Performancing Metrics

وضعیت‌ واحدهای تولیدی نیازمند جراحی | اتاق خبر
کد خبر: 401394
تاریخ انتشار: 7 آبان 1396 - 16:19
عملکرد کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید زیر ذره‌بین
وضعیت قابل تامل و نگران‌کننده واحدهای تولیدی در کشور و نیز رقم پایین تسهیلات ارائه شده به این واحدها با گذشت نیمی از سال ۱۳۹۶ موجب شده تا کارکرد بخش‌هایی از جمله کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید بیش از هر زمان دیگری زیر ذره‌بین قرار گیرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، با توجه به وضعیت نگران‌کننده موجود در حوزه تولید کشور به طور حتم کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید یکی از اصلی‌ترین بخش‌هایی که باید در جهت حل مشکل و خروج از بحران این واحدها گام بردارد. شرایط نابسامان واحدهای تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ به گونه‌ای پیش رفته که با گذشت حدود شش ماه از آغاز سال ۱۳۹۶ تنها ۳.۹۶ درصد از تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی مربوط به طرح رونق تولید به واحدهای صنعتی مربوطه پرداخت شده و روندی که با توجه به فرصت باقی مانده تا پایان سال نگرانی بسیار زیادی در ارتباط با محقق شدن کلیه رقم پرداختی مذکور ایجاد کرده است.  

در سال گذشته طرح رونق تولید اقتصادی با پرداخت تسهیلاتی معادل ۲۴ هزار میلیارد تومان به ۱۷ هزار واحد تولیدی صنعتی  کشاورزی در دستور کار قرار گرفت و قرار بر این شد تا در سال جاری نیز این طرح به عنوان مکمل طرح قبلی در جهت پرداخت تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی به ۱۵ هزار واحد صنعتی مدنظر قرار گیرد. طرحی که بر اساس آن ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار جهت پرداخت ۱۰ هزار واحد صنعتی جهت بهبود وضعیت فعلی و نیز ۱۰ هزار میلیارد برای پنج هزار واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ به منظور نوسازی و بهسازی تعریف شده است.

بنابراین وضعیت نگران‌کننده واحدهای تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ در نهایت صدای وزیر صنعت، معدن و تجارت را نیز درآورده تا از وضعیت موجود انتقاد کند. شریعتمداری با تاکید بر اینکه کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید همان کمیته رفع مشکل واحدهای بحران زده است که باید دو کارکرد پیش‌بینی و درمان مشکلات واحدهای تولیدی را مدنظر قرار دهد، تصریح کرد که اگر کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید در حال حاضر کارایی لازم را ندارد و دارای اختیارات ویژه‌ای نیست باید در راستای اصلاح برخی ساختارها و ایجاد تغییر جهت حل مشکل واحدهای تولیدی گام برداریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به اینکه باید عوامل مربوط به رکود بازار و تعطیلی واحدهای تولیدی توسط کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید شناسایی شوند، عنوان کرد که باید در راستای حل این مشکلات گام برداشته و اقدامات مهم و موثری در راستای مدیریت واحدهای تولیدی و نیز مقوله واردات مدنظر قرار گیرد.

از جمله وظایف کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، بررسی علل رکود یا توقف واحدهای تولیدی برای رفع مشکل، بررسی و پیگیری رفع موانع مربوط به اشتغال و هماهنگی سازمان‌های مرتبط، بررسی و ارائه راهکار در خصوص اختلاف یا مشکلات اجتماعی نیروی کار، بررسی اختلاف واحدهای تولیدی با دستگاه‌های اجرایی از جمله سازمان امور مالیاتی و ارائه راهکارهای مناسب، کمک به تسریع، تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌تمام دولتی و حمایت و کمک به توسعه صادرات محصولات تولیدی مربوطه است.

لازم به ذکر است که اعضای کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید شامل وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن  و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و نیز اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هستند.

این کارگروه به منظور بررسی در تبادل نظر و هماهنگی و حل و فصل مشکلات و موانع فراروی واحدهای تولیدی، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در همه استان‌های کشور و با عضویت استاندار (رئیس)، رئیس واحد استانی وزارت صنعت، معدن و تجارت (دبیر)، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، رئیس واحد استانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس واحد استانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل امور مالیاتی استان، مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان و رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تشکیل می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید