Performancing Metrics

کاهش قیمت نفت جهانی در واکنش به اشباع عرضه | اتاق خبر
کد خبر: 392430
تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1396 - 15:00
قیمت نفت در معاملات روز پنج‌شنبه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانی‌ها از تشدید مشکل اشباع عرضه کاهش یافت با این همه به نظر می‌رسد قیمتها در سطح کنونی حمایت یافته‌اند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در معاملات امروز قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۲۵ سنت یا ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۴۹.۳۷ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات این بازار از اوج قیمتش در ماه میلادی جاری، حدود ۸.۵ درصد اُفت کرده است.

بهای معاملات نفت برنت که قیمت پایه بازار بین‌المللی است، با ۲۰ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش نسبت به قیمت نهایی روز چهارشنبه، در ۵۱.۶۲ دلار در هر بشکه ایستاد. برنت از اوج قیمتش در ماه میلادی جاری، حدود ۹ درصد کاهش یافته است.

به گفته معامله‌گران، کاهش قیمت‌های نفت در هفته‌های اخیر به دلیل تمرکز مجدد بازار به موضوع اشباع عرضه است که تلاش‌های سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک و گروهی از سایر تولیدکنندگان شامل روسیه به منظور حذف مازاد عرضه و حمایت از قیمت‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده است.

این تولیدکنندگان متعهد شده‌اند در نیمه اول سال میلادی جاری، تولیدشان را به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند با این همه قیمت‌ها در سال جاری که ذخایر نفت خام آمریکا به سطح بالایی صعود کرده و عرضه جهانی نفت به رکورد بالایی رسیده، تا حدود زیادی اُفت کرده است.

به گفته جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، واضح است که جهان ذخایر نفت بالایی دارد که وضعیت را برای اوپک در آستانه پایان زمان اجرای توافق کاهش تولید این سازمان در ژوئن دشوار می‌کند.

براساس گزارش رویترز، اگرچه آمریکا از کاهش ذخایر نفت خام خود در هفته گذشته خبر داد اما ذخایر این کشور در رکورد بالایی قرار دارد. از سوی دیگر ذخایر بنزین آمریکا افزایش یافته است زیرا پالایشگاه‌ها، بنزین بیشتری نسبت به تقاضای بازار تولید می‌کنند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد ذخایر نفت در هفته منتهی به ۲۱ آوریل، ۳.۶ میلیون بشکه کاهش یافته که بزرگترین کاهش هفتگی در سال جاری بوده است اما ذخایر بنزین ۳.۴ میلیون بشکه و ذخایر میعانات ۲.۷ میلیون بشکه در هفته گذشته افزایش یافت.

به گفته نلسون وانگ، تحلیلگر انرژی در شرکت CLSA، تا زمانی‌که اوپک تصمیم رسمی برای تمدید مدت اجرای توافق کاهش تولید را اعلام نکند، تمرکز اصلی بازار بر ذخایر نفت بالا خواهد ماند.

تحلیلگران می‌گویند شکست اوپک و سایر تولیدکنندگان مانند روسیه برای تمدید مدت توافق ممکن است به ریزش قیمت‌ها منجر شود. در این بین، روند نزولی اخیر ممکن است تداوم پیدا کند زیرا شرکت‌های خدمات نفتی آمریکایی به خصوص شرکت‌های حفاری به ظرفیت جدیدشان اضافه می‌کنند.

با وجود رشد مستمر فعالیت حفاری در سال جاری، برآورد می‌شود تنها حدود ۷۰ درصد از دکلهای حفاری نفت در آمریکا فعال هستند. آمار بیکر هیوز نشان می‌دهد شمار دکلهای حفاری به بالاترین میزان در دو سال اخیر رسیده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید