Performancing Metrics

گاز ایران بر تن استان های شمالی نشست | اتاق خبر
کد خبر: 396965
تاریخ انتشار: 6 مرداد 1396 - 10:19
هنوز یک سال از بدعهدی همسایگان شمالی و انداختن لرزه ترکمن ها به تن استان های شمالی کشورمان نگذشته است که در اواسط هفته پیش رو شاهد بهره برداری خط لوله انتقال گاز دامغان- کیاسر- ساری خواهیم بود که استان های شمالی را از وابستگی به ترکمنستان رها می کند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، زمستان سال گذشته بود که ترکمنستان در قول صادرات گاز به ایران بدعهدی  و ضمن بالا بردن قیمت گاز خود، ایران را تهدید به قطع صادرات کرد. تهدیدی که هرچند عملی شد اما نه تنها خللی در گازرسانی کشور ایجاد نکرد بلکه باعث شد وزیر نفت دستور ویژه ای مبنی برای تکمیل خط لوله انتقال گاز دامغان – نکا  را صادر کند.

واردات گاز از ترکمنستان زمانی آغاز شد که ایران با وجود دارا بودن بزرگترین ذخایر گازی، به دلیل به بهره‌برداری نرسیدن کامل این ذخایر همواره با آغاز فصل سرما به دلیل افزایش مصرف گاز در بخش خانگی دچار مشکلاتی از قبیل قطع و یا افت فشار گاز در دیگر بخش ها می شد و برای آنکه مشکلی در مناطق شمالی کشور ایجاد نشود قرارداد واردات گاز از ترکمنستان را امضا کرد.

قراردادی که باعث شده ترکمن ها هر سال  با آغاز سرما، لرزه به تن کشورمان و به خصوص مناطق شمالی آن بیاندازند و تهدید کنند که شیر گاز خود را با هدف افزایش قیمت روی ایران می‌بندند.   سناریوی باز و بسته کردن شیر گاز ترکمنستان روی ایران از زمستان سال ۸۶ دنباله دار شد که ترکمن ها در شرایط بحرانی دست به کار شده و خواسته های غیر معقولی برای تامین گاز در اوج سرما مطرح کرده و متاسفانه به هدف خود نیز رسیده بودند، از آن سال به بعد نیز چندین بار تلاش خود را کردند که در شرایط سخت دست کشورمان را در پوست گردو بگذارند و درخواست های غیر معقولی را مطرح کنند که البته چندان موفق نبودند.

زمستان گذشته بود که ایران پرونده زیاده خواهی ترکمنستان را برای همیشه بست و  تمام قد در مقابل پیشنهاد غیرمنطقی ترکمنستان ایستاد و با تکیه بر به بهره برداری رسیدن فازهای مختلف میادین گازی و خودکفایی در زمینه تولید گاز، ثابت کرد منت ترکمنستان را نخواهد کشید. با قطع گاز ایران از سوی ترکمنستان، حرکتهای مردمی برای بهینه سازی و کاهش مصرف گاز برای مقابله با این اقدام شکل گرفت و این موضوع سبب شد در اوج سرمای دی‌ماه، هیچ مشکلی در تامین گاز مناطق شمالی کشور رخ ندهد و از طریق مدیریت شبکه توزیع، گاز مورد نیاز این مناطق تامین شود.

اکنون با گذشت حدود هفت ماه از اینکه ترکمنستان شیر گاز خود را روی ایرن بسته است خط لوله انتقال گاز دامغان – نکا که وزیر دستور آن را داده بود تکمیل شده و آماده بهره برداری است.

به گفته حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، از طریق این خط لوله، روزانه ۳۵ میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت انتقال گاز مناطق شمالی کشور افزوده می‌شود. با راه اندازی این خط لوله، این ضرورت که در صورت قطع گاز ترکمنستان با مشکل روبه‌رو شویم، به پایان رسید.

همچنین حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در این مورد توضیح داد این خط انتقال گاز به طول ۱۷۰ کیلومتر با قطر ۴۲ اینچ و با ظرفیت انتقال گاز ۴۰ میلیون مترمکعب در روز، منشعب از خط انتقال گاز ۴۸ اینچ دوم شمال- شمال شرق کشور است. خط لوله انتقال گاز دامغان- کیاسر- ساری به منظور تقویت، پایدارسازی و انعطاف پذیری سیستم انتقال گاز شمال کشور و با هدف مدیریت واردات گاز از ترکمنستان است.

تربتی با بیان این که  خط انتقال گاز دامغان- کیاسر- ساری دارای ۱۲ ایستگاه شیر بین راهی، هشت ایستگاه انشعاب، سه ایستگاه حفاظت کاتدیک، یک ایستگاه ارسال توپک، یک ایستگاه دریافت توپک و یک ایستگاه CGC است، گفت: در احداث این خط انتقال گاز، حدود ۱۴۵۰۰ شاخه لوله ۴۲ اینچ به وزن ۸۴ هزار تن و بالغ بر ۲۰۰ تن الکترود برای جوشکاری مورد نیاز بوده که به طور کلی از کارخانجات داخلی تامین و به همراه سایر اقلام مورد نیاز با پنج هزار تریلر به محل کارگاه‌های پروژه حمل شده است.

بر اساس این گزارش، خط لوله نکا - دامغان قرار است هفته آینده به طور رسمی افتتاح شود. با راه اندازی این خط لوله، گاز استان‌های شمالی و شمال شرق کشور به صورت پایدار تامین شده و مشکل افت فشار در فصل زمستان در این مناطق به طور کامل برطرف می شود.بزرگترین مشکل در تامین گاز مناطق شمالی، ضعف شبکه گاز شمال کشور بود که با بهره برداری از خط لوله انتقال گاز قوشه- دامغان- کیاسر- ساری- نکا این مشکل به طور کامل مرتفع می شود.انتهای.

به گفته محمد اسماعیل ابراهیم زاده، مدیرعامل شرکت گاز مازندران با احداث این خط کمبود گاز مورد نیاز استان‌های سمنان، گلستان، مازندران، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی رفع می‌شود.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید