Performancing Metrics

نقش کلیدی بخش کشاورزی در زمینه مدیریت منابع آب و خاک | اتاق خبر
کد خبر: 393999
تاریخ انتشار: 7 خرداد 1396 - 20:56
ابتکار تاکید کرد
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری اهمیت و پیچیدگی مدیریت منابع آب و خاک، گفت: بخش کشاورزی در زمینه مدیریت منابع آب و خاک، نقش نخست و کلیدی دارد.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز یکشنبه در آیین بهره برداری از سیستم تصفیه خانه دامداری صنعتی شهرستان پیشوا با بیان اینکه کشاورزی در ایران از ارزشی حیاتی برخوردار است و یکی از مهم ترین منابع رشد اقتصادی، اشتغال، تولید و امنیت غذایی است، گفت: این نقش ها همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب است.

معصومه ابتکار  ضمن تاکید بر ضرورت توجه ویژه به بخش کشاورزی برای برخورداری از اقتصاد مقاوم، پویا و رو به رشد، تصریح کرد: دولت یازدهم از ابتدا توجهی ویژه به موضوع محیط زیست داشت و سعی شد تا با نگاه تلفیقی محیط زیست برای بهبود شاخص های مختلف اقتصادی و دستیابی به اقتصاد سبز به عنوان یک دستور کار جدی گام برداشته شود تا رشد اقتصادی نه تنها به قیمت تخریب و آلودگی محیط زیست نباشد بلکه همراه با رعایت ملاحظات محیط زیستی باشد.  

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تشریح این موضوع که اقتصاد سبز به معنای اقتصادی برخوردار از ارزش افزوده منهای آلودگی و تخریب است، افزود: با بهره گیری از ساز و کارهای علمی دنیا، تجربیات کشورهای موفق و دانش سنتی ایرانیان می توان اقتصاد را با محیط زیست سازگار کرد و این رویکرد که از ابتدا مورد توجه دولت یازدهم قرار داشت، در سیاست های کلی محیط زیست نظام ابلاغی مقام معظم رهبری نیز مورد تاکید و توجهی خاص قرار گرفته است.  

وی اشاره ای هم به واقعیت امروز جهان یعنی موضوع تغییر اقلیم داشت و اظهار کرد: افزایش دمای جهان به بیش از ۱.۸ درجه سلسیوس، تولید روز افزون گازهای گلخانه ای و به دنبال آن تغییرات آب و هوا و اقلیم از مهم ترین چالش های کنونی بشر است و البته ایران نیز یکی از سخت ترین شرایط متاثر از تغییر اقلیم را در غرب آسیا تجربه می کند تا جایی که افزایش دما در ایران بیش از افزایش دمای میانگین جهانی است و تغییرات اقلیمی، تغیرات آب و هوایی شدید همچون کاهش بارندگی، کاهش منابع آب، خشکی تالاب ها را به دنبال داشته است.

ابتکار خاطرنشان کرد: مواجهه با تغییر اقلیم در دو بخش مقابله از طریق کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و سازگاری و ازفایش تاب آوری در مقابل تغییرات اقلیم دنبال می شود که خوشبختانه دولت یازدهم در هر دو زمینه، هم گام با جامعه جهانی، اقدام هایی موثر داشته که از آن جمله می توان به برنامه هایی برای بهینه سازی مصرف انرژی اشاره کرد.

به گفته معاون رئیس جمهور، کشاورزی و دامداری از جمله بخش های مهمی است که هم در تولید و انتشار گازهای گلخانه ای نقشی مهم دارد و هم از آن بسیار آسیب می بیند و از این رو و به واسطه نقش مهم این بخش در اقتصاد ایران، باید برای سازگاری و تاب آوری آن در مقابل تغییرات اقلیم، برنامه ها و اقدام هایی ویژه داشت که طی چهار سال گذشته از سوی وزارت جهاد کشاورزی دنبال شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: با توجه به روندهایی همچون خشک شدن تالاب ها، افت سفره های آب زیرزمینی، افزایش گرد و غبار و بیابان زایی چاره ای جز اصلاح عادات اشتباه خود نداریم.

وی ضمن یادآوری اهمیت و پیچیدگی مدیریت منابع آب و خاک، اظهار کرد: بخش کشاورزی در زمینه مدیریت منابع آب و خاک، نقش نخست و کلیدی دارد.  

ابتکار اشاره ای هم به نقش دامداری و کشاورزی بر حفظ مراتع و منابع طبیعی داشت و  افزود: باید از نمونه های موفق دامداری و کشاورزی کشور الگوبرداری شود و این اقدام های ارزنده و مثبت، توسعه داده شود تا رویکرد توسعه پایدار، حفظ منابع آب و خاک، افزایش بهره وری آب، افزایش بهره وری محصول، مدیریت پساب، بازیافت مجدد پسماند به رویکردی جامع و سراسری تبدیل شود.  

معاون رئیس جمهور ادامه داد: امروز در تمام دنیا، مطابق با تعریف اقتصاد دوار، پسماند و بازیافت دارای توجیه اقتصادی و حتی اشتغال زا است و دیگر تفکر اقتصادی گذشته که بر مبنای اقتصاد خطی و دستیابی به رشد و پیشرفت اقتصادی به هر قیمتی بود به اقتصاد دوار تغییر کرده است و این به معنای آن است که هیچ چیزی پسماند و ضایعات به شمار نمی رود و تمام آنچه از انرژی و ماده که مورد استفاده قرار می گیرد باید به چرخه طبیعت و تولید و اقتصاد باز گردد و مجددا مورد استفاده قرار گیرد.

ذخایر دنیا رو به تهدید، تقلیل و آسیب است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: اقتصاد دوار، اقتصاد را در حلقه ای بسته می بیند که هر آنچه از طبیعت برداشت می شود یا باید به طبیعت بر گردد یا مورد استفاده مجدد قرار گیرد و این قانون حتی در مورد لوازم الکتریکی همچون گوشی تلفن همراه نیز صدق می کند و حتی نگاه جهانی این است که اگر کشوری به طور میانگین سالیانه ۱۰ میلیون گوشی تلفن همراه برای بازیافت داشته باشد معادل یک معدن، ثروت دارد زیرا گوشی های تلفن همراه برخوردار از فلزات سنگین و بسیاری اجزاء دیگر هستند که قابل بازیافت است.

به گفته وی، از یک سو ذخایر دنیا رو به تهدید، تقلیل و آسیب است و از سوی دیگر ردپای اکولوژیک بشر بر کره زمین بیش از ظرفیت زیستی کره زمین است و از این رو بشر چاره ای جز بهره مندی درست و پایدار از تمامی منابع ندارد.

ابتکار ضمن تاکید بر ضرورت مدیریت صحیح آب، خاک و انرژی در بخش کشاروزی و جلوگیری از هدر رفت و اتلاف این منابع، تصریح کرد: باید بازیافت حداکثری نیز در دستور کار قرار گیرد. همچنین مصرف کود و سم به ویژه کود شیمیایی به حداقل برسد.

معاون رئیس جمهور اشاره ای هم به الزام برای مدیریت دام در ایران داشت و گفت: اگرچه یکی از رویکردهای مهم کشور، بخش دام و فر آورده های دامی است اما ضروری است این بخش با اقلیم و شرایط اقلیمی کنونی سازگار شود و به ویژه موضوع مهم تعادل دام و مرتع در اولویت برنامه ریزی ها قرار گیرد.  

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: خوشبختانه با رویکرد دولت یازدهم و نگرش توسعه پایدار حاکم بر تمام دستگاه های اقتصادی دولت و تلاشی که در این زمینه در حال انجام است، همچنین با بهره گیری از نگاه دانش بنیان و توجه به دانش ملی و بین المللی می توان به مدیریت صحیح سفره های آب زیر زمینی، مدیریت صحیح خاک، جلوگیری از فرسایش و آلودگی آب و خاک و احیاء تالاب ها امیدوار بود.  

به گفته وی، بسیاری از تالاب های کشور با اصلاح رویکرد کشاورزی و الگوی آبیاری قابل احیاء هستند و باید هم احیاء شوند و البته از جمله تجربه های موفق ملی در این زمینه، دریاچه ارومیه است که نتیجه اقدام و تلاش وزارت کشاورزی بود و ضروری است که این روند نیز ادامه و استمرار داشته باشد زیرا حیات دریاچه ارومیه به حیات و استمرار تحولات بخش کشاورزی و حیات بخش کشاورزی نیز به حیات دریاچه ارومیه وابسته است و این ها چرخه هایی به هم پیوسته است.

ابتکار ضمن ابراز خرسندی از نهضت بیداری و تحول نگرشی شکل گرفته میان مردم، کشاورزان، بخش خصوصی و دولتی ها در این زمینه، ابراز امیدواری کرد: استمرار برنامه های دولت در این زمینه، منجر به حفظ آینده تمدنی ایران زمین و میراثی ماندگار برای نسل های آتی شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید