Performancing Metrics

عقد تفاهمنامه برای تامین پایدار خوراک پالایشگاه فجر جم | اتاق خبر
کد خبر: 402425
تاریخ انتشار: 29 آبان 1396 - 14:22
با حضور وزیر نفت انجام شد؛
وزارت نفت و بنیاد مستضعفان به منظور برای مطالعه امکان سنجی تامین پایدار خوراک پالایشگاه فجر جم تفاهم نامه امضا کردند.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، تفاهمنامه همکاری بین شرکت ملی نفت ایران و بنیاد مستضعفین در خصوص بررسی و مطالعه امکان سنجی تامین پایدار خوراک پالایشگاه فجر جم با حضور وزیر نفت و رئیس بنیاد مستضعفان امضا شد.

طی این مراسم که با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، مرضیه شاهدایی، قائم مقام وزیر نفت، محمد سعیدی کیا، رییس بنیاد مستضعفان، حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت در امور گاز و سایر مسوولان این وزارتخانه برگزار شد، همچنین در این تفاهم نامه، مقوله مطالعه و بررسی استحصال ترکیبات سنگین سی تو پلاس (+C۲) خروجی پالایشگاه فجر جم به بنیاد مستضعفان سپرده شد.

محمدحسین تولایی، به عنوان نماینده بنیاد مستضعفان  در توضیح انجام این پروژه مطالعاتی با بیان اینکه اجرا شدن این پروژه مصداق اقتصاد مقاومتی است چرا که بخش باارزش گاز جدا شده و با ارزش افزوده بیشتر به فروش می رسد، گفت: در نتیجه اجرای این پروژه میزان مشارکت بخش خصوصی، و صادرات فرآورده های گاز افزایش می یابد و از سویی دیگر از هدررفت و سوختن بخش با ارزش گاز جلوگیری می شود.

وی با اعلام اینکه آورده اجرای این پروژه رقمی معادل ۱.۵ میلیارد دلار در سال است، افزود: گاز مخازن نار و کنگان استحصال شده و به پالایشگاه فجز جم فرستاده می شود و پس از تصفیه به بخش خانگی یا صنعتی سپرده می شود در حالیکه می توان با اداث یک پالایشگاه جدید بخش با ارزش این گاز را جداسازی کرده و در آمدزایی کنیم.

طبق گفته تولایی به منظور بررسی امکان سنجی استحصال ترکیبات سنگین سی تو پلاس خروجی از پالایشگاه فجر جم علاوه بر مشاوران داخلی از مشاوران خارجی مورد وثوق وزارت نفت نیز استفاده شده است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت در این مراسم با اشاره به اهمیت امر استحصال ترکیبات سنگین سی تو پلاس از خروجی پالایشگاه گاز فجر جم و همچنین جداسازی اتان، گفت: گزارش ها و بررسی های ابتدایی هر پروژه ای نقش مهمی در کیفیت و نوع اجرای آن دارد. از سویی دیگر با توجه به جایگاه پالایشگاه فجر جم و البته توسعه روز افزون میدان مشترک پارس جنوبی و در نتیجه افزایش حجم برداشت گاز به نظر می رسد اجرای چنین پروژه هایی لازم است.

طبق گفته وزیر نفت در حال حاضر منطقه جم دچار مشکل کم آبی است به نحوی که وزارت نفت برای تامین آب شرب مورد نیاز منطقه مذکور اقدام به احداث آب شیرین کن و استفاده از آب دریا کرده است. بنابراین نکته مهمی که در سیر مطالعات در زمینه اجرای این پروژه باید مدنظر باشد مقوله تامین پایدار منابع آبی است.

در این مراسم تفاهمنامه ای نیز به منظور  اتان گیری از گاز خروجی پالایشگاه فجر جم بین شرکت نفت مناطق مرکزی و بنیاد مستضعفان به امضا رسید.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید