Performancing Metrics

کدام وزیران پیشنهادی شانس بیشتری دارند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 398065
تاریخ انتشار: 27 مرداد 1396 - 17:29
رییس نظام مهندسی پاسخ داد
رییس سازمان نظام مهندسی و نماینده شیراز در مجلس بیان کرد که وزرای پیشنهادی نفت، دفاع، امور خارجه، اقتصاد، بهداشت و درمان از شرایط نسبتا مطلوبی در فضای مجلس برخوردارند.

 

رییس سازمان نظام مهندسی و نماینده شیراز در مجلس با بیان اینکه وزرای پیشنهادی نفت، دفاع، امور خارجه، اقتصاد، بهداشت و درمان از شرایط نسبتا مطلوبی در فضای مجلس برخوردارند گفت: جامعه مهندسی از وزیر راه و شهرسازی انتظاردارد به مسکن رونق دهد و بررسی آیین نامه کنترل ساختمان را به بعد از تصویب "قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان" محول کند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، فرج‌الله رجبی اظهار کرد: به نظر می رسد اکثریت وزرای پیشنهادی دولت از نمایندگان مجلس رای اعتماد بگیرند اما آنچه از فضای کلی مجلس می توان استنباط کرد اینکه وزرای نفت، دفاع، امور خارجه، اقتصاد، بهداشت و درمان از شرایط نسبتا مطلوبی در فضای مجلس برخوردارند.

وی همچنین درباره وضعیت وزیر راه و شهرسازی گفت: درخصوص وزیران پیشنهادی که تا امروز به صحن آمده اند عکس‌العملهای نمایندگان را دیده ایم و به همین لحاظ بهتر می‌توان فضا را درباره آنها مورد سنجش قرار داد. آقای آخوندی قرار است فردا بیاید. انتظار داریم فردا قبل از رسیدن به مرحله رای گیری بعضی از نمایندگان تکلیف خود را در مورد وزرا مشخص کنند ولی هنوز نمی توان درباره هفت وزیری که فردا به صحن می آیند پیش بینی مشخصی ارایه داد.

رییس سازمان نظام مهندسی خاطرنشان کرد: در ماههای اخیر طبق یک توافق با دکتر مظاهریان ـ معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ـ صورت  جلسه ای را درخصوص آیین نامه کنترل ساختمان نوشتیم که بعدا در کمیسیون زیربنایی دولت مطلب دیگری مصوب شد که مورد اعتراض سازمان نظام مهندسی  قرار گرفت و بنا شد مجددا بازبینی شود.

رجبی ادامه داد: با این حال بازبینی مجدد، نهایی نشد اما نظر جامعه مهندسی کشور، 31 نظام مهندسی استانها و شورای مرکزی بر این است که بررسی آیین نامه به بعد از تصویب "قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان" موکول شود. این قانون هم اکنون در دستور کار کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی قرار دارد که همه دست اندرکاران و ذی نفعان دولتی و غیردولتی در جلسات آن شرکت می کنند.

وی با اشاره به نظر مهندسان درخصوص آیین نامه کنترل ساختمان گفت: نظر جامعه مهندسی کشور این است که لازم است منطبق با آخرین اصلاحات صورت گرفته در قانون، منابع بهره بردار و مهندسین حفظ شود و از همه مهمتر کیفیت ساخت و سازها ارتقا پیدا کند. کما اینکه در طی 24 سالی که از ایجاد سازمان نظام مهندسی می گذرد شاهد بهبود کیفیت ساختمانها هستیم.

رجبی خاطرنشان کرد: آقای آخوندی باید فردا اظهارنظر روشنی درباره آیین نامه داشته باشند. طبق مصوبه شورای مرکزی، ما یک نامه به رییس جمهور نوشتیم و گفتیم که این آیین نامه باید مورد تأمل قرار گیرد اما مشخصا به عنوان درخواست اصلی و کلیدی سازمان نظام مهندسی مطرح کردیم که بررسی این آیین نامه به بعد از تصویب قانون موکول شود.

وی درباره عملکرد وزیر راه و شهرسازی طی چهار سال گذشته گفت: آقای آخوندی در بخش هوایی، راه، راه آهن و دریایی نمره خوبی گرفتند اما در حوزه مسکن، بجز تکمیل مسکن مهر عملکرد خاصی ارایه نشد. لذا وزیر راه و شهرسازی باید به طور مشخص برنامه خود را برای تحرک بخشی به حوزه مسکن اعلام کند زیرا این موضوع یک بحث ملی است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به شعار امسال مبنی بر "اقتصاد مقاومتی؛ تولید ـ اشتغال" گفت: شعار امسال و همچنین سیاستهای برنامه ششم تاکید ویژه ای بر ایجاد اشتغال دارد و بخش مسکن بستر مناسبی برای کاهش بیکاری و رونق بخشی به اقتصاد است. بیش از 100 صنعت به طور مستقیم با حوزه ساختمان ارتباط دارند و حیات بسیاری از صنایع وابسته به تحرک این بخش است. لذا نیروی انسانی عظیمی اعم از کارگران، مهندسان و واسطه گران درگیر این بخش هستند.

رجبی تصریح کرد: من به آقای آخوندی گفته ام موضوع رونق مسکن در حد یک وزارتخانه نیست. وزارت راه و شهرسازی به عنوان هسته مرکزی باید از ظرفیت مجموعه تیم اقتصادی دولت و بانکهای تخصصی مثل بانک مسکن استفاده کند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره اصلاحاتی که در قانون نظام مهندسی صورت گرفته است اظهار کرد: تا جایی که پیش رفتیم سعی کردیم نقشها را مشخص و تعریف مشخصی از سازمانهای نظام مهندسی ارایه دهیم و در عین حال نگاهمان به تقویت بهره برداری و کیفیت ساخت و ساز باشد. همچنین نقش دستگاههای عمومی مثل شهرداری را واضح تر کنیم. در این آیین نامه تلاش وزارتخانه این بوده که نقش مسوولیت پذیری را روشن کند. سعی ما نیز این است که این مساله در قانون روشن شود. همچنین یکی از مهترین چالشهای نظام مهندسی را برطرف کنیم و این سازمان را از ابهام در بیاوریم.

رجبی با اشاره به 500 هزار عضو سازمان نظام مهندسی گفت: نظام مهندسی ساختمان، قوی ترین سازمان مردم نهاد است و تاثیر مستقیم در اشتغال و رونق اقتصادی دارد. طی 24 سال گذشته نظام ساخت و ساز با کیفیت کاملا متمایز نسبت به گذشته صورت می گیرد و از جهت فنی اطمینان آور است. باید بتوانیم نظام مهندسی را چتری کنیم که همه صاحبان حرفه ها در این چتر جمع شوند و یک احساس مسوولیت مشترک ایجاد کنیم. تدوین این آیین نامه باید 20 سال قبل اتفاق می افتاد ولی حالا که انجام نشده دو سه ماه دیگر صبر کنیم تا قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به تصویب برسد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید