Performancing Metrics

آخرین وضعیت انتقال سرور تلگرام به ایران | اتاق خبر
کد خبر: 396669
تاریخ انتشار: 31 تیر 1396 - 13:44
معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد:
معاون وزیر ارتباطات با بیان این که شبکه‌های اجتماعی خارجی اگر می‌خواهند در ایران فعالیت کنند، باید سرورهایشان را به ایران بیاورند و به آنها فرصت داده‌ شده گفت: به همین دلیل تلگرام هم باید این موضوع را بپذیرد. در غیر این صورت مشمول سیاست‌های مصوب خواهند شد

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، نصرالله جهانگرد امروز در نشست سازمان فناوری اطلاعات در سالن دولت الکترونیک در نمایشگاه الکامپ گفت: مصوبه شورای عالی فضای مجازی در حمایت از شبکه‌های اجتماعی بومی این است که اگر آنها داخل کشور سرویس دهند، خدماتی از جمله پرداخت، خدمات صوتی و سایر ارزش‌های افزوده را به آنها خواهیم داد. همچنین شبکه‌های اجتماعی خارجی الزام دارند که هاست خود را به داخل کشور منتقل کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی الزام انتقال سرور شبکه‌های اجتماعی بیان کرد: شبکه‌های اجتماعی خارجی اگر می‌خواهند در ایران فعالیت کنند، باید سرورهایشان را به ایران بیاورند و ما به آنها فرصت داده‌ایم و به همین دلیل تلگرام هم باید این موضوع را بپذیرد، در غیر این صورت مشمول سیاست‌های مصوب خواهند شد.

وی با بیان اینکه در دنیا تمامی خدمات از طریق یک سرویس ارائه می‌شود، افزود: در ایران موتورهای جستجو، ایمیل‌های بومی و شبکه‌های اجتماعی عمدتا به صورت مستقل از هم وارد بازار شده‌اند، در حالی که در دنیا این طور نیست که این خدمات در هر سرویس جدا باشد بلکه شبکه مرکبی از خدمات وجود دارد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: همچنین ما به دنبال امکانات اقتصادی هستیم تا در ماه‌های آینده از این ابزارها در نظام داخلی استفاده کنیم.

شبکه ملی اطلاعات در تعامل با مرکز ملی فضای مجازی است

جهانگرد با بیان اینکه آنچه در شبکه ملی اطلاعات انجام می‌شود، بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی است، افزود: گزارش فازهای اول و دوم شبکه ملی اطلاعات به شورا داده شده است و با راه‌اندازی فاز سوم نیز در جلسات آتی گزارش آن را می‌دهیم تا فعالیت‌های ما در تعامل با مرکز ملی فضای مجازی باشد.

وی در پاسخ به اخباری مبنی بر خودداری دستگاه‌ها از اتصال شبکه ملی اطلاعات گفت: این اخبار صحت ندارد. در حال حاضر هر اطلاعات دیتا و صوتی که در ایران جابجا می‌شود، در بستر شبکه ملی اطلاعات است. بنابراین این اخبار ممکن است درباره سوئیچ تبادل ترانزیت دیتا باشد که برخی می‌خواهند از طریق IXP منتقل شود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به فرایند تکمیل دولت الکترونیک اظهار کرد: توسعه دولت الکترونیک در دو بخش انجام می‌شود بخش اول که به طور متمرکز توسط شورای اجرای فناوری اطلاعات هدایت می‌شود، تامین استانداردها و برنامه‌های نرم‌افزاری و نحوه تعامل بین آنهاست. بخش دوم نیز فعالیت دستگاه‌ها در این دفتر است.

جهانگرد ادامه داد: در دسته اول هشت پروژه داشتیم که به انجام رسیده و پیشرفته‌ترین بحث آن دولت موبایلی است که به واسطه آن تمامی خدمات دولتی روی موبایل دریافت می‌شود. این پروژه تا روز سه‌شنبه اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات درباره بخش دوم اقدامات سازمانی نیز توضیح داد: دسته دوم فعالیت با دستگاه‌هاست. ما با اداره استخدامی که مسئول ادارات ایران هستند، همکاری داریم. در چهار سال گذشته فعالیت ۱۴ دستگاه احصا شده است. ۲۰۰۰ مجوز در نظام اداری ایران وجود دارد و ما باید با شناسنامه رسمی از اداره استخدامی سمت الکترونیکی کردن آنها برویم.  

وی با بیان اینکه در حال حاضر تمامی دستگاه‌ها دارای پورتال هستند، افزود: از نظر تکامل پنج مرحله وجود دارد که شامل حضور دستگاه‌ها، مبادله دیتا، پذیرش پردخت و دریافت و ارائه خدمات، چابک‌سازی و یکپارچه‌سازی و بوروکراسی نهایی می‌شود. دستگاه‌ها اکنون تا مرحله سه پیش رفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: هر کشوری دارای نقاط دسترسی است ما نیز بخشی از شبکه اینترنت جهانی هستیم اما ارتباطات داخلی ما از داخل انجام می‌شود و این تناقضی با استفاده از شبکه اینترنت ندارد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به وضعیت موتورهای جست‌وجوی بومی بیان کرد: در سطح ملی حدودا هشت موتور شکل گرفته که دو موتور پارسی جو و یوز توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد حمایت قرار گرفته‌اند و تا حدودی موفق بودند.

جهانگرد ادامه داد: در حال حاضر در موتورهای جستجوی بومی بیش از چهار میلیارد صفحه فارسی وجود دارد. ما در ادامه همچنین به دنبال ایجاد امنیت و فراهم کردن بسترهای اقتصادی برای پایداری سرویس هستیم.

جهانگرد خاطرنشان کرد: در راستای راه‌اندازی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات، اسناد کل خدمات دولت باید در این سامانه قرار گیرد. در حال حاضر تمامی ۱۰۸ دستگاه کشور به هم متصل هستند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اپلیکیشن‌های موبایلی گفت: تاکنون بیش از ۱۴۰ هزار اپلیکیشن ایجاد شده که بسیاری از آنها از APهای اطلاعات دولت استفاده می‌کنند. اگر دستگاه‌ها اطلاعات خود را در اختیار قرار دهند، اپلیکیشن‌های بیشتری ساخته می‌شود. زیرا افق این برنامه بیش از یک میلیون اپ است. ما نیز از نقطه‌نظر ایمنی در مرکز ماهر به آنها امکانات می‌دهیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر مشکلات ایجاد شده برای دامنه‌های دات کام در خارج کشور اظهار کرد: ما پیش از این هم درباره دیتا ویت‌هایی که خاص آنها در خارج از کشور بود، دچار مشکل بودیم و این احتمال وجود دارد که سرویس یک ارائه دهنده دچار مشکل باشد. البته سیاست‌های کلی تحریمی درباره دامنه‌های ایرانی وجود نداشته است.

جهانگرد با تاکید بر فناوری اینترنت اشیا بیان کرد: اینترنت اشیا، جدیدترین کاربرد شبکه‌های دسترسی است و بستر این کار در کشور آماده شده در حال حاضر اپراتور اول و دوم امکان دسترسی بهاینترنت  اشیا را فراهم کرده‌اند و دو شرکت خصوصی نیز در حال تست شبکه دسترسی اینترنت اشیا هستند. همچنین چند پایلوت درباره بکارگیری سنسورها انجام شده است؛ از جمله همکاری وزارت ارتباطات با پژوهشگاه فضایی برای کنترل مصرف آب در دشت مغان کنترل مصرف انرژی توسط وزارت نیرو است.

در این نشست همچنین رضا باقری اصل اظهار کرد: بسیاری از سرویس‌هایی که انتظارش را داشتیم، اکنون آماده بهره‌برداری هستند. اقداماتی که برای کاهش مراجعه حضوری و یکپارچگی سیستم‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: سیستم کارورزی، کارپوشه ملی ایرانیان، صدور مجوزهای کسب و کار که به سمت الکترونیک شدن می‌رود، از جمله این اقدامات هستند.

باقری با بیان اینکه گام اول دولت الکترونیک روز سه‌شنبه افتتاح می‌شود، اظهار کرد: امیدواریم با فشاری که رسانه‌ها روی دستگاه‌ها می‌گذارند شاهد مراجعه کمتر حضوری، شفافیت و ارتقای نظام اداری باشیم.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید