Performancing Metrics

خدمات و سرویس‌های پرچم‌دار فیبر منازل در ایران | اتاق خبر
کد خبر: 393910
تاریخ انتشار: 6 خرداد 1396 - 09:07
نامحدود بودن سرعت تبادل داده در بستر فیبر نوری، بهترین گزینه برای رفع نیازهای ارتباطی دهه‌های آینده است.

نامحدود بودن سرعت تبادل داده در بستر فیبر نوری، بهترین گزینه برای رفع نیازهای ارتباطی دهه‌های آینده است. فناوری فیبر منازل یا همان FTTH نیز به دلیل عدم استفاده از تجهیزات فعال در طول مسیر نسبت به خرابی مقاوم‌تر بوده و عیب‌یابی و رفع ایراد احتمالی در این فناوری بسیار سریع‌تر و راحت‌تر از شبکه‌های مسی صورت می‌گیرد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، شرکت مخابرات ایران، چندی پیش پروژه FTTH با نام تجاری«تانوما» را به‌عنوان محصول جدید رسماً رونمایی کرد. پروژه فیبر نوری زمینه تحول اساسی را در شبکه دسترسی شرکت مخابرات ایران فراهم کرده و دوران گذار از شبکه‌های مبتنی بر مس به‌سوی تانوما و FTTH آغاز شده است و به گفته مسوولان دستاوردی که این تغییر فناوری برای ما به ارمغان می‌آورد این است که دیگر با محدودیت پهنای باند مواجه نخواهیم بود. در حالی‌که سیم مسی این محدودیت را داشت. از سوی دیگر، فیبر از نظر ایجاد بستری امن و پایدار نیز، شرایط بهتری را برای شبکه مخابراتی کشور ایجاد می‌کند.

    خدمات و سرویس‌های پروژه تانوما

فیبر نوری، مشتریان باند پهن و مکالمه را پشتیبانی می‌کند. آن‌ها می‌توانند از تمام خدماتی که بر بستر اینترنت ارائه می‌شود، بر بستر فیبر نوری استفاده کنند. در حال حاضر، بسته‌های متفاوتی از تانوما طراحی‌شده که در قالب اینترنت پرسرعت بر بستر فیبر نوری به مشتریان ارائه می‌شود. در کنار آن، مکالمه رایگان درون استانی برای یک خط تلفن و هرماه یک هفته اینترنت رایگان، نیز به‌عنوان ویژگی محصولات در نظر گرفته ‌شده است.

بر این اساس فیبر نوری، با پهنای باند بالا، فرصتی استثنایی برای ارائه خدمات و کاربردهای جدید ایجاد کرده است. سرویس‌هایی که بر بستر این فناوری ارائه می‌شوند، می‌توانند کیفیت زندگی ما را به نحو چشمگیری ارتقاء دهند، ارزش‌افزوده بیش‌تری نصیب شرکت‌های مخابراتی کنند و توان آنها را برای گسترش خدمات پایه بالا ببرد و هزینه‌های نگهداری و پشتیبانی شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس نیز به نحو قابل‌ملاحظه ای کاهش می‌یابد.

 چه تحولاتی با تانوما در شبکه مخابراتی کشور ایجاد می‌شود؟

آنچه امروز در حوزه ICT مطرح است و روند آتی این صنعت را متوجه خود کرده،  افزایش ترافیک دیتا در دنیاست. هرچقدر جامعه به سمت مصرف ویدئو سوق یابد، حجم تبادل ترافیک افزایش می‌یابد و باعث می‌شود تا تسهیل تبادل ترافیک در کانون توجه قرار گیرد، بستری فراهم شود تا حجم ترافیک بیش‌تری را از خود عبور دهد و مشتری تصور نکند که با توجه به حجم بالای تقاضا در بخش دیتا، نمی‌تواند به نیازها و خواسته‌های خود دست یابد.

بر این اساس، آخرین فنّاوری در این حوزه فیبر نوری است. درواقع، فیبر تنها فناوری است که می‌تواند بدون محدودیت تقاضای مشتریان و حجم بالای ترافیک دیتا را پشتیبانی کند. از سوی دیگر، تلفن همراه نیز ناگزیر است از قابلیت‌های فیبر استفاده کند؛ زیرا به بستری نیازمند است که بتواند بیش‌ترین حجم ترافیک را پشتیبانی کند و از خود عبور دهد. بنابراین، فیبرنوری فناوری مورد نیاز در هر دو بخش ثابت و سیار است و اپراتوری مثل ما که در هر دو بخش فعال است باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.

 به گفته بابک تراکمه، عضو هیئت‌مدیره و رئیس کمیته فیبرنوری شرکت مخابرات ایران ریسک اصلی در این پروژه، تنها مربوط به مشتری و خواست و تقاضای اوست. اگر مشتری به این پروژه اقبال نشان دهد که امیدواریم این اتفاق بیفتد، بعد از اطلاع‌رسانی و فراهم کردن و تأمین محتوا برای او، مطمئناً این سرمایه‌گذاری، سودآور خواهد بود. از طرفی، در فضاهایی از شبکه که نوسازی صورت گرفته و به‌ جای کابل‌های مسی از فیبرنوری استفاده‌ شده، با کاهش هزینه‌ها روبه‌رو هستیم؛ زیرا هزینه نگهداری از فیبرنوری به‌مراتب کمتر از کابل مسی است.

علاوه براین‌که شرکت مخابرات ایران در قبال ارتباطات کل کشور مسئولیت دارد و آن این است که آخرین فناوری‌ها را برای مشتریان و مردم ایران فراهم کند. مخابرات ایران ناگزیر به اجرای پروژه تانوما در کشور بود؛ بنابراین، به این سرمایه‌گذاری خوش‌بین هستیم.

جایگاه ایران در حوزه فیبر منازل در دنیا

به اعتقاد تراکمه بر اساس الگوهای موجود در دنیا، ایران در بخش فیبر، فاقد جایگاه است. در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا (منا)، کشورهایی چون قطر، کویت ، ترکیه و لبنان استفاده از FTTH را شروع کرده‌اند و باوجود جمعیت کم، در رتبه‌بندی‌ها از ما جلوتر هستند؛ اما اتفاقی که در این پروژه می‌افتد با ورود شرکت مخابرات ایران در حوزه فیبرنوری، امیدواریم که این جایگاه به‌زودی برای ایران نیز ایجاد شود. ما مقدمات عضویت در مجمع جهانی فیبر نوری در آسیا را انجام داده‌ایم و ثبت‌نام مقدماتی صورت گرفته است. زمانی که در این مجمع عضو شویم و آمارهای شرکت مخابرات ایران به رسمیت شناخته شود؛ جایگاه مناسبی را برای کشور ایجاد خواهد گردید.

    هدف‌ها و فازهای بعدی تانوما

اما اولین گام این است که مخابرات از این هشت استان فراتر رفته و شهرها و به‌خصوص شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها را تحت پوشش این طرح قرار دهد و این‌که در حال حاضر رسالت عمده این شرکت این خواهد بود که علاوه بر ایجاد ظرفیت، اتصال مشتری توجه ویژه داشته باشد. درواقع این ظرفیت‌ها را به ظرفیت فعال تبدیل کند.

بر اساس اطلاعات سایت مخابرات ایران، در حال حاضر در هر نقطه‌ای که ظرفیت‌سازی شده باشد، و پوشش وجود داشته باشد مشتری می‌تواند از خدمات و سرویس‌های تانوما استفاده کند. اما تا ظرفیت‌سازی در کل کشور، حداقل پنج سال زمان لازم است. در این مدت قطعاً طرح جامع و راهبردی گسترش شبکه بر مبنای شاخص‌های فنی و اقتصادی نهایی می‌شود و ما قادر خواهیم بود با برنامه‌ریزی مناسب حرکت را به سرانجام برسانیم.

     برای تأمین محتوا چه اقداماتی انجام داده‌ایم؟

به گفته مسوولان شرکت مخابرات ایران برای حل دغدغه تأمین محتوا، یک چرخه و اکوسیستم در حوزه تأمین محتوی و تعریف سرویس‌های مبتنی بر باند پهن را برای خود تعریف کرده است. طبیعی است که در این چرخه برای تولید، فروش، میزبانی و تحویل محتوا به مشتریان تدابیر لازم را بیندیشید.

بر این اساس، با توجه به این‌که تولیدکنندگان محتوای زیادی در کشور وجود دارند، هدف‌گذاری شده و با 10 شرکت تجمیع‌کننده، قرارداد منعقد شده است و بر این اساس، هر تولیدکننده محتوا در کشور که بخواهد محتوا در اختیار مشتریان شرکت مخابرات ایران بگذارد؛ می‌بایست با این 10 تجمیع‌کننده وارد قرارداد بشود.

اقدام دیگری که از سوی مخابرات در این زمینه انجام شده این است که به توسعه و ایجاد تأمین‌کنندگان جدید کمک شود لذا، به‌منظور ترغیب آن‌ها، با ایجاد مرکز رشد شرکت‌های نوپا و با استفاده از توانمندی‌های استارت‌آپها، روی بخش‌هایی از بازار محتوا هدف‌گذاری لازم انجام ‌شده و این امیدواری وجود دارد که با حضور صاحبان ایده و علاقه‌مندان به این حوزه کسب‌وکار شاهد گسترش بازار در این حوزه باشیم.

گسترش میزان محتوا و افزایش ترافیک گامی است که نهایتاً مشتریان را ترغیب خواهد کرد با بهره‌گیری از تانوما اتصال موردنیاز خود را تجربه کنند. گام دیگری که در این زمینه برداشته شد، آماده کردن سه دیتاسنتر در تهران به‌منظور میزبانی داده‌ها بود که روزبه‌روز گسترش آن را شاهد هستیم. این‌یک اقدام تکمیلی است که زیرساخت گسترش فعالیت را برای ما مهیا نموده است. از طرف دیگر، روند توسعه شبکه ملی اطلاعات و نقش آن در تأمین و گسترش محتوای داخلی نیز با تأمین دسترسی مناسب از طریق تانوما می‌تواند نیاز مخاطبین را تأمین کند.

تعرفه‌ها مشخص‌شده البته نیاز به بازنگری دارد که به‌زودی انجام می‌شود. درواقع، در این پروژه سعی شده مشتری را به سمتی هدایت شود که نگرانی برای خرید و سیم‌کشی داخلی نداشته باشد. بر این اساس فرایندی را برای پیمانکاران در نظر گرفته‌ شده که تمامی کارها را برای مشتریان انجام دهد. مشتری می‌تواند بر اساس دو مولفه سرعت و حجم از بسته‌های خدماتی تانوما، استفاده کند.

در حال حاضر، فقط شرکت مخابرات ایران و شرکت ایرانیان نت، مجوز ارائه این سرویس در کشور را دارند. در این فضا مخابرات ایران پرچم‌دار این محصول است و امیدواریم با حمایت همیشگی مشتریان و تلاش کارکنان ارائه این محصول برگ زرین دیگری در عرصه خدمات شرکت مخابرات ایران باشد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید