Performancing Metrics

رقابت ایران و عربستان در صنعت پتروشیمی | اتاق خبر
کد خبر: 393951
تاریخ انتشار: 6 خرداد 1396 - 20:02
معاون وزیر نفت:
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان این که عربستان با استفاده از تمام ابزارهای تحت اختیار خود، تهدید جدی در منطقه برای بازار پتروشیمی ایران است، گفت: راه مقابله با این تهدید، یکپارچگی تمام واحدهای پتروشیمی در سیاست گذاری عرضه و تعیین قیمت ها است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، مهم ترین رقیب ایران در تولید محصولات پتروشیمی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، عربستان است که در سال های گذشته تلاش کرد تا بازارهای مهم آسیا مانند هند و جنوب شرقی آسیا را در اختیار گرفته و رقبا را حذف کند.

عربستان با وجود برتری که در تولید محصولات پتروشیمی دارد، اما ظرفیت ایران در صنعت پتروشیمی بیشتر است بطوری که جمهوری اسلامی به منابع بزرگ گازی دسترسی دارد که عربستان فاقد آن است.

ایران تلاش دارد که از مزیت نسبی خود در برخورداری از گاز استفاده کرده و واحدهای پتروشیمی استفاده کننده از خوراک گاز را توسعه دهد.

به گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی، در پایان سال گذشته 51 میلیون تن تولید داشت که از این میزان 36 میلیون تن آن فروش رفت .

همچنین فروش داخلی به ارزش 19 میلیارد دلار و صادرات هم حدود 20 میلیون تن به ارزش 10 میلیارد دلار شد.

وی اضافه کرد: یکپارچگی بازرگانی مورد تاکید است و تحقق آن در شرایط موجود نیز ضروری است.

شاهدایی خاطر نشان کرد: تهدید عربستان بسیار جدی است و باید تمامی صنعت پتروشیمی با عزم راسخ خود این تهدید را به فرصت برای صنعت پتروشیمی تبدیل کنند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ضمن اعلام اینکه عربستان با وجود نداشتن منابع گازی حداکثر، استفاده از منابع نفتی را دارد، افزود: اکنون همه متوجه شدند که با افزایش مصرف جهانی محصولات این صنعت، پتروشیمی صنعتی بسیار سودآور است .

وی تاکید کرد : حفظ و اولویت قراردادن منافع ملی اهمیت بسزایی دارد و اکنون عربستان با استفاده از تمام ابزارهای تحت اختیار خود، تهدید جدی در منطقه برای بازار پتروشیمی ایران است، و تنها راه مقابله با این تهدید، یکپارچگی تمام واحدهای پتروشیمی در امر سیاست گذاری عرضه و تعیین قیمت ها است.

شاهدایی خطاب به همکارانش اضافه کرد: آینده صنعت پتروشیمی را شما رقم می زنید و برنامه تولید تا پایان سال 96 دستیابی به رقم 72 میلیون تن است و در پایان برنامه ششم هدف ، رسیدن به تولید 110 تا 120 میلیون تن تولید است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ضمن تاکید بر ضرورت حمایت و توجه به ساخت داخل، گفت: استفاده از ساخت داخل و فناوری های بومی در صنعت پتروشیمی در اولویت قرار دارد و ساخت داخل امروز موجب غرور و افتخار است. خارجی ها در بازدید از شرکتهای پتروشیمی ایران از کیفیت و فناوری تجهیزات داخلی شگفت زده می شوند.

وی توصیه کرد: امروز فرصت ایجاد شده در دوران پسابرجام برای کشور در زمینه گسترش ارتباطات بین المللی، اهمیت بسزایی دارد و از کسب فناوری و تقاضای مشارکت و سرمایه گذاری شرکت های خارجی باید بهره مند شد.

شاهدایی ضمن اعلام تمایل شرکتهای خارجی برای مشارکت با شرکتهای ایرانی در بخش تولید و اجرای طرح های جدید، پیشنهاد کرد که شرکت ها از این فرصت برای ارتقای واحدها و همچنین تکمیل زنجیره ارزش استفاده کنند.

ظرفیت فعلی تولید محصولات پتروشیمی کشور سالیانه حدود 62 میلیون تن است که با راه اندازی هفت طرح جدید تا پایان امسال به 72 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید