Performancing Metrics

نقش پررنگ کشاورزی خانوادگی در دنیا | اتاق خبر
کد خبر: 400742
تاریخ انتشار: 23 مهر 1396 - 13:36
حجتی عنوان کرد؛
وزیر جهاد کشاورزی گفت:استفاده از ظرفیت‌هایی چون زباله تر وتوسعه گلخانه‌ها منجر به افزایش درآمد روستاییان می‌شود و دلیلی ندارد تولیدات این مناطق به صورت خام و فله در بازار عرضه شود.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، محمود حجتی در «اولین همایش زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار» با بیان اینکه امروزه در دنیا به کشاورزی خانوادگی اهمیت فوق‌العاده‌ای می‌دهند و این بحث از موضوعیت جدی برخوردار است، اظهار داشت: متأسفانه طی دهه‌های اخیر، ما بسیاری از ارزش‌های فرهنگی و تاریخی خودمان را مُفت از دست دادیم؛ چگونگی زندگی کردن، رفتار اجتماعی، رفتار خانوادگی و فرهنگ عمومی از جمله ظرفیت‌هایی بوده که ما به خاطر نوگرایی‌های کاذب، آنها را از دست داده‌ایم.

وی ادامه داد: البته این به آن معنا نیست و ما نباید با دنیا در ارتباط باشیم، اما بسیاری از گرفتاری‌هایی که جامعه ما امروز با آن مواجه است، به دلیل همین امحال است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امروزه در کشورهای آمریکایی و اروپایی، کشاورزی خانوادگی از موضوعیت جدی برخوردار است، گفت: در این زمینه همه افراد خانواده نسل اندر نسل در کنار هم حضور دارند و زنان نقش بی‌بدیلی را در این زمینه ایفا می‌کنند.

به گفته حجتی، این وضع را می‌توان در جوامع روستایی و عشایری خودمان تا حدودی نیز مشاهده کرد.

وی با انتقاد از برخی آمارهای مطرح شده درباره مهاجرت روستاییان تصریح کرد: ما گاهی در ارائه آمار اشتباه می‌کنیم. به عنوان مثال گفته می‌شود جمعیت روستایی ما اوایل انقلاب حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بوده، در حالی که این جمعیت به حدود ۲۶ تا ۳۰ درصد رسیده است؛ باید توجه کنیم که در این زمینه دچار اشتباه لُپی نشویم و مهاجرت، علت اصلی این کاهش نیست، بلکه اوایل انقلاب ما حدود ۳۰۰ شهر در کشور داشتیم در حالی که الان تعداد شهرهای ما به تعداد ۱۸۰۰ مورد رسیده؛ بنابراین توسعه شهرها از جمله دلایل این امر است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار امیدواری کرد: با توجه به مقدمات فراهم شده و ظرفیت‌هایی که وجود دارد، نقشی که زنان روستایی و عشایری می‌توانند در تولید ملی، بخش کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی و همچنین صنایع دستی ایفا کنند، توسعه یابد.

حجتی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم از این زنان حمایت‌های لازم را انجام دهیم، گفت: یکی از ابزارهایی که می‌تواند در این زمینه در اختیار آنان قرار بگیرد، صندوق‌های خرد و پشتیبانی است. در گذشته دست ما خالی بود، اما هم‌اکنون با منابعی که در دولت کم و بیش تصویب شده، می‌توانیم این پشتیبانی به بهترین نحو انجام دهیم.

وی استفاده از ظرفیت‌هایی چون زباله‌های تر و گلخانه‌ها را برای افزایش درآمد روستاییان مورد اشاره قرار داد و گفت: لازم نیست که حتماً خانواده‌های روستایی یک گلخانه بزرگ احداث کنند، بلکه ایجاد یک گلخانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متری در کنار باغی که خانواده‌های روستایی دارند، می‌تواند به منبع درآمد مناسبی برای آنان تبدیل شود، به گونه‌ای که با کمترین سرمایه‌گذاری محصول خود را به بازار عرضه می‌کنند؛ ضمن اینکه بحث صنایع دستی نیز از سابقه دیرینه در مناطق روستایی و عشایری برخوردار بوده و می‌تواند در این زمینه مورد استفاده قرار بگیرد.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: دلیلی ندارد محصولات تولیدی‌ روستاییان و عشایر به صورت خام و فله در بازار عرضه شود، چرا نباید لوبیایی که در روستا تولید می‌شود، در قالب اقدامات محلی، بسته‌بندی و سپس به بازار عرضه شود؛ همه این اقدامات می‌تواند برای روستاییان ایجاد درآمد کند.

در این همایش تفاهم نامه سه جانبه در زمینه ترویج محصولات سالم و استاندارد با مشارکت زنان روستایی و عشایری، بین وزارت جهاد کشاورزی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و سازمان ملی استاندارد ایران توسط محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور و نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران امضا شد. همچنین در این مراسم از کتاب ۲۳ سال تجربه توانمندی های زنان روستایی و عشایری رونمایی شد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید