Performancing Metrics

فضای مجازی، دنیای شیشه‌ای | اتاق خبر
کد خبر: 393123
تاریخ انتشار: 20 اردیبهشت 1396 - 18:36
قائم مقام مرکز ملی فضای مجازی کشور تاکید کرد
قائم مقام مرکز ملی فضای مجازی کشور گفت: فضای مجازی جامعه شیشه‌ای است و حفظ حریم خصوصی افراد با یک چالش جدی مواجه است. حرکتهای اجتماعی هم از طریق فضای مجازی قابل تشخیص خواهد بود و حریم اجتماعی هم در این فضا در معرض خطر قرار می گیرد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، مجتبی جعفری در آیین افتتاحیه مرکز مدیریت راهبردی افتا با اشاره به گسترش روز افزون استفاده مردم از فضای مجازی عنوان کرد: امروزه به جرات می توان گفت که مردم در این فضا زندگی کرده و بخش اعظمی از وقت خود را با موبایل و شبکه‌های مختلف حتی کسب و کار  در این این فضا سپری می کنند. 

 وی با بیان اینکه نگرش امروزی به فضای مجازی، فقط به عنوان حوزه فناورانه نیست و فضایی اجتماعی تلقی می شود ادامه داد: فضای مجازی مزایا و تهدیدات و چالش هایی دارد ولی ما در مقایسه با کشورهای دیگر جهان به صورت منفعلانه وارد این این فضا شده ایم. 

قائم مقام مرکز ملی فضای مجازی کشور در ادامه سخنان خود گسترش استفاده از فضای مجازی را عامل مهمی در ارتباط با از بین رفتن مرزهای جغرافیایی دنیا دانست و تصریح کرد: بسیاری از فعالیتهای اقتصادی امروزی نیز در این فضا انجام می شود و در آینده‌ای نزدیک، اقتصاد سنتی را تحت الشعاع قرار خواهد داد. 

 جعفری با تاکید بر لزوم افزایش تعداد شرکت های فعال در این حوزه گفت: شرکت های نوپایی که در این زمینه شکل می گیرد بعد از مدتی ارزش اقتصادی زیادی می یابند. 

  وی با اشاره به برخی از مهم ترین مزایا و معایب فضای مجازی تصریح کرد: فضای مجازی جامعه شیشه ای است و حفظ حریم خصوصی افراد با یک چالش جدی مواجه است. حرکت های اجتماعی هم از طریق فضای مجازی قابل تشخیص خواهد بود و حریم اجتماعی هم در این فضا در معرض خطر قرار می گیرد. 

 قائم مقام مرکز ملی فضای مجازی در کشور همچنین در ادامه از گسترش روزافزون بازی های مختلف یارانه ای در سطح جهانی خبر داد و عنوان کرد:  این بازیها با استقبال روزافزون اقشار مختلف مردم مواجه هستند ولی اکثریت مردم نمی دانند که استفاده از آن ها هم باعث روانشناسی و روانسجی خود آن ها و هم باعث روانسازی جامعه می شوند. 

 وی ایجاد فرهنگ ناموزون در کشورها را یکی از نتایج گسترش روزافزون دنیای سایبر دانست و افزود: در حال حاضر، فضای مجازی می تواند جریان سازی خوبی در حوزه های مختلف داشته باشد و ما باید در زمینه تاثیرگذاری هرچه بیشتر در جامعه از طریق فضای مجازی اقدام کنیم و جریان سازی بیشتری داشته باشیم. 

 جعفری با اشاره به افزایش کارکرد آموزشی فضای مجازی در کشور گفت: شبکه‌ها و زیرساخت های لازم در این حوزه را ایجاد کرده ایم ولی متاسفانه بهره برداری اقتصادی بسیار قلیلی داریم. گردش مالی فضای مجازی در کشور ۳۴۰۰۰ میلیارد تومان است، در حالی بسیاری از کشورهای همسایه وضعیت نسبتا قابل قبولتری در این حوزه دارند. 

 وی مدیریت خوب فضای مجازی در کشور را نیازمند یک نظام تنظیم مقرراتی دانست و افزود: برای مدیریت این فضا به یک نظام تنظیم مقرراتی نیاز داریم و در حال انجام برخی فعالیت ها برای مدیریت خوب این حوزه با هدف بهره برداری بیشتر اقتصادی و کاهش معضلات و چالش های مختلف هستیم. 

 قائم مقام مرکز ملی فضای مجازی کشور با تاکید بر لزوم توجه به ایجاد اشتغال پایدار در حوزه فضای مجازی ابراز کرد: اخیرا کارگرهی با عنوان اقتصاد نوین و اشتغال آغاز بکار کرده و در این زمینه فعالیت می کند. اشتغال فضای مجازی، دانایی محور است و دانایی که تبدیل به پول می‌شود باعث ایجاد اقتصاد می شود. 

 او در ادامه سخنان خود ابراز کرد: همانطوری که در فضای واقعی، دولت ها مکلفند که امنیت مردم را در جامعه تامین کنند، در جامعه جدید و همان فضای مجازی هم مکلف به فراهم کردن امنیت مردم است که خوشبختانه در این زمینه اقدامات بسیار خوبی انجام شده است. 

 وی بر لزوم ورود بخش خصوصی در ارتباط با حوزه اقتصادی افتا خبر داد و ادامه داد: از تمامی شرکت های فعال در این زمینه برای فعالیت دعوت می کنیم تا از تمام توان کشور برای ایجاد امنیت بهتر و پایدارتر استفاده کنیم و این اطمینان را می دهیم که رقیب بخش خصوصی نیستیم.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید