Performancing Metrics

جدیدترین آمار از کاربران اینترنت همراه در ایران | اتاق خبر
کد خبر: 399646
تاریخ انتشار: 29 شهریور 1396 - 09:12
با انتشار جدیدترین آمار از تعداد مشترکان اینترنت در ایران، امکان ارزیابی بهتر از اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در طول چهار سال گذشته فراهم شده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، مطابق آخرین آمارهای منتشر شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعداد مشترکین پهن باند سیار در کشور تا پایان خرداد ماه سال جاری (۱۳۹۶) به ۴۱ میلیون و ۵۷ هزار نفر رسیده است. این رقم نتیجه رشد ۱۰۴ درصدی ضریب نفوذ مشترکین تلفن همراه در کشور در چهار سال گذشته بوده است و آمار مشترکان پهن باند ثابت به ۱۰ میلیون و ۲۸۲ هزار مشترک رسیده است.

پیش از این محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات دولت دوازدهم - گفته بود: در ابتدای دولت یازدهم چهار میلیون مشترک به شبکه پهن باند ثابت از طریق اینترنت پرسرعت و ۳۰۰ هزار مشترک به شبکه پهن باند موبایل آن هم تنها در تهران و کرج دسترسی داشتند، اما هم اکنون شمار مشترکان پهن باند ثابت ۱۰ میلیون نفر و پهن باند موبایل به ۴۱ میلیون رسیده است. در همین حال، میزان سرانه دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت در ابتدای دولت یازدهم یک کیلوبیت بر ثانیه بود که هم‌اکنون این پارامتر به ۳۵ کیلوبیت بر ثانیه رسیده است.

کاهش شکاف در برخورداری از خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات بین مناطق شهری و روستایی،  افزایش ۵۴۱ درصدی ظرفیت زیرساخت پهن‌باند یا IP داخلی،  افزایش ۶۶۰ درصدی پهنای باند اینترنت بین‌الملل،  افزایش حدود ۵۳۵۵ کیلومتر شبکه اصلی فیبر نوری کشور،  افزایش ۱۲درصدی ضریب نفوذ تلفن همراه،  افزایش پایانه‌های فروش در روستاها به ۴۲۶۴۱ دستگاه و افزایش ۸ درصدی ارائه خدمات دولت به صورت الکترونیکی بخشی از اقدامات وزارت ارتباطات دولت یازدهم در چهار سال گذشته بوده است.

در حوزه ارتباطات موبایلی البته همچنان حدود نیمی از سیم کارت‌های کشور در حالت بلااستفاده و غیرفعال قرار دارند؛   طبق آمارهای منتشرشده از سوی سایت وزارت ارتباطات و فناوری ۱۵۶ میلیون سیم‌کارت همراه واگذار شده که از این تعداد تا پایان خرداد ماه سال ۱۳۹۶، تنها ۸۳ میلیون و ۲۲۴ هزار سیم‌کارت در کشور فعال است.

همچنین تعداد تلفن‌های ثابت دایر در کشور ۳۰ میلیون و ۵۹۰ هزار است که ضریب نفوذ تلفن ثابت را به ۳۸.۶۱ درصد افزایش داده است. از این تعداد ۴۸ هزار خط ثابت متعلق به روستاییان است. تعداد تلفن‌های همگانی در کشور نیز مطابق ۱۱۳ هزار دستگاه است که در قیاس با سال گذشته حدود ۸هزار دستگاه کمتر شده است.

ارایه خدمات به صورت الکترونیکی تا پایان آذر ماه سال ۱۳۹۵ به ۱۵ درصد و ظرفیت ذخیره‌سازی محتوای بومی در داخل کشور به ۷۰ درصد افزایش یافته است. افزون بر ۸۰۰۰ روستا نیز به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا کرده‌اند. همچنین وسعت شبکه اصلی فیبرنوری  به۵۶ هزار و ۶۱۶ کیلومتر و شبکه انتقال نیز ۲۶۷۰ گیگابیت بر ثانیه افزایش یافته‌اند.

گفتنی است که ضریب نفوذ اینترنت شاخصی است که نشانگر درصدی از جمعیت یک کشور یا منطقه است که از اینترنت استفاده می‌کنند. روش‌های مختلفی برای محاسبهٔ این شاخص به کار می‌رود که تفاوت آن‌ها در نحوهٔ تعریف کاربران است.

اتحادیه بین‌المللی مخابرات کاربر اینترنت را کسی می‌داند که دست کم دو سال سن دارد و در ۳۰ روز گذشته دست کم یکبار برخط بوده‌است. در ایران کاربر اینترنت کسی تعریف می‌شود که در یک سال گذشته دست کم یک بار به اینترنت وصل شده و از آن استفاده کرده باشد. برای محاسبهٔ تعداد کاربران نیز سازمان فناوری اطلاعات از دو فرمول مختلف استفاده می‌کند که در یکی از آن‌ها اشتراک‌های تکراری فقط یک بار شمرده شده و در دیگری تمام اشتراک‌ها وارد محاسبه می‌شوند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید