Performancing Metrics

هزینه ایجاد یک شغل صنعتی چقدر است؟ | اتاق خبر
کد خبر: 402463
تاریخ انتشار: 30 آبان 1396 - 12:17
رییس اتاق تعاون ایران می‌گوید تنها بخش اقتصادی ایران که می‌تواند به اشتغال پایدار کمک کند، بخش تعاون است. او ایجاد شغل در بخش تعاون را کم هزینه دانست و هزینه ایجاد هر شغلی صنعتی را ۱۰۰ تا۳۰۰ میلیون تومان ذکر کرد.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بهمن عبدالهی اظهار کرد: یکی از مهمترین نگرانی‌های اقتصاددانان و جامعه‌شناسان ایرانی برای دهه پیش رو، تعداد بالای بیکاران و افراد جویای کار است. در حال حاضر ۳۸ درصد ایرانی‌هایی که می‌توانند کار کنند به فعالیت اقتصادی مشغولند و نرخ مشارکت اقتصادی ۳۸ درصد است.

وی ادامه داد: آمارهای مربوط به بیکاری نشان می‌دهد که هر سال در حدود یک میلیون نفر به لشکر بیکاران اضافه می‌شود، ولی آیا دولت می‌تواند به عنوان بزرگترین سرمایه‌گذار کشور به جنگ بیکاری برود؟ طبعا دولت آن اندازه منابع مالی ندارد که روند فزاینده نرخ بیکاری را در کوتاه مدت و میان مدت متوقف کند، بخش خصوصی هم در طول چند سال گذشته به اندازه‌ای نحیف شده که نمی‌تواند تحولی در ایجاد اشتغال برای نیروی کار عمدتا غیرمتخصص ایرانی ایجاد کند.

رییس اتاق تعاون ایران گفت: تنها بخش از اقتصاد ایران که شاید بتواند به تامین یکی از اساسی‌ترین نیازهای اجتماعی خانوار ایرانی یعنی اشتغال پایدار کمک کند، بخش تعاون است.

به گفته وی تعاونی‌ها از آنجا که بر اساس تامین نیاز اعضا شکل می‌گیرند بسیار ساده‌تر از هر شیوه‌نامه و آیین‌نامه دولتی در زمینه اشتغالزایی عمل می‌کنند.

عبدالهی ادامه داد: تعاونی‌ها به دلیل ویژگی محلی بودن نیاز به شغل را بهتر از برنامه‌های اشتغالزایی در سطح ملی یا استانی پاسخ می‌دهند و می‌توانند با تجمیع سرمایه‌های خرد در مناطق کم برخوردار و حتی حاشیه‌نشین، بنگاه‌های کوچک و متوسطی را راه‌اندازی کنند که توانایی ایجاد مشاغل به کم هزینه‌ترین شکل ممکن را دارند این در حالی است که هزینه ایجاد هر شغلی صنعتی توسط دولت در حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است.

رییس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه سیاستهای اقتصاد مقاومتی متکی به روحیه مشارکتی و کار جمعی است، تصریح کرد: نمونه تعاونی‌های کوچک و محلی که می توانند اشتغالزایی گسترده داشته باشند، کم نیستند چنانچه در بخش‌های بومی نشین، تعاونی‌های زنان روستایی وجود دارد که در زمینه تولید صنایع دستی و گردشگری فعالیت دارند و نه تنها برای زنان روستا اشتغالزایی کرده‌ بلکه برای زنان روستاهای مجاور هم فرصتهای شغلی به وجود آورده‌اند.

به گفته وی امکان اشتغالزایی تعاونی‌ها محدود به نقاط محروم یا تعاونی‌های کوچک و محلی نمی‌شود، بلکه تعدادی از شرکتهای بزرگ داخلی در قالب و ساختار تعاونی ایجاد شده‌اند حتی تعاونی‌هایی وجود دارد که توسط کارکنان تولید برق تاسیس شده و اکنون مالکیت مجموعه‌های اقتصادی بزرگی در کشور را در اختیار دارند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید