Performancing Metrics

جو هیجانی به تالار شیشه‌ای رونق نسبی بخشید | اتاق خبر
کد خبر: 396539
تاریخ انتشار: 28 تیر 1396 - 16:33
در معاملات بورس تهران رخ داد
در آخرین روز معاملات بورس تهران در این هفته دماسنج بازار بعد از مدتی از کانال ۸۰ هزار واحدی بالا رفت. جو هیجانی ناشی از عرضه اولیه روز گذشته توانست بازار را مقداری از رکود خارج کند و به معاملات رونق بخشد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، امروز چهارشنبه معاملات بورس اوراق بهادار تهران تحت تاثیر عرضه اولیه انجام شده در روز گذشته شرایط مثبتی را پشت سر گذاشت. در روز گذشته پنج درصد از سهام شرکت به‌پرداخت ملت به شیوه ثبت سفارش با متوسط قیمت هر سهم ۱۷۵۰ تومان در بورس تهران کشف قیمت و معامله شد.

این عرضه دیروز پس از چند ماه کش و قوس و گمانه‌زنی‌ها درباره عرضه‌های اولیه بورس تهران انجام شد. کف قیمتی که برای این سهم در نظر گرفته شده بود ۱۶۶۷ تومان و سقف قیمت ۱۷۵۰ تومان بود که در نهایت در فرایند عرضه و تقاضا این سهم ۱۷۵۰ تومان کشف قیمت شد.

در ماه های گذشته با عرضه سهم گروه دارویی برکت و کشف قیمت ناموفق آن سازمان بورس تصمیم گرفت تا عرضه‌های اولیه را برای مدتی به تعویق بیندازد تا شرایط بازار وضعیت مناسب‌تری پیدا کند. در آن زمان سهم برکت از آغاز عرضه اولیه در بورس با کاهش قیمت روبرو شد در ان زمان برای برکت کف قیمتی ۲۲۰ تومان و سقف ۲۴۲ تومان گذاشته شد و در نهایت ۲۴۱ تومان و ۱ ریال کشف قیمت شد ولی نه تنها هرگز به قیمت سقف نرسید بلکه در این روزها حدود ۵۰ تومان کمتر از قیمت کف در حال خرید و فروش است.

عرضه اولیه‌ای که دیروز انجام شد،  سبب شده تا وضعیت بازار شرایط مساعدتری پیدا کند و فعالان بورسی تا حدود هیجان‌زده به خرید و فروش بپردازند. امروز از ابتدای باز شدن معاملات سهم به‌پرداخت صف خرید را تجربه می‌کرد و بر این اساس گروه کامپیوتر شرایط سبزرنگی را تجربه کرد. شاخص کل بازده نقدی و قیمتی نیز امروز با ۴۲۶ واحد رشد تا رقم ۸۰ هزار و ۱۶۲ واحدی بالا رفت و شاخص کل هم‌وزن نیز ۱۵۰ واحد رشد کرد.

امروز شاخص آزاد شناور پس از ۵۵۹ واحد افزایش کانال ۸۸ هزار واحدی را رد کرد و شاخص بازار اول و دوم هر یک ۲۹۴ و ۹۵۹ واحد افزایش را تجربه کردند. در معاملات امروز نماد گسترش نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری غدیر و فولاد خوزستان هر یک به ترتیب با ۷۶، ۵۷ و ۵۰ واحد تاثیر مثبت روی دماسنج بازار بیشترین نقش افزاینده را روی شاخص داشتند اما در طرف مقابل ایران‌ترانسفو، لابراتور داروسازی دکتر عبیدی و خدمات انفورماتیک با ۱۱، ۹ و ۹ واحد تاثیر منفی سعی کردند نگذارند نماد بازار بیش از این رشد کند.

در آخرین روز معاملات در این هفته اکثریت نمادهای خودرویی روند رو به افزایش در قیمت پایانی را تجربه کردند و حتی قندی‌ها نیز هم‌جهت با جریان کلی بازار در قیمت پایانی افزایش یافتند.

در گروه فلزات اساسی شرکت آهن و فولاد ارفع، فولاد خوزستان و نورد آلومینیوم از جمله سهم‌هایی بودند که توانستند رشد قیمتی مناسبی داشته باشند. در این گروه فرآوری مواد معدنی ایران، ملی سرب و روی ایران و معدنی کیمیای زنجان گستران روند رو به کاهش را در قیمت پایانی تجربه کردند. ارزش معاملات امروز به رقم ۲۷۲ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات رقم یک میلیارد سهم و اوراق مالی را رد کرد.

از جمله معاملات درون‌گروهی امروز می‌توان به داد و ستدهایی در نماد مخابرات ایران، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین و ایران ترانسفو نام برد. به طوری که در نماد مخابرات ایران بیش از ۵۵۹ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۱۸ میلیون تومان تنها در دو معامله مورد داد و ستد قرار گرفت و این نماد بیشترین حجم و ارزش معامله را از آن خود کرد.

اما در فرابورس ایران، آیفکس ۸.۴ واحد رشد کرد و به رقم ۹۲۰.۴ رسید. ارزش معاملات این بازار به رقم ۱۶۵ میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن ۱۷۲ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۲۱ هزار و ۷۵۲ نوبت داد و ستد بود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید