Performancing Metrics

جزییات فروش فرآورده‌های نفتی با قیمت پایین‌تر به مرزنشینان | اتاق خبر
کد خبر: 395416
تاریخ انتشار: 7 تیر 1396 - 12:43
رئیس اداره پیشگیری از عرضه خارج شبکه و مقابله با قاچاق سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به طرح فروشئ سوخت به مرزنشینان برای جلوگیری از قاچاق سوخت، اظهار کرد: این طرح به کلیه مرزهای خشکی زمینی تعمیم داده شده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بهروز کرمانی با بیان اینکه روند قاچاق سوخت از سال ۱۳۹۲ تا کنون یک روند نزولی داشته است، در مورد طرح فروش سوخت به مرزنشینان در شعاع ۲۰ کیلومتری به منظور کاهش قاچاق سوخت اظهار کرد: این طرح قبلا به صورت پایلوت در استان سیستان و بلوچستان اجرا شده بود و از آنجایی که یک طرح موفق بود، به کلیه مرزهای خشکی زمینی تعمیم  داده شد.

وی افزود: این طرح با هدف جلوگیری از مهاجرت مرزنشینان به شرق و تقویت معیشت آنها اجرا می‌شود. در این راستا سهمیه‌ای برای مرزنشینان حسب تصویب‌نامه هیات ویران در دولت یازدهم تصویب شد تا مرزنشینان بتوانند صادرات داشته باشند. برای اجرای این طرح که طرح خرده‌فروشی در بازارچه‌های مرزی محسوب می‌شود، یک کارگروه استانی نرخ قاچاق را تخمین می‌زند وو زمانی که برای مثال مشخص شد نرخ قاچاق غیررسمی در مرزها ۱۳۰۰ تومان است، سوخت در این نقاط ۱۲۰۰ تومان فروخته می‌شود تا زنجیره قاچاق شکسته شود.

رئیس اداره پیشگیری از عرضه خارج شبکه و مقابله با قاچاق سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مورد استان‌های مشمول طرح گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، ارومیه و میاندوآب مشمول این طرح می‌شوند. فرآورده در این استان‌ها از طریق مرزهای رسمی فروخته می‌شود.

کرمانی در مورد سایر طرح‌های در نظر گرفته شده برای جلوگیری از قاچاق سوخت اظهار کرد: طرح دیگر تجارت آسان است که بر اساس آن سامانه‌ای از سال ۱۳۹۲ راه‌اندازی شد تا متقاضیانی که وابسته به نهادها یا سازمان‌های دولتی هستند، نیاز خود را از طریق این سامانه اعلام کنند. سپس کارشناسان به بررسی نیاز می‌پردازند و بعد از اینکه این نیاز توسط سازمان متولی تایید شد، فرآورده در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد.

بر اساس این گزارش کرمانی پیش از این خبر داده بود  میزان قاچاق بنزین در حال حاضر صفر است. در سال ۱۳۹۲ حدود ۴۵ میلیون لیتر نفت گاز مکشوفه از دستگاه‌های کاشف تحویل شرکت پخش شده است که این میزان در سال ۱۳۹۳ به ۳۹ میلیون لیتر، در سال ۱۳۹۴ به ۲۲ میلیون لیتر و در سال ۱۳۹۵ به ۱۳ میلیون لیتر رسیده است. به عبارت دیگر از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۳ به میزان  ۱۲ درصد، از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴، ۴۲ درصد و از سال ۹۴ تا ۹۵  ۴۳ درصد کاهش داشته است.

به گفته وی  مرجع رسمی اعلام قاچاق گازوئیل، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است اما بر اساس مکشوفاتی که تحویل انبار ما شده است، قاچاق گازوئیل نیز روند نزولی داشته است.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید