Performancing Metrics

احداث ۱۸۰ هزار هکتار شبکه اصلی آبیاری | اتاق خبر
کد خبر: 396793
تاریخ انتشار: 2 مرداد 1396 - 21:00
معاون آب و آبفای وزیر نیرو مطرح کرد؛
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در آئین افتتاح پل نفت بر روی سد کارون ۴ گفت: در طول دولت یازدهم ۱۸۰ هزار هکتار شبکه اصلی و ۱۹ هزار هکتار شبکه فرعی آبرسانی احداث شده است.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر؛ رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا امروز (یکشنبه) درآیین افتتاح پل نفت بر روی سد کارون ۴ در استان چهار محال و بختیاری با بیان این مطلب که در دولت یازدهم تا اردیبهشت ماه سال جاری، ۲۳ سد در ۱۶ استان با حجم مخزن ۴.۳ میلیارد متر مکعب افتتاح شده است، گفت: ۷ سد نیز در ۶ استان با حجم مخزن ۳۱۷ میلیون متر مکعب آبگیر شده است.تا پایان مرداد ماه و پایان دولت یازدهم نیز ۵ سد آبگیری یا به بهره‌برداری می‌رسد. در طول دولت یازدهم ۱۸۰ هزار هکتار شبکه اصلی و ۱۹ هزار هکتار شبکه فرعی آبرسانی احداث و ۲۳ طرح آبرسانی در ۱۲ استان ساخته شد تا ۷۹۲ میلیون مترمکعب آب شرب هموطنان را تأمین کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در این دولت ‌۱۸ تصفیه‌خانه آب در ۱۸ شهر با ظرفیت ۸۵۰ هزار مترمکعب در شبانه روز احداث شده است، افزود: ۳۷ تصفیه خانه فاضلاب نیز در ۳۷ شهر کشور با ظرفیت یک میلیون مترمکعب در شبانه‌روزی به بهره‌برداری رسیده است.با آبرسانی به ۵ هزار و ۲۲۶ روستا آب شرب بهداشتی حدود ۴ میلیون نفر تأمین شده است.

این مقام مسوول با اشاره به این مطلب که در برنامه ششم توسعه دو مسئله آب و محیط زیست به عنوان اولویت اول مطرح و مورد تصویب قرار گرفته است، افزود: مشکل آب فقط معضل کشور ما نیست و مشکل تمام جهان است و با توجه به اینکه کشور ما از نظر اقلیمی و جغرافیایی کشور خاصی است که دارای بارش‌های بیش از ۱۲۰۰ میلیمتر در یک نقطه و در نقطه ای دیگر با ۶۰ میلیمتر بارش سالانه روبرو است. بیشتر جمعیت کشور در فلات مرکزی که شدیداً از مشکل آب برخوردار است متمرکز است و باید به نوعی این منابع محدود مدیریت شود تا غیر از مصارف مردم، فضای سبز و سایر بخش‌ها نیز بتوانند از این موهبت الهی برخوردار باشند.

رحیم میدانی با اشاره به اینکه در مدیریت آب کشور نباید حد و منزلت کارهای اجرایی را سبک بشماریم افزود: با سبک شمردن منزلت کارهای اجرایی گرفتار عقب ماندگی می‌شویم که جبران آن سخت خواهد بود. اگر امروز این طرح‌های آبرسانی را اجرا نکنیم، نمی‌توانیم آب مورد نیاز صنایعی که قرار است در بروجن مستقر شوند تأمین کنیم.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با بیان اینکه ایجاد تعادل در منابع و مصارف به کاهش مناقشات و منازعات منطقه ای بر سر آب کمک خواهد کرد، گفت: وزارت نیرو تلاش کرده است تا در دولت یازدهم در هردو جبهه اقدامات سازه ای و مدیریت منابع آبی فعالیت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اگر در جنبه‌های غیرسازه ای مدیریت آب کشور غفلت کنیم به طور حتم توسعه واقعی در کشور اتفاق نخواهد افتاد، افزود: منابع آب کشور بایستی به صورت همه جانبه مدیریت شود.

میدانی ایران را جزو کشورهایی دانست که منابع آب زیرزمینی آن نیمی از منابع آب آن کشور است به گونه ای که نیمی از منابع آب کشور در زیر زمین قرار دارد که شامل ورودی و خروجی، تغذیه و برداشت است و در ادامه افزود: متاسفانه برداشت بی رویه از سفره‌های محدود آب زیرزمینی در سال‌های گذشته باعث شده تا بخش‌های زیادی از دشت‌های کشور به دشت‌های بحرانی تبدیل شوند و زمین‌ها شروع به فرونشست کنند و اگر مصارف از سفره‌های آب زیرزمینی کنترل و مدیریت نشود این فرونشست‌ها به فاجعه تبدیل خواهند شد.

این مقام مسوول در خصوص حفاظت کیفی از منابع آب مانند رودخانه‌ها و دریاچه‌ها گفت: اگر قرار باشد منابع آلاینده به منابع آب کشور روانه شود سلامت مردم و جامعه به خطر خواهد افتاد و وظیفه وزارت نیرو است تا از کیفیت منابع آبی کشور نیز محافظت کند.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که سال‌ها بود با آن درگیر بودیم مدیریت حوضه‌های آبریز بوده است، افزود: از جمله کارهای خوبی که در این دولت انجام گرفت مدیریت مشارکتی حوضه‌های آبریز بود.گاهی ۷ استان در یک حوضه آبی قرار دارند که به عنوان نمونه حوضه آبریز کرخه از همدان و کرمانشاه و کردستان ... و خوزستان را در بر می‌گیرد یا حوضه سپید رود که از کردستان آغاز و به گیلان ختم می‌شود و ورود آلاینده از یک استان منجر خواهد شد تا آب سایر استان‌ها نیز آلوده شود و تشکیل مدیریت مشارکتی برای حوضه‌های آبریز که به موجب مصوبه شورای عالی آب بنیانگذاری شد سبب شد تا،‌ مدیریت حوضه آبریز به دست مردم و بهره برداران هر استان به عنوان نماینده صنف کشاورزان صورت پذیرد.این موفقیت بزرگ و تجربه جهانی بود که پس از اجرایی شدن در برخی از کشورهای بزرگ جهان از جمله استرالیا و غیره در ایران نیز به اجرا در آمد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید