Performancing Metrics

استراتژی عربستان برای دور کردن عراق از ایران | اتاق خبر
کد خبر: 402027
تاریخ انتشار: 21 آبان 1396 - 12:56
الجزیره تحلیل کرد
اعلام تشکیل شورای هماهنگی میان عربستان و عراق با حضور سلمان بن عبدالعزیر، حیدر عبادی و رکس تیلرسون درباره شرط‌بندی جدید ریاض برای تعامل با بغداد با حمایت واشینگتن، نشانه‌های مهمی داشت.
اتاق خبر: افزایش تنش بین ایران و عربستان، باعث شده مناطق نزاع بین این دو کشور برجسته شوند. از جمله این مناطق، عراق است که ریاض تلاش می‌کند در توازن قدرت آن نقش‌آفرینی کند.
 
به گزارش فرارو به نقل از الجزیره، عربستان ارزیابی‌های خود در عراق را مجددا مورد بررسی قرار می‌دهد و برای مقابله با نفوذ ایران که پس از سقوط نظام صدام حسین در سال ۲۰۰۳ بیشتر شده، کارت‌های جدیدی که اساس آن‌ها اقتصاد است را مطرح می‌کند. 
 
ریاض موضع‌گیری خود را بازبینی کرده و تلاش می‌کند طرف‌های مهم مانند جریان صدر و حیدر عبادی را جذب کند. این معادله جدید عربستان در چارچوب تشدید تنش با ایران در چند کشور بویژه در یمن و لبنان قرار می‌گیرد. سعودی‌ها می‌دانند که مهار یا بی‌طرف کردن عراق که مرکز ثقل اساسی ایران در منطقه است، به لحاظ استراتژیک مهم است. زیرا عراق با عربستان مرزهای طویلی دارد.
 
روی کار آمدن حیدر عبادی در سال ۲۰۱۴ روابط با عراق را مساعد کرد. وی تلاش کرد روابط کشورش با کشورهای عربی بخصوص کشورهای عربی خلیج فارس را احیا کند. پس از آن بود که تبادل هیئت‌های دیپلماتیک و سفر‌ها شروع شد. شاید مهم‌ترین این سفرها، سفر عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان به بغداد در فوریه ۲۰۱۷ بود. این سفر آغاز معادله جدید عربستان در عراق بود.
 
مرحله پساداعش
پس از پایان مرحله داعش در عراق، عربستان با پشتیبانی آمریکا تلاش می‌کند در بازی توازن در این کشور یک طرف فعال باشد. بویژه آنکه انتخابات عراق نزدیک است. ریاض این کار را از طریق اغواگری اقتصادی و نیز طبق گفته زیاد العجیلی، روزنامه‌نگار عراقی، از طریق "مهار  برنامه‌ریزی شده برای دور کردن شیعیان عراق از ایران و بازگرداندن آنان به حوزه عربی که به مدت ۱۴ سال از آن دور بودند،" اجرا می‌کند. 
 
احمد الابیض، تحلیلگر سیاسی عراقی به الجزیره گفته سفر مقتدی صدر، رهبر جریان صدر، به ریاض را می‌توان در سیاق یک طرح برای "جذب جریان شیعی عربی در عراق که صدر نماینده آن است و (نیز در چارچوب) ایجاد توازن با جریان شیعه ایرانی" قرار داد. در نتیجه، این تلاشی برای محاصر توسعه ایران خواهد بود.
 
الجزیره نوشت: تحلیلگران معتقدند که عبادی از طریق توسعه روابط با عربستان و سایر کشورهای منطقه، می‌خواهد نفوذ بزرگ ایران در کشورش را کم کند. این در حالی است که آمریکا بر روی تحکیم روابط عراق و عربستان به عنوان یک اولویت در استراتژی دولت ترامپ برای مقابله و مهار تهران، کار می‌کند. 
 
رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، عربستان را به ارائه کمک سیاسی و اقتصادی به عراق دعوت کرد.
 
استراتژی عربستان برای دور کردن عراق از ایران 
 کارت اقتصاد
اعلام تشکیل شورای هماهنگی میان عربستان و عراق با حضور سلمان بن عبدالعزیر، حیدر عبادی و رکس تیلرسون درباره شرط‌بندی جدید ریاض برای تعامل با بغداد با حمایت واشینگتن، نشانه‌های مهمی داشت. 
 
قبل از تاسیس این شورا، بزرگ‌ترین هیئت تجاری سعودی به عراق سفر کرد. این هیئت با خطوط هواپیمایی عربستان که ۲۷ سال به بغداد پرواز نداشت، به آنجا رفتند. علاوه بر این، در اکتبر گذشته، برای اولین بار ۶۰ شرکت سعودی در نمایشگاه بین المللی بغداد شرکت کردند. 
 
عربستان برای کمک به عبادی از طریق تعدادی پروژه اقتصادی در مناطق فقیر جنوب عراق، برنامه‌ریزی می‌کند. از جمله این پروژه‌ها، تبدیل بیابان سماوه عراق به یک منطقه سرمایه‌گذاری در زمینه کشاورزی و ثروت‎‌های حیوانی است. 
 
این پروژه‌های عربستان می‌تواند بویژه در انتخابات آینده، کمک بزرگی به عبادی کند. 
 
الجزیره ادعا کرد: واشینگتن و ریاض معتقدند که اگر پیروزی‌های نظامی دولت عبادی بر داعش و مدیریت خوب پرونده همه‌پرسی کردستان و پیامدهای آن، با پیروزی اقتصادی همراه شود، نتایج انتخاباتی موثری خواهد داشت. این امر می‌تواند یک پیروزی سیاسی مهمی در مقابله با نفوذ ایران در عراق باشد.
 
 
 

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید