Performancing Metrics

کاهش ٧٥درصدی سطح زیرکشت پنبه در ١٤ سال | اتاق خبر
کد خبر: 400968
تاریخ انتشار: 28 مهر 1396 - 09:36
مجری طرح پنبه با بیان اینکه سطح زیر کشت این محصول امسال نسبت به سال قبل ٦درصد رشد دارد، گفت:از سال ٨٠ تا ٩٤ سطح زیرکشت پنبه به کمتر از یک چهارم کاهش یافته است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، ابراهیم هزار جریبی با بیان اینکه از سال ۸۰ تا ۹۴ ما سالانه شاهد سطح زیرکشت پنبه در کشور بودیم، اظهارداشت: طی این مدت سطح زیرکشت از بیش از ۳۰۰ هزار هکتار به ۷۰ هزار هکتار رسید و ایران که یک کشور صادرکننده پنبه بود به کشوری واردکننده در این زمینه تبدیل شد.

وی با اشاره به اینکه اخیرا دولت برنامه اقتصاد مقاومتی پنبه را در دستور کار خود قرار داده است، افزود: سطح زیرکشت در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ ثابت بود اما در سالجاری نسبت به سال گذشته شش درصد افزایش یافته است.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی درباره دلایل کاهش سطح زیرکشت پنبه طی ۱۴ سال در کشور گفت: مسائل بازرگانی و قیمتی، افزایش هزینه‌های کاشت و داشت بویژه هزینه برداشت دستی پنبه و توسعه کشت محصولات رقیب مانند برنج در استان گلستان از جمله دلایلی بود که باعث شد سطح زیر کشت این محصول کاهش یابد.

هزارجریبی با بیان اینکه چشم انداز ما این است که در افق ۱۴۰۴ ما به خوداتکایی برسیم، تصریح کرد: اگر حمایت‌های دولت سریع‌تر انجام شود کشور این ظرفیت را دارد که زودتر از افق ۱۴۰۴ و تا پایان برنامه ششم، هدف خوداتکایی محقق شود.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود امسال حدود ۱۸۰ هزارتن وش پنبه در کشور تولید شود، افزود: این عدد در سال گذشته ۱۶۰ هزارتن بوده است.

مجری طرح پنبه خرید تضمینی این محصول را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حال حاضر میانگین قیمت خرید تضمینی ۳۲۰۰ تومان است و براساس کیفیت محصول بالاتر و پایین تر از این نرخ نیز خرید انجام می‌شود.

هزارجریبی ادامه داد: اگر کارخانجات محصول کشاورزان را با قیمت مناسب خریداری کنند که تولیدکننده محصولش را به آنان تحویل می‌دهد درغیر این صورت به سازمان مرکزی تعاون روستایی مراجعه می‌کند تا تولیدش را به صورت تضمینی به دولت بفروشد.

وی اضافه کرد: برای سال زراعی جاری پیشنهاد افزایش ۹ درصدی قیمت خرید تضمینی را به شورای اقتصاد ارائه کرده‌ایم.

 این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی درباره اینکه گفته می شود توسعه مکانیزاسیون در کشورهای رقیب و کاهش قیمت تمام شده تولید آنها یکی از دلایل شکست تولید پنبه در کشور ما بوده است، تصریح کرد: یکی از دلایل کاهش تولید این مساله بوده است؛ بیشتر کشورهای دنیا به کشاورزان خود یارانه تولید می دهند و از آنان حمایت می کنند تا پنبه برایشان صرفه اقتصادی داشته باشد.

هزارجریبی اضافه کرد: مسلما اگر در کشور ما از تولید حمایت نشود پنبه های تولیدی یارانه دار ارزان تر وارد خواهد شد بنابراین پیشنهاد ما به دولت این بوده که یا یارانه تولید بدهیم یا خرید تضمینی انجام شود تا از تولید حمایت شود.

وی با اشاره به توسعه مکانیزاسیون در بخش تولید پنبه، افزود: یکی از اقدامات موثر در این زمینه استفاده از ارقام مناسب است که در کشور ما تهیه شده و دیگری تهیه کمباین های مطلوب است.

ارائه تسهیلات بلاعوض ٤٠ درصدی برای خرید کمباین برداشت پنبه 

این مقام مسئول ادامه داد: در این راستا ما اخیرا اعلام کرده ایم به متقاضیان ۳۰ تا حداکثر ۴۰ درصد تسهیلات بلاعوض برای خرید کمباین برداشت پنبه ارائه می دهیم؛ جلساتی هم با متقاضیان برگزار شده که برای برداشت سال آینده کمباین های مورد نیاز وارد شود.

هزارجریبی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه گفته می شود واردات غیرمجاز و قاچاق پوشاک یکی از دلایل زمین خوردن تولید پنبه در کشور است، گفت: پنبه مواد اولیه صنعت نساجی است، اگر صنایع پوشاک ما نتواند با پوشاک خارجی رقابت کند، صنعت نساجی داخلی کمتر کار می کند و نیاز آن به پنبه کمتر می شود به این دلیل است اگر قاچاق پوشاک افزایش یابد تقاضای کارخانجات نساجی برای پنبه کمتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه ظرفیت کارخانجات نساجی ۱۸۰ هزارتن است و اعلام می کنند تا که این میزان الیاف پنبه نیاز داریم، ادامه داد: معمولا کارخانجات با ظرفیت کمتر حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزارتن کار می کنند که مقداری از آن در داخل تولید و باقی وارد می شود؛ حدود ۵۰ هزارتن تولید و نزدیک به ۶۰ هزارتن وارد می شود بقیه ظرفیت صنعت خالی است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید