Performancing Metrics

امضافروشی در ساخت‌و ساز ۲۸ هزار خانه در تهران اثبات شد | اتاق خبر
کد خبر: 396782
تاریخ انتشار: 2 مرداد 1396 - 18:10
یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی گفت: پرونده تخلفات امضافروشی لوله کشی گاز منازل در تهران در سال ۹۴ بررسی و وجود تخلف در ۲۸ هزار واحد مسکونی تهران برای این وزارت خانه شناسایی شد.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، یکی از پدیده های مغایر با اخلاق حرفه ای مهندسی که سبب شده تا سازمان های نظام مهندسی ساختمان و حتی خود مهندسان عضو این سازمان که دارای پروانه نظارت هستند، به آن انتقاد کنند، پدیده امضافروشی است.

اگرچه این رویداد در حوزه های نظارت ساختمانی به اشکال مختلف بروز می کند، اما جنجالی ترین پرونده آن مربوط به امضافروشی مهندسان ناظر در بخش لوله کشی گاز منازل در سال های ۹۲ و ۹۳ بود که سبب شد تا حراست وزارت راه و شهرسازی پس از اطلاع از این قضیه، افرادی را که با سودجویی و داشتن حق مهر و امضای مهندسان ناظر اقدام به تأیید نقشه و اجرای لوله کشی گاز منازل بدون نظارت واقعی کرده بودند را تحویل مقامات قضایی دهد.

سعید غفرانی، رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در نشست خبری در اردیبهشت ماه ۹۴ گفته بود تعدادی از افراد مرتبط با این پرونده شناسایی و به شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور معرفی شده اند.

وی در باره میزان درآمدهای ناشی از این تخلفات هم گفت: مجموع درآمد این تخلفات در طول سال میلیاردی بوده که در نتیجه اخذ ۲ میلیون ریال بابت هر مهر تأییدیه نقشه گاز، حاصل شده است که هر چند بابت هر تأییدیه ۵ درصد این میزان به حساب سازمان نظام مهندسی استان تهران واریز می شد ولی در واقع حقوق مهندسان نیز تضییع شده است.

در همین ارتباط یک منبع آگاه در وزارت راه و شهرسازی گفت: پرونده امضافروشی لوله کشی گاز منازل در تهران در این وزارت به طور کامل بررسی شده و مراتب برای بررسی به دستگاه قضایی ارجاع شده است.

وی ادامه داد: پرونده مذکور در دادسرای اوین در مرحله بازپرسی قرار داشته و پس از آنکه دو سال از اتمام بررسی ها در وزارت راه و شهرسازی گذشته، همچنان دستگاه قضایی در حال بازپرسی از متهمان پرونده مذکور است.

این منبع آگاه تأکید کرد: بازپرس این پرونده تعداد زیادی از مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و افراد دیگر مرتبط با موضوع لوله کشی گاز واحدهای مسکونی تهران را به دادسرا فراخوانده و از آنها درباره چند و چون و جزئیات پرونده بازپرسی می کند.

به گفته این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی، در بین این بازپرسی ها، پرونده های جدیدی نیز یافت شده است؛ این درحالی است که وزارت راه و شهرسازی در هنگام بررسی پرونده ها و ارجاع آنها به مراجع قضایی اعلام کرده بود ۲۸ هزار واحد مسکونی در تهران وجود داشته که بحث فروش امضای مهندسان ناظر برای اخذ تأییدیه از سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران محرز شده است.

گفتنی است رامین کرمی عضو هیئت مدیره دوره جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در روز شنبه در نشست خبری درباره نتایج بررسی پرونده امضا فروشی اعضای هیئت مدیره دوره قبل این سازمان گفت: وزارت راه و شهرسازی پرونده های امضا فروشی را در بخش گاز به طور کامل بررسی کرده که از اعداد و ارقام ذکر شده قبلی، این موارد بسیار کمتر بوده است. در حال حاضر تعداد متخلفان این پرونده به کمتر از ۵ تا ۶ هزار فقره امضا فروشی رسیده اند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید