Performancing Metrics

سامانه مجازی معاملات ملک رونمایی شد | اتاق خبر
کد خبر: 400784
تاریخ انتشار: 24 مهر 1396 - 13:22
رییس اتحادیه املاک خبر داد
رییس اتحادیه مشاوران املاک خبر داد: به دنبال دو سال کار کارشناسی درخصوص استفاده از فضای مجازی در بحث خرید و فروش املاک، ازامروز سامانه "فست ملک" زیر نظر اتحادیه املاک رونمایی می شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حسام عقبایی صبح امروز در نشست خبری اظهار کرد: خوشحالم به اطلاع برسانم از امروز سامانه ملی در زیرمجموعه املاک و مستغلات در جهت ارایه خدمات فضای مجازی به مردم به نام "فست ملک" رونمایی شد.

وی افزود: سامانه فست ملک به سامانه اطلاعات املاک و مستغلات اضافه شده است که با توجه به رشد فضای مجازی و اپلیکیشنها و نرم افزارهایی که در مشاغل مختلف ایجاد شده و نگاه به این ابزارها با توجه به رشد و تکنولوژی وجود دارد در نظر داریم این ابزارها که در نگاه سنتی تهدید محسوب می شود را تبدیل به فرصت کنیم. رشد فضای مجازی نباید منجر به آسیب به فضای سنتی شود. البته نمی توان با تکنولوژی مبارزه کرد بلکه می توان سبک و سیاق و مطالبه گریمان به سمت و سویی باشد که این سایتها و اپلیکیشنها به نحوی با اتحادیه های صنفی تعامل داشته باشند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به حضور چشمگیر سایتهای مجازی در نمایشگاه املاک و مستغلات گفت: در نمایشگاهی که سال گذشته برگزار کردیم حضور چشمگیر سایتهای مجازی را شاهد بودیم. در این راستا با یک کار تحقیقاتی دو ساله با سازمان راهبر، برای اولین بار در کشور پیشرو شدیم و ارایه خدمات تکنیکال و فضای مجازی را از طریق سامانه اطلاعات املاک و مستغلات که یک سامانه امن و بدون حفره و زیر ساختار مدیریت دولتی و حاکمیتی است قرار دهیم و این خدمات از طریق اتحادیه کشوری مشاوران املاک ارایه شوند که هم مشاوران املاک اعتماد کنند و هم مردم.

عقبایی ادامه داد: این سامانه هیچ نوع محدویدتی ندارد و علاوه بر مشاوران املاک، مردم هم در سراسر کشور به آن دسترسی دارد و می توانند املاک خود را در این سایت برای فروش قرار دهند.

وی با بیان اینکه این موضوع مدتها دغدغه مردم و مشاوران املاک بود، تصریح کرد: البته ما نمی خواهیم انحصاری عمل کنیم و سایر سایتها هم می توانند فعالیت کنند. البته سطح تکنولوژی و برنامه نویسی سامانه ما بسیار بالاتر و وسیع تر از سایر سامانه هاست. لذا از نظر تکنیکالی و به روز بودن و قابلیت فناوری، بهترین است. با این حال رقابت وجود دارد و ما به طور دائم این سامانه را به روزرسانی می کنیم.

رونمایی از سامانه پیامکی کد رهگیری

عقبایی خدمات دیگری که امروز در کمیسیون تخصصی املاک رونمایی می شود را سرویس پیامکی دانست و گفت: همه کسانی که معاملات مسکن را انجام می دهند کد رهگیری دریافت می کنند ولی متاسفانه بعضی افراد کد رهگیری جعلی دریافت می کنند. لذا برای جلوگیری از این موضوع سامانه شماره ۱۱۰۲۰۳۰۰۰ را راه اندازی کردیم. مردم عدد ۱ را به این شماره می فرستند که استعلام کد رهگیری برای آنها ارسال می شود.

وجود ۶۵۰ هزار مسکن خالی در استان تهران

وی در پاسخ به این سوال که آیا مالیات می تواند ۵۰۰ هزار خانه خالی تهران را وارد بخش عرضه کند، گفت: بر اساس آمار ۲.۵ میلیون واحد مسکونی خالی در کل کشور و در استان تهران ۶۵۰ هزار واحد خالی داریم. این تعداد که در استان تهران وجود دارد واحدهای معمولی نیست و عموم این واحدها در حاشیه تهران است که بخشی از آن مسکن مهر در پرند و پردیس است. بخش دیگر واحدهای سوپرلوکس و بزرگ در مناطق مرفه نشین است که به دلیل رکود اقتصادی قابلیت خرید و فروش آن وجود ندارد و مالکین هم تمایلی به اجاره آن ندارند.

با مالیات موافقم اما مسکن فعلا شرایطش را را ندارد

عقبایی ادامه داد: امیدوارم با سیاستهای مالیاتی بتوان برخورد با خانه های خالی پیش برود. اما معتقدم در زمان رکود باید در فرضیه اول، سیاستهای تشویقی باشد و اگر جواب نداد سراغ سیاستهای تنبیهی و تعزیراتی برویم. لذا تا الان بحث مالیات خانه های خالی تاثیر چندانی نداشته است. بعضی دوستان دولتی دنبال درآمد از این راه هستند، در حالی که این مالیات نمی تواند برای دولت درآمد آنچنانی داشته باشد و به همین خاطر عملا اجرا نشده است. لذا باید در زمان رکود در بازارهای موثر مثل بازار مسکن که ۴۰ درصد از اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده، سیاستهای مالیاتی را به صورت معلق اجرا کنیم که با توجه به شرایط اقتصادی تغییر کند.

رییس اتحادیه املاک با بیان اینکه در کل با بحث مالیات موافقم گفت: با این حال نحوه اجرای مالیات باید به سمت و سویی برود که  به برقراری توازن بین عرضه و تقاضا کمک کند، نه اینکه منجر به تشدید رکود در بخش پیشرو مسکن باشد.

رشد ۱۴ درصدی معاملات تهران در ۲۳ روز ابتدایی مهرماه

وی آخرین آمار معاملات مسکن را در شهر تهران و کل کشوراعلام و اظهار کرد: تا روز ۲۳ مهرماه در شهر تهران ۱۰ هزار و ۹۷۱ قرارداد خرید و فروش و ۱۰ هزار و ۹۶۶ قرارداد اجاره منعقد شده است. در مدت مدت مشابه در ۲۳ روز ابتدای سال قبل ۹ هزار و ۶۲۰ قرارداد خرید و فروش و ۱۲ هزار و ۶۰۵ قرارداد اجاره داشتیم. لذا می بینیم که معاملات خرید و فروش ۱۴ درصد افزایش یافته و اجاره کاهش یافته است. البته کاهش اجاره امر بدیهی است چون وارد فصل پاییز شده ایم و پیک نقل و انتقالات کاهش یافته است. ولی افزایش معاملات خرید و فروش پیامد خوبی دارد.

عقبایی درخصوص آمار ۲۳ روز ابتدایی معاملات کل کشور هم گفت: در کل کشور طی ۲۳ روز اول مهرماه ۳۳ هزار و ۴۶۸ قرارداد خرید و فروش و ۳۶ هزار و ۸۷۰ قرارداد اجاره داشتیم. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۳۲ هزار و ۹۸۷ قرارداد خرید و فروش و ۳۹ هزار و ۶۶۴ قرارداد اجاره داشتیم می بینیم که خرید و فروش ۱.۴ درصد افزایش داشته که چندان زیاد نیست ولی رشد معاملات در تهران پررنگ تراست. البته هنوز به رونق نرسیده ایم. پیش بینی ما این است که رشد معاملات را در شش ماهه دوم خواهیم داشت ولی به صورت جهشی نخواهد بود.

در نیمه دوم اجاره بها ۵ درصد کاهش می یابد

رییس اتحادیه مشاوران املاک خاطرنشان کرد: در حوزه قیمتها نیز در شش ماهه اول افزایش قیمتی نداشتیم ولی در شش ماهه دوم رشدی متناسب با تورم خواهیم داشت. این آرامش را به مردم عزیزمی دهم که در شش ماهه دوم اجاره بها به طور متوسط تا ۵ درصد کاهش خواهد داشت.

وی درباره افزایش نرخ اجاره بها در تابستان امسال گفت: به طور متوسط در سراسر ایران ۱۵ درصد افزایش اجاره بها را داشتیم. البته در تهران مقداری پررنگتر بود ولی در بافتهای مختلف، متفاوت بوده است.

عقبایی با بیان اینکه سه تقاضا از دولت تدبیر و امید دارم اظهار کرد: استدعایم از دولت دوازدهم این است که سه کار اساسی را پیگیری کند؛ موضوع اول اصلاح سیاستهای پولی و بانکی است که با همکاری مجلس این کار را انجام دهند. مطالبه دوم از دولت این است که در حوزه مدیریت زمین گام اساسی بردارند. قیمت زمین حدود ۶۰ درصد از قیمت مسکن را به خود اختصاص می دهد، لذا نیاز به قرارگاه مدیریت زمین داریم که سایر نهادهای مرتبط با حوزه زمین عضو آن باشند و قیمت آن کاهش یابد. آخرین خواسته من این است که دولت به بحث تولید مسکن استیجاری کمک کند. این موضوع ۷-۸ سال است که به طور جدی پیگیری می شود اما انتظار این است که مساله را به منصه ظهور درآورند.

تاکید جدی بر اخذ کد رهگیری در معاملات

عقبایی همچنین یادآور شد: سامانه ای داریم به نام سامانه اطلاعات املاک و مستغلات کل کشور که از سال ۱۳۸۷ شکل گرفته و امسال یازدهمین سال خود را طی می کند. همان بحث کد رهگیری را مطرح می کند و الزام دریافت کد رهگیری. باتوجه به حساسیتی که قوه قضاییه و معاونت پیشگیری قوه قضاییه درخصوص پیشگیری از جرایم دارد و با توجه به بخشنامه اخیرالتصویب اگر مشاوران املاک کد رهگیری دریافت نکنند مشمول جریمه می شوند از مشاوران املاک و همکاران خودم درخواست می کنم که نسبت به دریافت کد رهگیری اقدام کنند.

وی افزود: ده‌ها پرونده در تهران و صدها پرونده و شکایت که از سراسر کشور به ما وصول می شود در زمینه قصور دریافت کد رهگیری است. بعضی مواقع هم مردم عزیز نسبت به کد رهگیری  کوتاهی می کنند. لذا توصیه اکید من به مستاجران و خریداران این است که حتما کد رهگیری را دریافت کنند چون در غیر این صورت منافع‌شان به خطر می افتد.

اگر مشاوران املاک برای کد رهگیری پول اضافه بگیرند با آنها برخورد می شود

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه دریافت کد رهگیری هزینه ای برای مردم ندارد گفت: بعضا شنیده می شود که بعضی مشاوران املاک می گویند قرارداد با کد رهگیری یابدون کد رهگیری. در حالی که اصلا نباید چنین چیزی باشد و عدم دریافت کد رهگیری یک تخلف صنفی محسوب می شوند. لذا همکاران من موظف هستند برای خرید، فروش، اجاره، صلح، هبه کد رهگیری بگیرند و حق دریافت مبالغی بالاتر ندارند. همان حق کمیسیون را باید دریافت کنند. اگر مشاور املاکی درخواست مبلغی بالاتر برای دریافت کد رهگیری کرد غیرقانونی است. اگر مردم به این موارد برخورد کردند می توانند به اتحادیه املاک شهر خود مراجعه کنند. همچنین  می توانند با شماره تلفن ۷۳۳۴ تماس بگیرند و ما مطمئنا پیگیری موضوع مطالبه گیری هموطنان عزیز هستیم.

عقبایی همچنین از نهادهای دولتی و نیمه دولتی درخواست کرد که در جهت شفاف سازی معاملات مسکن، نسبت به همکاری با سامانه اطلاعات املاک و مستغلات همکاری بیشتری داشته باشند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: درخواست ما این است سازمانهایی مثل مالیات، برق، آب، گاز، شهرداری به این سامانه لینک شوند که مشاوران املاک به این اطلاعات ملک دسترسی داشته باشند و بتوانند مشکلات احتمالی ملک را به خریداران اطلاع دهند. وقتی مشاوران املاک به این اطلاعات دسترسی داشته باشد اگر یکی از متعاملین مغبون شوند، مشاوران املاک قابل پیگیری و مجازات هستند و این به نفع مردم است.

وی خاطرنشان کرد: سالهاست که در کشور بحث افزونه صندوق مکانیزه فروشگاهی در مشاغل و اصناف مطرح است که هم اکنون با توجه به قرارداد منعقده بین چهار ارگان اتاق اصناف ایران، سازمان امور مالیاتی، کمیسیون تخصصی مشاوران املاک و شرکت راهبر منعقد شده اصناف مکلف شدند نسبت به نصب این صندوقها اقدام کنند. ما هم اعتقادمان بر این است که باید کمک کنیم همکارانمان در سراسر کشور بتوانند به این صندوقها به شیوه مکانیزه متصل شوند. لذا افزونه صندوق مکانیزه فروشگاهی را در سامانه نصب کردیم که به صورت برخط است و مشاوران املاک به محض اینکه اطلاعات معامله خود را انجام می دهند می توانند آن را به سازمان امور مالیاتی منتقل کنند.

اجباری شدن بیمه آتش سوزی در قراردادها

رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به حادثه پلاسکو گفت: بعد از این واقعه تلخ به این نتیجه رسیدیم که در شهرهای بزرگ با بحرانهای اساسی روبه رو هستیم و در شهرهای بزرگ یکی از مقوله هایی که به آن پرداخته می شود بحث مدیریت بحران است. لذا در حوزه کاری خودمان درخصوص قراردادها با توجه به موضوع ماده ۱۴ قانون تملک آپارتمانها که بیمه آتش سوزی را برای امکنه ای که بیش از ۴ واحد دارد اجباری شده است، بحث بیمه آتش سوزی را در قراردادها در سراسر کشور گنجانده ایم.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید