Performancing Metrics

مهار کانون‌های گرد و غبار ایران کلید خورد | اتاق خبر
کد خبر: 394166
تاریخ انتشار: 11 خرداد 1396 - 21:23
توافقنامه اجرایی بین کشورهای ایران و عراق به منظور راه اندازی مزرعه آموزشی و پژوهشی مقابله با گردوغبار منعقد شد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار در مراسم امضای توافق اجرایی ایجاد مزرعه مرکز آموزشی و پژوهشی و ترویج چگونگی مقابله با پدیده ریزگردها اظهار کرد: در ادامه همکاری‌های خوب در زمینه محیط زیست امروز توفیق برداشتن اولین قدم اجرایی برای تحقق تفاهم نامه همکاری با این کشور را داریم و گام جدی برای اجرای توافقنامه‌ها بین کشور عراق و ایران به ویژه در زمینه مقابله با گردوغبار برداشته می‌شود.

وی با بیان اینکه در جریان مذاکرات با مقامات عراق طی سه سال گذشته بحث مقابله با گردوغبار جزء محورهای رایزنی‌ها بوده است گفت: در اسفندماه سال 92 در بغداد مذاکرات مستقیمی در زمینه گردوغبار داشتیم. بعد از آن با نخست وزیر عراق و سپس در جریان اجلاس تغییرات اقلیمی مراکش با رئیس‌جمهور این کشور مذاکراتی در بحث گردوغبار داشتیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه همکاری‌های علمی، فنی و مبادله تجربیات در حوزه محیط زیست بین کشورهای عراق و ایران مدنظر بوده است افزود: مقابله با کانون‌های گردوغبار به دلیل آثار وسیع این کانون‌ها روی کشور ایران همواره محور مهم مذاکرات ما با مقامات عراقی بوده است.

ابتکار ضمن اشاره به مصوبه دولت عراق در زمینه مقابله با گردوغبار اظهار کرد: تلاش‌های دولت عراق برای مقابله با گردوغبار منتجی به یک مصوبه شد تا در قالب آن مزرعه مطالعاتی و آموزشی برای مقابله با پدیده گردوغبار در حریم شهر کربلا ایجاد شود. این مزرعه مجموعه‌ای خواهد بود که با همکاری ستاد مقابله با گردوغبار ایران برنامه‌هایی را اجرا خواهد کرد. تلاش می‌کنیم رویکرد جامع حاکم بر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار در این مجموعه آموزشی مقابله با گردوغبار در عراق نیز ایجاد شود.

معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه امروز گردوغبار ابعاد بین‌المللی پیدا کرده است تصریح کرد: با قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل بحث گردوغبار مورد توجه بین‌المللی قرار گرفته است. اولین اجلاس بین‌المللی گردوغبار که دوازدهم تا چهاردهم تیرماه در تهران برگزار خواهد شد در همین راستا است.

ابتکار اظهار کرد: در اجلاس بین‌المللی مقابله با گردوغبار که در ماه آینده برگزار می‌شود بحث و بررسی درمورد نحوه اجرایی شدن قطعنامه‌های بین‌المللی مقابله با گردوغبار، همکاری‌های منطقه‌ای، سازوکارهای فنی و حقوقی و هم افزایی کشورهای مختلف در زمینه مقابله با گردوغبار مورد توجه قرار می‌گیرد. افتخار می‌کنیم که این نشست مهم بین‌المللی برگزار می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه خوشحالیم همکاری‌های عملی بین عراق و ایران به نتیجه رسیده است گفت: ستاد عتبات عالیات، ستاد مقابله با گردوغبار، مرکز امور بین‌الملل سازمان محیط زیست، وزارت خارجه ایران و وزارت محیط زیست و بهداشت عراق برای اجرایی شدن توافقنامه‌ها گام‌های اساسی برمی‌دارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه دولت عراق مصوبه‌ای را درمورد این تفاهم نامه تصویب و ابلاغ کرده است گفت: توافقنامه امروز یک توافقنامه اجرایی و مرحله عملیاتی تفاهم نامه‌های قبلی محسوب می‌شود. توافقی برای ایجاد یک مرکز آموزشی و پژوهشی است تا توان افزایی برای کارشناسان عراقی صورت گیرد. تفاهم نامه کاهش گردوغبار بین ایران و عراق در سال 91 صورت گرفته بود و در شرایط حاضر اجرایی می‌شود.

ابتکار با اشاره به جزئیات این توافقنامه اجرایی بین کشورهای ایران و عراق اظهار کرد: سنجش کیفیت هوا،‌ تثبیت خاک،‌ احیای تالاب‌ها، روش‌های عملی برای مقابله با کانون‌های گردوغبار، بررسی آثار تغییر اقلیم بر وقوع پدیده گردوغبار، نحوه مدیریت کانون‌های گردوغبار و مقابله با تشکیل کانون‌های جدید از جمله مواردی است که در این توافقنامه اجرایی بین کشورهای ایران و عراق اشاره شده است.

وی در مورد زمان آغاز اجرایی شدن این توافقنامه گفت: انجام مطالعات اولیه برای اجرای کار ضروری است که همه این کارها دو ماه آینده شروع می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به پرسش خبرنگار تلویزیون عراق در مورد منابع مالی پیش بینی شده برای راه اندازی مزرعه آموزشی و پژوهشی مقابله با گردوغبار اظهار کرد: منابع مالی و تعهدات طرفین مشخص شده است. دولت ایران درمورد تعهدات خود منابع لازم را پیش بینی می‌کند. با همکاری ستاد عتبات عالیات که امکانات خوبی در کشور عراق دارد این برنامه اجرایی می‌شود. تامین منابع مالی برای اجرای این توافقنامه بین ایران و عراق مشترک است. زمین و منابع آب توسط دولت عراق تامین می‌شود.

وی افزود: بخشی از منابع مالی برعهده ایران و بخشی برعهده عراق است.پیش بینی ها درمورد ارقام صورت گرفته ولی نمی‌توانیم عدد و رقم دقیقی را مطرح کنیم.

ابتکار درمورد بازه زمانی برنامه‌های اجرایی و عملیات مربوط به دولت عراق در بحث مقابله با گردوغبار گفت: کانون‌های گردوغبار باید توسط دولت عراق تثبیت شود. کار ما این است که در زمینه توان افزایی و برگزاری دوره‌های آموزشی و تخصصی اقداماتی انجام دهیم تا توانمندی‌های لازم در کشور عراق برای مقابله با پدیده گردوغبار ایجاد شود. بنابراین قدم اول برای اجرایی شدن اقدامات بحث آموزش است که با همکاری ایران صورت می‌گیرد.

وی افزود: قدم اول برای مهار کانون‌های گردوغبار، توان افزایی و آموزش است. افزون بر این در سال گذشته درختکاری در مرز مهران در استان ایلام با مشارکت ایران انجام شد همچنین در داخل عراق نیز بخشی درختکاری شد. برنامه کاشت نهال در جریان راهپیمایی اربعین در سال جاری یکی از برنامه‌های مهم ماست که امیدواریم با ابعاد و قوت بیشتر انجام شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه مسئولیت اصلی در مهار کانون‌های گردوغبار در عراق برعهده دولت عراق است اظهار کرد: رفع مشکل پدیده گردوغبار و مهار کانون‌ها، وظیفه عراق است و ما در بخش آموزش و توان افزایی با این کشور همکاری می‌کنیم.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید