Performancing Metrics

۹۰ میلیون دلار هزینه کردیم تا هما زنده بماند | اتاق خبر
کد خبر: 396401
تاریخ انتشار: 25 تیر 1396 - 17:03
پرورش از سختی‌های اداره هشت ساله ایران‌ایر گفت
مدیرعامل سابق ایران‌ایر با بیان اینکه در طول دوران تحریم این شرکت هزینه بسیار بالایی را پذیرفت تا تحریم‌ها بی‌اثر بماند، اعلام کرد: در طول تحریم چهار هزار و ۵۰۰ عملیات پروازی انجام شد تا سوخت‌رسانی و عملیات‌های اروپایی باقی بماند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، فرهاد پرورش در مراسم تودیع خود با بیان این مطلب اظهار کرد: در طول سال‌های تحریم ایران ایر با مشکلات و معضلات بسیار زیادی روبرو بود که تنها یکی از آنها بحث جلوگیری از سوخت‌رسانی به هواپیماهای این شرکت در طول ایام تحریم بود. ما برای آنکه ثابت کنیم تحریم‌ها بی‌اثر هستند و ایران‌ایر به کار خود ادامه می‌دهد، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای کردیم که تنها یکی از آنها اجرایی کردن بیش از ۴۵۰۰ برنامه پروازی بود تا مسیرهای بین‌المللی ایران‌ایر پا برجا بماند.

به گفته وی با توجه به اینکه هزینه هر پرواز برای هما تقریبا ۲۰ هزار دلار تخمین زده می‌شود در طول این سال‌ها حدود ۹۰ میلیون دلار هزینه شد تا در فضای جهانی این پیغام مخابره شود که تحریم‌ها اثر نداشته است.

مدیرعامل سابق سازمان ایران‌ایر با بیان اینکه بسیاری از فرودگاه‌ها در سال‌های سخت تحریم فروش سوخت به ایران‌ایر را متوقف کرده‌ بودند، تاکید کرد: ما برای معامله با معدود فرودگاه‌های باقی مانده مجبور بودیم که پول نقد جابجا کنیم و این در حالی بود که بانک مرکزی در سال‌های قبل توان تهیه یورو نداشت و ایران‌ایر برای هر یک از برنامه‌های خود باید پول نقد از محل‌های متفاوت تهیه می‌کرد تا بتواند پروازهای خود به مقاصد اروپایی را ادامه دهد.

پرورش درباره وضعیتی که وی ایران‌ایر را هشت سال قبل در آن تحویل گرفت، اظهار کرد: به محض ورود ما به ایران ایر مشکلات و محدودیت‌ها نیز آغاز شد. چند هفته پس از آغاز به کار بنده در هما در اکتبر ۲۰۰۹ نامه‌ای برای ایران ایر آمد که در آن مدیرعامل آژانس هوایی اروپایی گفته بود که بازرس‌هایی برای ارزیابی وضعیت ایران‌ایر خواهند فرستاد و به دنبال آن هستند که پروازهای این شرکت را به اروپا محدود کنند. در این زمان آنها ایران‌ایر را شخم می‌زدند و حتی از کوچک‌ترین مسائل هم ایراد می‌گرفتند.

وی با اشاره به سخت شدن دوران تحریم‌ها در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد: در روز چهارم اکتبر این سال مدیرکل یاتا در تماسی تلفنی ناگهان به من اعلام کرد که از فردا تمام حساب‌های ایران ایر در سطح جهان بسته خواهد شد و هر چه تقاضا کردیم تا لااقل یک هفته به ما مهلت دهند تا پول‌های خود را خارج کنیم، این امکان فراهم نشد. با افزاش تحریم‌های بانکی ۶۰ حساب ایران ایر در فضاهای بین‌المللی بسته شد و با تحریم جدید در حوزه سوخت و میعانات گازی عملا خیلی از فرودگاه‌ها سوخت‌رسانی به ایران ایر از دستور کار خود خارج کردند.

مدیرعامل سابق سازمان ایران‌ایر با بیان اینکه ایران ایر در سوخت‌گیری در فرودگاه‌های بین‌المللی نیاز به ارائه وجه نقدی داشت به وضعیت بسیار بد بانک مرکزی در آن سال‌ها اشاره کرد و گفت: ما برای سوخت‌گیری در اروپا به یورو نیاز داشتیم و این در حالی بود که بانک مرکزی یورو نداشت و به ما می‌گفت ریال عمان دریافت کنیم تا این پول را در بازارهای جهانی تبدیل به یورو کرده باشیم. در این مدت بسیاری از فرودگاه‌ها اعلام کردند که سوخت‌رسانی به ما را متوقف خواهند کرد و برای مدتی تنها یک فرودگاه در پراگ به ایران ایر سوخت می‌دهد. فشارها تا حدی زیاد بودکه حتی سفیر آمریکا به یکی از شرکت‌های تایلندی گفته بود در صورتی که سوخت‌رسانی به ایران ادامه پیدا کند، سهام خود را از این فرودگاه بیرون خواهند کشید. ما در این مدت برای پر کردن باک هر هواپیما و انجام پروازهای برنامه‌ای به ۲۰ هزار دلار هزینه احتیاج داشتیم و این در حالی بود که بسیاری از فرودگاه‌ها به ما اجازه حمل بیشتر از ۱۵ هزار دلار پول نقد نمی‌دادند.

پرورش با بیان اینکه از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۵ بانک مرکزی حتی یک دلار پول برای ایران‌ایر جابه‌جا نکرد، توضیح داد: در طول تمام این سال‌ها ایران ایر تلاش می‌کرد با مدیریت بخش‌های مختلف خود را سر پا نگه دارد. حتی مسئولیت جابجایی پول‌هایی که به دست می‌آوردیم نیز با خودمان بود و بارها گفته بودیم که اگر مشکلی پیش بیاید، شخصا مدیرعامل ایران‌ایر باید پاسخگو باشد. در این مدت ما مجبور بودیم برای جابجایی تنها یک قطعه کوچک هواپیماهای پهن‌پیکر خود را به پرواز وا داریم که این مسئله هزینه‌های بسیار بالایی را به شرکت تحمیل کرد.

وی با اشاره به تغییر شرایط از زمان آغاز به کار دولت یازدهم تصریح کرد: همزمان با شروع مذاکرات هسته‌ای دکتر آخوندی بنده را به عنوان نماینده این بخش در مذاکرات معرفی کردند تا در کنار دکتر ظریف و دیگر مسئولان بخش کوچکی از کار را در این حوزه پیگیری کنیم. پس از برجام نیز دو سال کار شبانه روزی در تمام روزهای سال صورت گرفت تا به قراردادهایی نهایی برسیم. تنها حجم یکی از قراردادهای ما ۹۰۰ صفحه است و این گستردگی کار در طول ماه‌های گذشته را نشان می‌دهد.

مدیرعامل سابق سازمان ایران‌ایر به خاطرات یکی از مهمانداران شرکت هواپیمایی ایران‌ایر در مسیرهای بین الملل اشاره کرد و گفت: این مهماندار توضیح می‌داد که در زمان تحریم‌ها وقتی هواپیما مجبور به نشستن در یک فرودگاه و سوخت‌گیری مجدد می‌شد مسافران ناراضی بودند و از شرایط انتقاداتی تند می‌کردند اما امروز مسافران همان مسیر با رضایت ایران ایر را انتخاب می‌کنند و در بسیاری از پروازها شعار "زنده باد ظریف" سر می‌دهند.

پرورش با اشاره به برخی انتقادات از عملکرد ایران‌ایر در طول سال‌های گذشته اظهار کرد: یکی از نمایندگان مجلس چند روز قبل در تماسی از بنده انتقاد می‌کرد که هما با وجود دریافت بودجه دولتی به مسئولیت‌های خود عمل نمی‌کند. ما باید بگوییم که این شرکت درآمدی – هزینه‌ای اداره می‌شود و هیچ پولی برای اداره خود از دولت دریافت نمی‌کند اگر هم صندوق توسعه ملی تسهیلاتی داده با دستورات مقامات عالی و در راستای اهداف کلان بوده است.

وی ادامه داد: امروز ایران ایر با عبور از سال‌های سخت این آبرو را پیدا کرده که در میان بسیاری از مقامات کشور رتبه‌ای بالا دارد و این موضوع جز با همکاری و هدایت بخش‌های مختلف این مجموعه از سوی نیروهای کارشناس ممکن نمی‌شد.

مدیرعامل سابق سازمان ایران‌ایر خاطرنشان کرد: ایران ایر در طول این سال‌ها مجبور شده هواپیماهایی را بفروشد که دیگر ادامه پرواز آنها اقتصادی نبوده است. زمین‌هایی را بفروشد که هزینه‌کرد آن به آشیانه‌ها و ساخت امکانات جدید منجر شده است و بیش از ۳۸۵۰ میلیارد تومان حقوق ماهیانه بدهد که حق تمام نیروهای این بخش بوده است. با وجود تمام این مشکلات امروز ایران‌ایر تحولات خود را با ورود هواپیماهای جدید آغاز کرده و امیدواریم در دوره مدیریت تازه این مجموعه اتفافات مثبت آغاز شده ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید