Performancing Metrics

سرمایه‌گذاری نیم میلیارد یورویی در پروژه نیروی خورشیدی ایران | اتاق خبر
کد خبر: 399691
تاریخ انتشار: 29 شهریور 1396 - 19:09
شرکت سرمایه‌گذاری "کوئرکاس" که متخصص در انرژی تجدیدپذیر است، بیش از نیم میلیارد یورو در پروژه نیروی خورشیدی در ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی برنامه ریزی شده در مرکز ایران واقع خواهد بود و ششمین پروژه خورشیدی بزرگ جهان خواهد بود که پس از پروژه‌های حداکثر ۱.۵ گیگاواتی در چین و هند قرار می‌گیرد.

دیه‌گو بیاسی، مدیرعامل "کوئرکاس" که در سرمایه گذاری در انرژی تجدیدپذیر در اروپا سابقه دارد، به رویترز گفت: این شرکت تصمیم گرفت برای این پروژه موافقت وزارت انرژی ایران را کسب کند.

وی در این مصاحبه تلفنی گفت: این یک پروژه منافع ملی است بنابراین ما حمایت ویژه یافتیم. ما به حد کافی سرمایه گذاران علاقمند داشتیم که تصمیم گرفتیم برای این پروژه اقدام کنیم و امیدواریم که این پروژه به پروژه‌های خورشیدی بیشتری منتهی شود.

شرکت "کوئرکاس" که در سال ۲۰۱۰ تاسیس شد، حدود ۴۰ نیروگاه انرژی تجدیدپذیر در سراسر اروپا دارد. پروژه ایران، نخستین سرمایه گذاری این شرکت در خارج از اروپا بوده و در واکنش به تقاضای مشتری انجام گرفته است.

تحت شرایط این توافق که از سوی "کوئرکاس" و وزارت نیروی ایران به امضا رسیده است، این شرکت مسئول ساخت، توسعه و اداره این نیروگاه خواهد بود.

بر اساس این گزارش، ساخت این نیروگاه سه سال زمان خواهد برد و هر لات ۱۰۰ مگاواتی، هر شش ماه عملیاتی شده و به شبکه نیرو متصل می‌شود تا هر گونه ریسکی برای سرمایه گذاران خنثی شود.

"کوئرکاس" به جای سرمایه گذاری از طریق یک ساختار صندوق، یک شرکت پروژه تاسیس خواهد کرد و سرمایه گذاران در آن سهم خواهند شد. این پروژه علاقه سرمایه گذاران موسسه ای و خصوصی شامل صندوق‌های سرمایه گذاری دولتی را جلب کرده است.

ایران برای تولید نیرو به نفت و گاز طبیعی وابسته است اما آلودگی هوا، علاقه به انرژی‌های تجدیدپذیر را برانگیخته و ایران متعهد شده است تا سال ۲۰۲۰، پنج گیگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر جدید ایجاد کند.

طبق اعلام وزارت نیروی ایران، ظرفیت انرژی خورشیدی نصب شده ایران در حال حاضر ۵۳ مگاوات است اما ۷۶ شرکت قراردادهایی را برای مطالعه ساخت ۹۳۲ مگاوات دیگر ظرفیت امضا کرده‌اند. از زمان برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در سال ۲۰۱۶، علاقه روزافزونی در این زمینه به وجود آمده است.

مدیرعامل "کوئرکاس" به رویترز گفت: بازار در زمینه مجوز فعال‌تر شده اما در زمینه ساخت، هنوز گشوده نشده است و پس از این پروژه، انتظار می‌رود علاقه فزاینده‌ای از سوی سرمایه‌گذاران خارجی ایجاد شود.

این پروژه از توافق‌های سرمایه‌گذاری دوجانبه سود می‌برد که تضمین می‌کنند با سرمایه‌گذاران خارجی مانند سرمایه‌گذاران داخلی برخورد شود. به گفته بیاسی، همچنین در قرارداد وزارت نیروی ایران، این ضمانت وجود دارد که پول برق پرداخت شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید