Performancing Metrics

راهکارهای عملی برای ورود به امیرنشین عمان | اتاق خبر
کد خبر: 395129
تاریخ انتشار: 31 خرداد 1396 - 21:55
در اتاق بازرگانی تهران بررسی شد؛
معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران گفت: با وجود روابط و مناسبات سیاسی رو به توسعه ایران و عمان، در حوزه مناسبات اقتصادی هنوز دو کشور نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، در نشست بررسی ظرفیت‌های صادراتی ایران به کشور عمان، علاوه بر حضور پررنگ مدیران بنگاه ها و فعالان اقتصادی، دبیر میز کشوری عمان در دفتر عربی و آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان و مدیر صدور بیمه‌نامه‌های صندوق ضمانت صادرات ایران نیز حضور داشتند و هر یک درباره امکانات و تسهیلات مبتنی بر صادرات کالا و خدمات به این کشور توضیحاتی ارائه دادند.

سهم سه درصدی ایران در واردات عمان

در ابتدای این نشست، مریم خزاعی، معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، با توضیح اینکه بررسی پتانسیل‌های صادراتی ایران به کشورهای همسایه از سال گذشته در دستورکار اتاق تهران و این معاونت قرار گرفته است، گفت: روابط و مناسبات سیاسی کشور عمان با ایران در مقایسه با سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، مناسب و رو به توسعه است اما با این حال در حوزه مناسبات اقتصادی هنوز دو کشور نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه حجم واردات کالا توسط کشور عمان بر اساس آخرین آمار تجارت خارجی این کشور ۲۳ میلیارد دلار است، افزود: با این وجود، سهم ایران در ارزش واردات این کشور کمتر از ۳ درصد است.

معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران با اشاره به اینکه اقتصاد کشور عمان طی سال‌های اخیر به سمت اقتصاد غیرنفتی حرکت کرده است، گفت: دولت این کشور طی برنامه توسعه پنج‌ساله هفتم (۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰) قصد دارد تحولات عظیمی در حوزه اقتصاد این امیرنشین ایجاد کند و اقتصاد غیرنفتی مبنای برنامه پنج‌ساله و برنامه ملی تنفیذ برای افزایش تنوع‌بخشی به اقتصاد این کشور قرار گرفته است.

به گفته خزاعی، بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، اولویت‌های آینده اقتصاد کشور عمان بر حوزه‌های صنعت، حمل‌ونقل و لجستیک، گردشگری، صنعت ماهیگیری و نیز معدن تمرکز یافته است و این در حالی است که سرمایه‌گذاری روی تولید محصولات پتروشیمی به ویژه پلی‌اتیلن نیز جزو برنامه‌های کلان اقتصادی این کشور قرار دارد.

وی در عین حال تصریح کرد که بررسی‌ها روی سیاست‌های اقتصادی کشور عمان نشان می‌دهد که توسعه خطوط کشتیرانی، ریلی و زمینی و همچنین توریسم در این کشور طی سال‌های آتی رشد فزاینده‌ای خواهد داشت. از این رو، حضور شرکت‌های ایرانی فعال در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی در بازار عمان می‌تواند به عنوان یک فرصت بزرگ اقتصادی تلقی شود.

خزاعی در ادامه به وضعیت باثبات و در عین حال رو به رشد برخی متغیرهای اقتصادی این کشور اشاره و عنوان کرد که بر اساس گزارش‌های بین‌المللی موسسات اعتباری از جمله موسسه مودی (MOODY) یا سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) رتبه اعتباری این کشور به ترتیب در گروه‌های Baa۱ و (۳) تعیین شده که به معنای وضعیت مناسب و باثبات است.

در ادامه این نشست، گزارشی از وضعیت شاخص‌های اقتصادی کشور عمان توسط فروغ کریمی، کارشناس معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق ارائه شد و طی آن مزیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و نیز صادرات کالا به این کشور مورد ارزیابی قرار گرفت.

فرصت‌های صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به عمان

دبیر میز کشوری عمان در سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این جلسه، در خصوص راهکارهای عملی برای ورود و موفقیت تجار ایرانی به بازار عمان توضیحاتی داد.

مسعود طاهری‌مهر با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌ها، راه‌ها و امور ساختمانی جزو اولویت‌های کاری در کشور عمان قرار گرفته است، ورود و حضور شرکت‌های ایرانی در این حوزه‌ها را گامی بلند برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی به این کشور عنوان کرد.

وی همچنین مهم‌ترین اقلام مورد نیاز بازار عمان را محصولات ساختمانی، فولاد، مس کاتد، محصولات کشاورزی و صنایع غذایی، شیرینی و شکلات، خشکبار، ماهی و میگو اعلام کرد.

طاهری‌مهر در خصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به عمان، افزود: ورود به اجرای پروژه‌های عمرانی کشور عمان از طریق شورای مناقصات این کشور امکان‌پذیر است و در حال حاضر سهم شرکت‌های خارجی در مناقصات مربوط به واگذاری پیمانکاری پروژه‌های دولتی این کشور حدود ۳۰ درصد است.  

به گفته وی، پیمانکاران ایرانی می‌توانند با مشارکت شرکت‌های عمانی به مناقصات عمرانی این کشور ورود پیدا کنند. وی همچنین تصریح کرد که شرط ورود به مناقصات و نیز بازار کشور عمان، صرفا ثبت شرکت در این کشور نیست و دولت عمان شرایط سهل و آسانی را برای ورود شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی به این سرزمین به ویژه در مناطق آزاد چهارگانه این کشور در نظر گرفته است.

به گفته وی، تاسیس شرکت در کشور عمان به دو روش ثبت شرکت¬های متداول با سپرده‌گذاری ۱۵۰ هزار ریال عمانی و شرکت‌های ممتاز با سپرده‌گذاری ۲۵۰ هزار ریال عمانی امکان‌پذیر است.

طاهری‌مهر همچنین تصریح کرد که بهتر است شرکت‌های ایرانی برای انجام امور مربوط به ثبت شرکت یا شعبه در این کشور، از طریق وکلای حاضر در این کشور اقدام کنند. به گفته وی، هزینه‌های مربوط به ثبت شرکت در این کشور حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ ریال عمانی است و حداکثر زمان برای تاسیس شرکت نیز ۲۵ روز است.

عمده‌ترین کالاهای صادراتی ایران به عمان

در ادامه این نشست، دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان نیز طی توضیحاتی به برخی شاخص‌های اقتصادی این کشور و نیز زمینه‌های صادرات کالا به این منطقه اشاره کرد.

آناهیتا فرزام ضمن ارائه اطلاعاتی در رابطه با سهم بخش‌های اقتصادی از تولید ناخالص داخلی عمان، اشاره کرد که در حال حاضر امیرنشین عمان به حدود ۱۵۰ کشور جهان صادرات کالا و خدمات دارد. فرزام در عین حال، ارزش صادرات عمان به ایران طی سال ۱۳۹۵ را ۵۴۴ میلیون دلار و حجم واردات این کشور از ایران طی این سال را ۶۸ میلیون دلار بیان کرد. به گفته وی، مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به عمان شامل میوه و سبزیجات، انواع نان، محصولات لبنی و تخم مرغ، گوشت‌خام، دام زنده و آهن‌آلات است، در حالی که عمده‌ترین کالاهای وارداتی ایران از این امیرنشین شامل انواع فرآورده‌های نفتی و خودرو می‌شود.

دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان همچنین با بیان اینکه از سوی دولت عمان برای اجرای پروژه‌های با توجیه اقتصادی بالا در این کشور، تسهیلات بانکی ۵۰ تا ۷۰ درصدی ارائه می‌شود، افزود: برای صادرات مجدد کالا از مناطق آزاد چهارگانه عمان به سایر نقاط جهان، باید ۳۳ درصد پروسه تولید در این مناطق آزاد صورت گیرد و محصولات نیز با برچسب این کشور به بازارهای ثالث صادر می‌شود.

خدمات صندوق ضمانت صادرات برای بازار عمان

مدیر صدور بیمه‌نامه‌های میان و بلندمدت صندوق ضمانت صادرات ایران نیز در این جلسه توضیحاتی در خصوص خدمات و تسهیلات ارائه شده از سوی این صندوق به صادرکنندگان ارائه داد.

مهدی یوسفی‌نژاد با بیان اینکه در گروه‌بندی کشورها که توسط صندوق ضمانت صادرات ایران صورت گرفته، کشور عمان در گروه دوم جای دارد، گفت: بر این اساس، عمان جزو کشورهایی است که از نظر این صندوق در زمره کشورهای با ریسک پایین تلقی می‌شود.

وی سپس از آمادگی صندوق ضمانت صادرات ایران برای ارائه انواع پوشش های ریسک صادرات کالا و نیز سرمایه‌گذاری بنگاه‌های ایرانی به این کشور خبر داد و افزود: شرکت‌ها و صادرکنندگان ایرانی می‌توانند از تسهیلات قبل از حمل کالا و تسهیلات بعد از حمل کالا ارائه شده از سوی صندوق ضمانت صادرات برای بازار عمان استفاده کنند.

بخش پایانی این نشست نیز به فرصت طرح سوالات از سوی مدیران بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی و ارائه پاسخ از سوی میزبانان این گردهمایی اختصاص یافت و علاقمندان به صادرات کالا و خدمات به بازار عمان توانستند جوانب بیشتری از همکاری اقتصادی با این کشور را بسنجند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید