Performancing Metrics

پایان فروش حجمی اینترنت در روزهای آینده | اتاق خبر
کد خبر: 400829
تاریخ انتشار: 25 مهر 1396 - 09:43
فروش قطره‌ای اینترنت آن هم به شیوه‌ای که اکنون در ایران اجرا می‌شود تقریبا در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست. این نحوه فروش اینترنت در علاوه بر تحمیل هزینه‌های غیرعادلانه بر مشترکان در نهایت از ایجاد فضایی مطمئن برای تولید محتوای ملی نیز جلوگیری می‌کند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بحث اینترنت حجمی که از اواخر دوره وزارت محمود واعظی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد؛ یکی از جدی‌ترین مسائلی است که این روزها اکثر کاربران اینترنت کشور به نوعی پیگیر آخرین اخبار از اجرای این طرح بزرگ ملی هستند. همانطور که می‌دانید اینترنت در هیچ کجای دنیا به صورت حجمی به مصرف کنندگان ارائه نمی‌شود. آنهم با این قیمت که به شهروندان ایرانی فروخته می‌شود. اینترنت در بسیاری از کشورها با سرعت بالاتر و دسترسی آسان‌تر به صورت نامحدود ارائه می‌شود و اپراتورها هم با ارائه اینترنت پرسرعت‌تر و باکیفیت‌تر سعی در جلب مشتریان خود دارند.

با این اوصاف اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت موبایلی و ثابت با ایجاد بازاری شبه انحصاری از امواج اینترنت برای خود به نوعی طلا استخراج می کنند. هزینه ای که کاربران بابت بسته های اینترنت خود پرداخت می‌کنند، بعضا متناسب با خدمتی که دریافت می‌کنند نیست و بسا بالاتر از آن است.

در غیرحجمی کردن اینترنت وحدت نظر وجود دارد

محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- درباره اینترنت حجمی گفته که در در رابطه با کاهش هزینه‌های اینترنت و خارج کردن آن از حالت حجمی وحدت نظر وجود دارد. اینترنت حجمی و تعرفه های آن یکی از موضوعات ثابتی است که از روز اولی که مشغول به کار شدیم بر اجرای آن تاکید داشتیم.

وی از تصمیم نهایی برای تعیین تکلیف اینترنت حجمی در جلسه بعدی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خبر داده و گفته است: طبق وعده‌ای که دادیم قرار بود این بسته نهایی و در صد روز اول اجرایی شود که مباحث کارشناسی آن همچنان با اپراتورها و کمیسیون تنظیم مقررات مرجع تصویب تعرفه‌ها است مورد بررسی قرار می گیرد، فکر می کنم در جلسه بعدی کمیسیون ما برای تصمیم نهایی وارد شور شویم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته بود: با توجه به اختلاف نظراتی که وجود دارد، جزئیات آن پس از تصویب نهایی اعلام خواهد شد. اما اصل بحث این است که وحدت نظری در رابطه با کاهش هزینه‌ها و خارج شدن از حالت حجمی وجود دارد.

تدوین مکانیزم حذف اینترنت حجمی روزهای آینده

پیش از این وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ابتدای وزارت خود با بیان این که در حال حاضر حذف اینترنت حجمی جزو نخستین دستورات کار ماست، صراحتا گفته بود: تلاش می‌کنیم ظرف کمتر از یک ماه مکانیزم جدید آن با حل اشکال تهیه شود.

او همچنین گفته بود: حذف اینترنت حجمی جزو اولین برنامه‌های وزارتخانه است. اشکالاتی از سوی کاربران به این طرح وارد شده بود که اجرای آن متوقف شد. الان این امر جزو نخستین دستورات کار ماست که تلاش می‌کنیم ظرف کمتر از یک ماه مکانیزم جدید آن با رفع اشکال تهیه شود.

اما این اشکالات که وزیر ارتباطات از آن یاد کرده بود چه بودند؟ در ابتدای اجرای طرح اینترنت نامحدود و زمانی که تعرفه‌ها اعلام شد، مشخص شد این اینترنت، آن‌طور که کاربران تصور می‌کردند نامحدود نیست. به طوریکه کاربران متوجه شدند همان طرح های قبلی بسیار به صرفه تر از اینترنت مثلا نامحدود ارائه شده است.

رضایت از خبر ارائه اینترنت نامحدود توسط اپراتورها دیری نپایید زیرا با اعلام تعرفه‌های جدید با توجیه سیاست مصرف منصفانه، همچنان سقفی برای مصرف در نظر گرفته شده که اعتراض کاربران را به دنبال داشت و با افزایش این اعتراض‌ها، وزیر ارتباطات درنهایت اجرای این طرح را متوقف کرد.

استارت ناموفق برای نامحدود کردن اینترنت

محمود واعظی - وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات - در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به اعتراض کاربران به تعرفه های جدید اینترنت ثابت، از توقف اجرای پیشنهاد مطرح شده خبر داده و گفته بود: با توجه به اینکه پیشنهاد مطرح شده در خصوص تعرفه‌های اینترنت ثابت مبتنی بر اتصال مورد استقبال کاربران قرار نگرفته و این مصوبه هنوز مراحل اداری و ابلاغ را طی نکرده و اجرایی هم نشده است، قرار شد اجرای آن متوقف و دستور دادم کمیته بررسی تعرفه ها مجددا پیشنهادی با رعایت منافع و مصالح کاربران تهیه و ارائه کند.

پیش از آن هم محمد جواد آذری جهرمی  در مقام مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت در صفحه اینستاگرامش اعلام کرده بود که با توجه به اعتراضات و نیز اینکه اطلاع دارم که تمام تلاش صورت گرفته برای مصوبه جدید، رضایت مردم بوده است، با ارسال نامه ای از دکتر واعظی خواستم مصوبه جدید تعرفه تا بررسی بیشتر متوقف گردد. امیدوارم موافقت کنند.

هرچند وعده اینترنت نامحدود در کشور بحث تازه ای نیست. پیش از این هم اینترنت نامحدود، البته با سرعت‌های پایین ۶۴ تا ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه، برای مشترکان ارائه می‌شد. اما سرعت پایین، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات را مجبور کرد مصوبه‌ای برای جایگزینی اینترنت حجمی ارائه دهد. بنابراین شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت از سال ۱۳۹۲ با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، قیمت‌های مختلفی را بر اساس حجم و سرعت ارائه‌شده در نظر گرفته بودند.

اواخر تیرماه سال جاری بود که محمدجواد آذری جهرمی از نهایی شدن مدل تعرفه‌گذاری نامحدود اتصال داده در بخش ثابت و تعیین کف و سقف سرعت در بسته‌ها خبر داده و گفته بود: بر این اساس عملا کاربران خانگی در صورت استفاده از سرویس‌های ویدیو آنلاین در صورتی که هر روز پنج ساعت سرویس ویدیوئی داخی را ملاحظه کنند و این رفتار را هر روز در ماه تکرار کنند، نیازی به پرداخت اضافه ندارند.

جهرمی اخیرا گفته که نظرات مردم را جمع کردیم که دقیق و حساب شده بود؛ مردم به سقف حجم اینترنتی که قرار داده شده معترض هستند که این میزان پاسخگوی نیازهایشان نیست. برخی توجیه نشده بودند که چرا تعرفه برخی از سرویس‌های داخلی باید کمتر باشد.

او ادامه داد: درباره این نوعی که به سرویس‌های داخلی برای استفاده یارانه داده می‌شود، تصورشان بر این بود که با توجه به اینکه ما اکثریت استفاده‌مان از اینترنت است این کمکی به حال مردم نمی‌کند. از طرفی نگاه دیگر این بود که این سرویس صرفا توسط مخابرات داده می‌شود و توسط سایرین صورت نمی‌گیرد که بسته‌بندی‌های متعددی داشته است. به نظر می‌رسد نگاهی که مردم به این طرح داشته اند جامع و کامل بوده و از جمع‌آوری افکار عمومی می‌شود به جمع‌بندی عقلایی رسید چرا که حجم میزان بازخوردها زیاد بوده است.

وی در همین زمینه تعرفه اینترنت ثابت با بیان اینکه بررسی‌ها آغاز شده است، اظهار کرد: مسئله اول این است موضوعی که سقف اینترنت آن کم است و پیش از این خودم هم مطرح کرده بودم، کافی نیست. با توجه به اینکه مخابرات به صورت داوطلبانه آن را اجرا کرده، این اتفاق افتاده است.

حالا باید منتظر بود تا در روزهای آینده تکلیف نهایی طرح اینترنت غیرحجمی روشن شود. مجموعه وزارت ارتباطات و شخص محمدجواد آذری جهرمی چه در دوره معاونت و ریاست شرکت ارتباطات زیرساخت و چه حالا که وزیر شده است از اصلی ترین چهره های حامی این طرح بوده است. طرحی که در صورت تصویب و نهایی شدن می تواند کاربران ایرانی را به استانداردهای روز دنیا در زمینه استفاده از اینترنت نزدیک کند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید