Performancing Metrics

رهاسازی اسب‌های ایرانی مقابل وزارت کشاورزی برای اعتراض به واردات | اتاق خبر
کد خبر: 401038
تاریخ انتشار: 29 مهر 1396 - 15:57
رییس مرکز بهبود نژاد دام این وزارتخانه اعلام کرد که طی سال‌های اخیر نه تنها واردات اسب کم شده بلکه نژادهایی که در داخل تولید می‌شوند و رقبای آنها، ممنوع‌ الورود شده‌اند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، تعدادی از پرورش‌ دهندگان اسب ترکمن با اسب‌های خود امروز (شنبه) مقابل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی جمع شدند و اعتراض خود را نسبت به "واردات بی‌رویه انواع اسب‌های خارجی از سوی این وزارتخانه که منجر به نابودی نژادهای اسب‌های ایرانی می‌شود"، اعلام کردند.

دهکردی - یک پرورش دهنده اسب - گفت: وزارت جهاد کشاورزی آنقدر سرگرم مرغ، گوسفند و گاو شده است که هیچ توجهی به اسب به عنوان یک دام که در داخل کشور نژادهای اصیل و بومی از آن تولید می‌شود، ندارد. به همین دلیل طی سال‌های گذشته آنقدر نژادهای مختلف اسب به کشور وارد شده است که نژادهای اصیلی مانند ترکمن هر روز تهدید می‌شوند و در معرض نابودی قرار دارند.

وی افزود: جالب است برخی از واردکنندگان به راحتی مجوز واردات اسب می‌گیرند در حالی که پرورش دهندگان و تولیدکنندگان در این صنعت با سختی‌ها و مشقات فراوانی روبرو هستند.

تامین پروتئین کشور مهم‌تر از پرورش اسب است

اظهارات این پرورش دهنده اسب ترکمن در حالی مطرح می‌شود که علی اکبر ملاصالحی – رییس مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی – در این باره گفت: مسلما وظیفه اصلی وزارت جهاد کشاورزی تامین انواع پروتئین‌های حیوانی از جمله گوشت، شیر، مرغ، تخم‌مرغ و غیره بوده و در این راستا تمرکز این وزارتخانه غالبا روی دام‌هایی مانند گاو، گوسفند، شتر و غیره است اما این به معنای فراموش کردن اسب و پرورش آن در کشور نیست.

وی با بیان اینکه اسب به دلیل داشتن کاربری ورزشی بخشی از تصدی‌گری‌هایش به فدراسیون سوارکاری واگذار شده است، افزود: متاسفانه یکی از نقاط ضعف در پرورش اسب و این صنعت در ایران نداشتن تشکل‌ فراگیر است که بخشی از وظایف را به آنها واگذار کرد البته در آبان ماه امسال این تشکل به عنوان انجمن ملی پرورش دهندگان اسب در حال شکل گیری است که انجمن‌های نژادی مانند ترکمن زیر مجموعه آن قرار می‌گیرند.

رییس مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: براساس آمارهای موجود واردات اسب طی سال‌های گذشته نه تنها کاهش پیدا کرده است، بلکه نژادهای بومی که در کشور تولید می‌شوند و رقبای آنها ممنوع الورود شده‌اند که همه در راستای تقویت و پرورش اسب در کشور است.

 

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید