Performancing Metrics

«نهنگ آبی» تاکنون در ایران قربانی نگرفته | اتاق خبر
کد خبر: 401149
تاریخ انتشار: 2 آبان 1396 - 09:54
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن رد کردن خبر خودکشی دو نوجوان به دلیل چالش نهنگ آبی، درباره توصیه برای نخریدن گوشی پس از رجیستری اظهار کرد: در تلاش هستیم افزایش قیمت موبایل با اجرای ریجستری برای کاربر تاثیری نداشته باشد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به ارزش شش میلیارد دلاری بازار موبایل در ایران، گفت: براساس آمار منتشر شده، ۹۵ تا ۸۰ درصد از گوشی‌های تلفن همراه به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و به این ترتیب حقوق مصرف‌کنندگان رعایت نمی‌شود زیرا بعضی شرکت‌ها که گوشی وارد ایران می‌کنند، پول در می‌آورند اما خدمات ارائه نمی‌دهند. همچنین برخی گوشی را به صورت قاچاق وارد کشور می‌کنند اما به استاندارد و سلامت این محصولات توجه نمی‌کنند که در نهایت برای سلامت کاربر خطر ایجاد می‌کند.

وی ریجستری را ثبت گوشی‌هایی که به‌صورت رسمی در شبکه مخابراتی وارد کشور می‌شوند، دانست و اظهار کرد: این طرح ابتدا در سال ۸۵ کلید خورد اما بعد از مدتی به شکست انجامید. البته تاکنون ترکیه و چند کشور دیگر طرح رجیستری را انجام دادند و اتفاقا موفق هم بوده و توانستند بعد از رفع مشکلات برای مبارزه با کالای قاچاق موفق عمل کنند.

گوشی‌های قاچاق قبل از رجیستری مجاز هستند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره نگرانی مردم از قاچاقی تلقی شدن گوشی‌هایشان توضیح داد: مردم نباید نگران گوشی‌هایی که هم اکنون از آن استفاده می‌کنند، باشند زیرا گوشی‌هایی که پیش از این به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند مجاز تلقی می‌شوند تا مردم دچار مشکل نشوند. موضوع این طرح گوش‌های قاچاق بعد از زمان اجرای طرح است.

جهرمی تاکید کرد: در بحث مبارزه با قاچاق وزارتخانه‌های ارتباطات، صنعت، بازرگانی، اطلاعات و  همچنین گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر دستگاه‌ها مانند نیروی انتظامی درگیرند که باید این موضوع حل و فصل شود. وظیفه وزارت ارتباطات نظارت و تنظیم بازار گوشی نیست بلکه وزارت ارتباطات به‌دلیل نقش اپراتورهای موبایل در این پروژه امور فنی را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه سناریوهای زیادی برای اجرای طرح رجیستری در نظر گرفته‌ایم که هماهنگی بین دستگاهی نکته بسیار مهم در اجرای درست این طرح است، گفت: باید در گمرک، تجهیزات وارد شده را به دقت چک کنیم و ببینیم از کجا وارد می‌شوند و اپراتورها هم با توجه به ظرفیت‌های خود باید این فضا را پایش کنند تا به این ترتیب تنها به گوشی‌هایی خدمات دهیم که از مبادی قانونی وارد کشور شده‌اند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به افزایش قیمت موبایل در روزهای اخیر گفت: فاز پایش طرح ریجستری موبایل آغاز شده اما هنوز این طرح اجرا نشده است. ارزش واردات موبایل به ایران هزینه بسیار زیادی است و بخش بزرگی از این بازار به بخش غیررسمی یا همان قاچاق مربوط است. روز اول اجرای ریجستری شاهد کلاهبرداری‌هایی بودیم که باعث شد قیمت‌ها به‌صورت کاذب و حبابی ناشی از سود شبکه‌های منفعت‌طلب افزایش پیدا کند. البته نمی‌توان گفت با اجرای ریجستری موبایل هیچ افزایش قیمتی نداریم اما در تلاش هستیم این افزایش قیمت برای کاربر تاثیری نداشته باشد.

جهرمی درباره هشدار برای نخریدن گوشی توضیح داد: ما از مردم خواستیم موبایل نخرند تا متضرر نشوند چراکه افزایش قیمت موبایل بدون هیچ دلیلی یک دزدی محسوب می‌شود. این هشدار موجب مهار بازار و موثر واقع شد. بنای ما این است که بازار را کنترل کنیم تا با رقابتی شدن بازار و تعامل با سازندگان این امر محقق شود و به دنبال انحصاری کردن بازار موبایل در کشور نیستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره استفاده موبایل گردشگران در ایران و گوشی‌های واردشده به صورت مسافری نیز بیان کرد: برای گردشگرانی که قصد دارند از سیم‌کارت خارجی استفاده کنند هیچ مشکلی ندارد اما گردشگرانی که در نظر دارند از سیم‌کارت ایرانی استفاده کنند، می‌توانند تا مدت معلومی از گوشی استفاده کنند. همچنین افرادی که موبایل را به‌صورت مسافری با خود وارد کشور می‌کنند می‌توانند با پرداخت تعرفه گمرکی از آن در داخل کشور استفاده کنند و مشکلی از این نظر وجود ندارد.

لزوم حضور کودکان در فضای مجازی همراه والدین

جهرمی در ادامه با اشاره به شیوه برخورد با فضای مجازی اظهار کرد: من فرزندانم را تشویق نمی‌کنم که عضو شبکه‌های مجازی شوند. اما استفاده از فضای مجازی برای آنها را در حضور بزرگترها مجاز می‌دانم زیرا کودکان در این فضا نیازمند مراقبت هستند تا به سلامت بزرگ شوند. فضای مجازی گسترده و بی‌انتهاست. در این فضا هم اطلاعات خوب و هم بد وجود دارد، همان‌طور که در فضای حقیقی هم ما اجازه نمی‌دهیم که فرزندمان با هر فردی معاشرت کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اینکه والدین به بهانه کسب نمره بالا اجازه حضور فرزندان در فضای مجازی را می‌دهند احتمالا از آسیب‌ها و گستردگی‌های آن بی‌خبرند. من به عنوان وزیر در صورت کسب نمره خوب فرزندم، با او به ورزش می‌روم اما برایش گوشی موبایل نمی‌خرم  و اجازه حضور در فضای مجازی به تنهایی را نمی‌دهم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه خانواده‌ها باید نسبت به فرزند خود حساسیت داشته باشند و اجازه ندهند تا هرچیزی را ببیند، بشنوند و حتی در هر فضایی وارد شوند، گفت: باید در حوزه استفاده از فضای مجازی برای کودکان فرهنگ‌سازی ایجاد شود چراکه ما قصد نداریم فضای مجازی را برای کودکان ببندیم بلکه باید ابزارهای نظارت والدین در این حوزه را گسترش دهیم. این یک قانون بین‌المللی است که قوانینی را برای کودکان در فضای مجازی طراحی کرده‌اند.

جهرمی با اشاره به وعده خود برای انتشار سند کودکان در اینترنت بیان کرد: سه گزارش از سند کودک و اینترنت را منتشر می‌کنیم که این یکی از وعده‌های من بود. روز ۱۳ آبان نیز سندی در حوزه برنامه‌ریزی برای کودکان در فضای مجازی ارائه می‌کنیم تا رویکرد کلان کشور در حوزه کودکان و نوجوانان مشخص شود و این سند به مرکز ملی فضای مجازی منتقل می‌شود.

خودکشی‌های اصفهان ربطی به نهنگ آبی نداشته است

وی با اشاره به اخبار منتشرشده در خصوص چالش نهنگ آبی توضیح داد:‌ این بازی درواقع یک چالش است که در روسیه ساخته شده. در این چالش با زیرساخت فضای مجازی ۵۰ قسمت را طراحی می‌کنند که افراد با دیدن فیلم‌های ترسناک و ارائه اطلاعات شخصی با این تیم همراهی می‌کنند و در نهایت در پایان طرح باید به مرگ تن دهند. از مرحله ۲۰ فرد دیگر امکان انصراف نداشته زیرا با ارائه اطلاعات شخصی مورد سوء استفاده قرار خواهند گرفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه با توجه به اخبار تکمیلی پرونده خودکشی دو دختر نوجوان در اصفهان، خودکشی‌ها هیچ ربطی به نهنگ آبی نداشته است، افزود: آنها به دلیل مسائل خانوادگی دست به خودکشی زده‌اند.  پلیس فتای اصفهان  با توجه به مشاهدات اطرافیان این دو دختر نوجوان از جمله استفاده زیاد از موبایل و ایجاد خط‌هایی روی دستان خودشان، دچار سوتفاهم شده و دلیل مرگ را نهنگ آبی اعلام کردند.

جهرمی خاطرنشان کرد: زمانی که درباره این بازی در ایران اطلاعاتی منتشر شد، توام با ترس بود. البته ترسیدن از فضای مجازی اشتباه است بلکه استفاده درست از این فضا باید در نظر گرفته شود. درواقع چالش نهنگ آبی در کشور ما رخ نداده و تا کنون موجب خودکشی در ایران نشده است. اما این خطر همچنان وجود دارد، بنابراین والدین باید مواظب باشند و از کودکان خود غافل نشوند و آگاهی خود را در این عرصه بالا ببرند.

تعرفه اینترنت ثابت نیازمند تغییر است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر شرایط تغییر تعرفه‌ اینترنت اظهار کرد: ما قول دادیم در ۱۰۰ روز اول دولت نظام تعرفه اینترنت ثابت را تعریف کنیم. در همه دنیا مدل اینترنت موبایل حجمی است و ایران در حوزه اینترنت موبایل وضعیت خوبی دارد. اما اینترنت ثابت باید تغییر کند، همان‌طور که اکنون مدل حجمی اینترنت ثابت در بسیاری از کشورهای دنیا وجود ندارد. همچنین بسته‌هایی که ارائه می‌شود باید محتوای بومی داشته باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره پروژه ارائه اینترنت رایگان در اماکن عمومی اظهار کرد: اپراتورها در اماکن عمومی تا سقف مشخصی می‌توانند برای رفع نیاز مردم خدمات رایگان ارائه کنند که هم رفاه عمومی را در پی دارد و هم برایشان  نوعی تبلیغ به حساب می‌آید. در حال حاضر اپراتور همراه اول در ۱۰۰ نقطه، ایرانسل ۶۰ نقطه، آسیاتک در ۲۹ نقطه برای ارائه خدمات عمومی هدف‌گذاری کرده‌اند. این اطلاعات نیز تا آخر هفته اعلام می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید