Performancing Metrics

سهم۴۰درصدی چینی هادرنیروگاه سد سردشت | اتاق خبر
کد خبر: 395219
تاریخ انتشار: 3 تیر 1396 - 09:54
مدیر بخش نیروگاهی سد سردشت می گوید چینی ها در بخش تامین بخشی ازتجهیز نیروگاه این سد برنده شدند.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، سعید پشتان درباره حضور چینی ها در ساخت نیروگاه این سد گفت: بخشی از خرید تجهیزات مورد نیاز نیروگاه سد سردشت خارجی است، البته این به این معنا نیست که ظرفیت داخلی برای ساخت این تجهیزات وجود نداشته است بلکه در بحث رقابت اقتصادی چینی ها در بخش تامین بخشی از تجهیز نیروگاه این سد برنده شدند.

او ادامه داد: به ترتیب ۶۰ درصد تجهیزات مورد استفاده در این نیروگاه به لحاظ ارزشی داخلی است.

این مقام مسوول در پاسخ به پرسش مبنی براینکه با توجه به اینکه نمونه این نیروگاه در کشور ساخته شده است، علت استفاده ازتجهیزات چینی در این نیروگاه چیست، توضیح داد:  تنها دلیل رقابت اقتصادی است. چینی ها در مناقصه برگزار شده پایین ترین قیمت را برای تامین تجهیزات مورد نیاز ارائه دادند و بنابراین برنده مناقصه محسوب می شدند.

پشتان اضافه کرد: تولید کننده داخلی باید تلاش کند تا قیمت محصول تولیدی آن رقابتی باشد.کیفیت تجهیزات نیز یکی از پارامترهای انتخاب است. با وجود این متاسفانه بخشی از تجهیزات را از شرکت چینی تامین کردیم. چرا که با توجه به کیفیت ارائه شده محصولات چینی قیمت پایین تری داشتند

به گفته مدیر بخش نیروگاهی سد سردشت عمده تجهیزات تامین شده از چین، توربین ژنراتور بوده است که البته بخشی از همین تجهیز را که چینی ها طراحی کرده بودند توسط بخش داخلی در کشور تولید کردیم. بنابراین می توانیم نمونه آن را در آینده تولید کنیم. البته گفتنی است بومی سازی صد درصدی یک پروژه نیازمند عزم راسخ ملی است.چرا که بخش داخلی هزینه تولید آن بالاتر است.

سد سردشت با حجم ۳۸۷ میلیون متر مکعب و با هدف تامین آب شرب شهرهای سردشت و بخش ربط و آبیاری ۷۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی، تولید سالانه ۴۲۱ گیگاوات برق و صادرات به کشور عراق و کنترل و تنظیم منابع آبی حوضه احداث شده است. طرح سد و نیروگاه سردشت به منظور تامین آب شرب ۲ شهر سردشت و ربط و همچنین بهره برداری بهینه از پتانسیل برقابی روان آب های منطقه بر روی رودخانه گلاس احداث شده است. این سد از نوع سنگریزه ای با هسته رسی با حجم مخزن ۳۸۷ میلیون مترمکعب و ارتفاع ۱۱۲ متر احداث و سه واحد ۵۰ مگاواتی نیروگاه برقابی نیز برای این سد در نظر گرفته شده که سالانه به طور متوسط ۴۲۱ گیگاوات انرژی تولید می کنند.

با آبگیری و بهره برداری از این سد، آب مورد نیاز برای توسعه کشاورزی در هفت هزار و ۸۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی منطقه تامین می شود و علاوه بر ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در منطقه، زمینه های صادرات برق به کشورهای همجوار را فراهم می کند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید