌المل و انتقال پهنای باند داخلی خود را برروی شبکه مازاد فیبرنوری شرکت توانیر اجرا کند. طول پروژه در فاز اول، ۳۷۰۰ کیلومتر و ظرفیت انتقال فاز اول ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه بود و ظرفیت نهایی یک ترابیت بر ثانیه است.

محمود واعظی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - در زمان راه‌اندازی فاز نخست این پروژه اظهار کرد: وزارت ارتباطات با توجه به موقعیت ایران برای کشورهای منطقه در زمینه‌های ارتباطی سرمایه‌گذاری کرده و در حال حاضر یک مسیر ارتباطی بین نوردوز و قصر شیرین افتتاح شده است. به دلیل مشکلاتی که در عراق تا به امروز وجود داشته، این کشور از نظر ICT عقب افتاده و به همین دلیل طبق توافقات به‌دست‌آمده قرار است متخصصان ایرانی پروژه‌هایی را در این کشور هم در بحث اینترنت و هم در بحث دولت الکترونیک اجرا کنند.

از دستاوردهای اجرای پروژه می‌توان به افزایش ظرفیت ترانزیت ترافیک بین‌المللی در حجم بسیار بالا، ارتقای شاخص‌های اعتبار بین‌المللی، ارزآوری اقتصادی، استفاده از پتانسیل ملی کشور در حوزه شبکه فیبر نوری شبکه برق، کشور و سرمایه شرکت های داخلی، ایجاد خطوط پشتیبان برای شبکه انتقال و زمینه‌سازی برای تبدیل شدن به هاب منطقه اشاره کرد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید