Performancing Metrics

نهاوندیان می خواهد نفر اول اقتصاد درکابینه 12 باشد | اتاق خبر
کد خبر: 398502
تاریخ انتشار: 6 شهریور 1396 - 10:42
تفاوت دستیار و معاون و معلم پسران نهاوندیان و روحانی
حسن روحانی رییس دولت دوازدهم برای برطرف کردن ضعف فقدان اقتصاددان درکابینه با تصمیمی شاید ازناچاری و برای به دست آورن دل دوستانش، مسعود نیلی و محمدرضا نهاوندیان که هردو اقتصاددان هستند را به ترتیب به مقام دستیار ویژه و معاون اقتصادی منصوب کرد.

حسن روحانی رییس دولت دوازدهم برای برطرف کردن ضعف فقدان اقتصاددان درکابینه با تصمیمی شاید ازناچاری و برای به دست آورن دل دوستانش، مسعود نیلی و محمدرضا نهاوندیان که هردو اقتصاددان هستند را به ترتیب به مقام دستیار ویژه و معاون اقتصادی منصوب کرد.در نوشته هفته پیش در همین ستون به همراه گروهی از کارشناسان این دو انتصاب را به نوعی تعیین فرماندهان تازه اقتصاد برشمردیم.

در نوشته یادشده تاکیدشد نهاوندیان و نیلی در نوعی تقسیم کار برپایه تجربه این دونفرگفت و گو با بخش خصوصی و برطرف کردن موانع کسب و کار و برنامه ریزی کلان برای رشد را در دستورکار قرار خواهند داد. در حالی درروزهای سپری شده از این دو انتصاب دستیار روحانی کلمه ای برزبان نیاورده و خطی ننوشته است اما معاون او در روزنامه دولت در باره این دو انتصاب روشنگری کرد. در نوشته وی نکاتی پنهان شده بود که باید با ژرف بینی بازخوانی شود و در باره آن نکات و پیامدهای آن از هم اکنون که کاردولت دوازدهم تازه شروع شده گفت و گوی شفاف شود. نهاوندیان در نوشته اش با یادآوری خاطره از آموزگار پسرش با زیرکی یادآوری می کند شاگرد دوم دولت در اقتصاد نخواهدشد و می خواهد دست کم نزد رئیس جمهور ی که در اینجا مقام آموزگار را دارد چنین باشد که او نیز شاگرد اول است. وی از سوی دیگر با یادآوری سخنان تاکیدی رئیس جمهوری در معرفی دولت دوازدهم که سیاست ها و مدیریت ای اقتصادی باید سامانی نو در تصمیم سازی و اقدام و نظارت را در دولت تازه تجربه کنیم به طور ضمنی یادآورمی شود که این خواسته ای نواز سوی رئیس دولت است که با انتصاب وی سازگاری دارد. شاید بیان و تاکید بر نقاط افتراق و شکاف های مدیریتی و بینشی و تمیز قائل نشدن رئیس جمهوری در این دو انتصاب دست کم برای عموم شهروندان و نخبگان کمی سنگین باشد اما به اعتبار ضرب المثل شیرین فارسی که "نبرد اول به از آشتی آخر است " و بنا برقاعده شفافیت بهتر است تفکیک وظایف این دواقتصاددان از همین روزها آشکار شود. این تصورالبته می تواند درست باشد که رئیس جمهوری تا امروز این تفکیک وظایف و ماموریت ها را انجام داده است. اگرچنین رخدادی اتفاق افتاده باشد کاردرست و لازمی بوده و هست و اگر به اطلاع نخبگان نیز برسد که اقدامی مدرن خواهد بود. اگرهمین امروز عصرروز یکشنبه که این یادداشت نوشته می شود برای شفاف شدن موضوع تداخل احتمالی تصمیم این دونفر حتی اعلام رسمی شود رخدادبا ابهتی است. واقعیت این است که بودن دواقتصاددان با تجربه در کابینه همانطور که ممکن است فایده داشته باشد اما آسیب های احتمالی آن نیز انکار ناشدنی است. اگر در فردای شروع کار دولت یک شکست کوچک یا بزرگ در کارنامه دولت دیده شود معلوم نیست که باید ازکدام اقتصاددان پرسید که چرا چنین شد. از سوی دیگر اگر کامیابی در حوزه اقتصادپدیدار شود هر کس می تواند آن را به خودنسبت دهد. نکته این است که در جریان فعالیت دولت اگر هرکدام از وزیران بخواهند مشورتی بگیرند یا تصمیمی اتخاذ کنند که نیاز به استفاده از کمک دستیار یا معاون داشته باشد باید از کدام کمک بگیرند : دستیار یا معاون. در اینکه محمد رضا نهاوندیان با یادآوری خاطره ای از آموزگارفرزندش که همه دانش آموزان را شاگرد اول می دانند است نیت خیر و تزریق خوش بینی وجوددارد نمی توان خدشه وارد کرد اما می توان یادآورشد که شاگرد اول های کلاس اول دبستان پسر آقای نهاوندیان تنها در پایان سال تحصیلی چنین احساس گنگی داشته اند اما ایشان و آقای نیلی باید تصمیم بگیرند و باید وزیران فاقد دانش اقتصاد را راهنمایی کنندو این باید هرروز باشد و مقایسه جذابی نیست. توصیه می شود نیلی و نهاوندیان در یک نشست مشترک ضمن نشان دادن جلوه های یگانگی در دولت مشابهت ها و نقاط افتراق وظایف و ماموریت ها را در زمان مناسب بیان کنند. اقتصاد ایران دیگر در مرحله ای نسیت که دربرابر تفاوت رفتار و اقدام مدیرا ارشد تاب آورد.
 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید