Performancing Metrics

لغو عوارض عبور ازترکمنستان | اتاق خبر
کد خبر: 392573
تاریخ انتشار: 10 اردیبهشت 1396 - 09:43
مدیرکل دفتر حمل و نقل بین الملل و ترانزیت سازمان راهداری از تهیه پیش نویس تفاهم نامه تأسیس کریدور خلیج فارس ـ دریای سیاه با مشارکت ۵ کشور اروپایی با ایران خبر داد.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، محمدجواد عطرچیان با اشاره به حضور معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در هیئت همراه با وزیر امور خارجه در سفر به آسیای میانه در خصوص رایزنی های این هیئت با مقامات ترکمنستانی اظهار کرد: در این سفر با مقامات ترکمنستانی در خصوص اعمال تعرفه بر کامیون های عبوری از خاک دو کشور گفت وگو شد و طی رایزنی هایی که با طرف ترکمن داشتیم، به آنها اعلام آمادگی کردیم تا از طریق گفت وگو مسائل موجود را حل و فصل کنیم طرف ترکمنستانی هم موافقت کرد در آینده نزدیک در عشق آباد درباره موضوع عوارض عبور کامیون ها بحث و تبادل نظر شود.

مدیر کل دفتر حمل و نقل بین الملل و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: ما عوارض عبور را بر کامیون های ترکمنستانی اعمال نمی کردیم؛ بلکه این ترکمن ها بودند که از کامیون های ایرانی که از خاک این کشور عبور می کردند، عوارض می گرفتند بعد از آن بود که ما نیز مقابله به مثل کردیم. در حال حاضر نیز آمادگی داریم به محض آنکه مقامات همسایه شمال شرقی کشورمان عوارض را برداشتند، ما نیز عوارض عبور را از خودروهای باری سنگین ترکمنی برداریم و به طور کلی لغو کنیم. این عوارض بیش از همه باعث مشکلاتی برای کشورهای آسیای میانه شده است چون سالانه ۶ هزار دستگاه کامیون ترکمنی از خاک ایران به ترکیه می رود و این اعمال عوارض، سبب اعتراضاتی از سوی رانندگان این کشور به مقامات سازمان حمل و نقل جاده ای ترکمنستان شده است. همچنین رانندگان کشورهای تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان نیز که از خاک ترکمنستان و سپس ایران به ترکیه می روند، اعتراضات خود را به سازمان حمل و نقل جاده ای ترکمنستان منتقل کرده اند. وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این سفر آمادگی ایران برای لغو عوارض عبور کامیون های ترکمنستانی از سوی ایران را به طرف ترکمن اعلام کرد.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به گفت وگوهای محمدجواد ظریف با مقامات گرجستانی درتفلیس افزود: در این دیدار موضوع کریدور ترانزیتی خلیج فارس ـ دریای سیاه مطرح شد که در این کریدور ۶ کشور شامل گرجستان، آذربایجان، ارمنستان، بلغارستان، یونان و ایران سهم دارند. مقدمات کار انجام شده و پیش نویس تفاهم نامه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در دیدار وزیر امور خارجه با طرف گرجی بر لزوم انجام این کریدور تأکید شد.

وی با اشاره به دیدارهای ظریف و معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با مقامات قرقیزستانی در سفر به بیشکک تصریح کرد: مهم ترین موضوع این دیدار، صدور روادیدهای بلندمدت برای رانندگان ایرانی خودروهای باری سنگین بود. در حال حاضر برای رانندگان کامیون های ایرانی که از مسیر قرقیزستان به چین می روند، ویزا (روادید) یک ماهه و تنها برای یک بار ورود از سوی قرقیزها صادر می شود. اما با توجه به طولانی بودن مسیر و نیز تخلیه و بارگیری در طول راه در دیگر کشورهای آسیای میانه، بسیار اتفاق می افتد که این یک ماه پیش از عبور رانندگان کامیون به اتمام می رسد و در نتیجه روادید آنها باطل می شود؛ وزیر امور خارجه کشورمان در این سفر از طرف قرقیزستانی درخواست کرد تا از این پس روادید شش ماهه تا یک ساله و چند بار ورود صادر کند که طرف قرقیزی هم موافقت کرد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید