Performancing Metrics

استقراض ۱۷هزار میلیارد تومانی دولت از بانک مرکزی | اتاق خبر
کد خبر: 402465
تاریخ انتشار: 30 آبان 1396 - 12:49
مشاور رئیس اتاق تهران اعلام کرد؛
مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران، از استقراض ۱۷ هزار میلیارد تومانی دولت از بانک مرکزی به عنوان تنخواه خزانه خبر داد و گفت: وضعیت صندوق‌های بازنشستگی اسفبار است.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، ابراهیم بهادرانی در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران با تحلیل بخشنامه بودجه سال ۹۷ کل کشور گفت: بودجه شش عضو اصلی دارد که سه تا درآمدی و سه تا هزینه ای است، بنابراین درآمد نفتی و مالیاتی و تملک دارایی ها از جمله اوراق مشارکت است، بر این اساس درآمد مالیاتی ۷۴ درصد محقق شده که نشان می دهد بر مبنای واقعیت تدوین نشده است.

مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: درآمد نفت نیز برای بودجه سال جاری، غیرواقعی پیش بینی شده است، ضمن اینکه انتشار اوراق مشارکت نیز ۲۳ درصد محقق شده است؛ بنابراین عمق بازار سرمایه ایران طوری نیست که بتواند این اعداد و ارقام را محقق کند.

وی تصریح کرد: هزینه های جاری ۲۵۴ هزار میلیارد تومان دیده شده است که نسبت به ۱۹۵ هزار میلیارد تومان محقق شده در سال گذشته، رشد بی رویه داشته است؛ یعنی علیرغم همه تلاشها، کمبود تحقق منابع را داریم.

به گفته بهادرانی، دخل و خرج دولت با هم همخوانی ندارد و ۱۷ هزار میلیارد تومان نیز از بانک مرکزی استقراض شده است که به عنوان تنخواه خزانه قرض شده است، بنابراین هزینه ها بر درآمدها فزونی یافته و تراز عملیاتی که درآمد مالیاتی منهای سایر درآمدها توانسته سودده باشد، کسری دارد.

وی اظهار داشت: نسبت کفایت سرمایه بانکها پایین است و اکنون کمتر از ۴ درصد است؛ در حالیکه بازل سه این کفایت سرمایه را ۱۲ درصد می داند؛ بنابراین شاخص درآمدی بانکها با وضعیت کنونی اصلا مناسب نیست و آنها نمی توانند با بانکهای خارجی ارتباط برقرار کنند.

بهادرانی گفت: وضعیت صندوق های بازنشستگی نیز بسیار اسفناک است، بر این اساس ۷۰ درصد صندوق های بازنشستگی کشور به بودجه دولت وابسته هستند، ضمن اینکه ۱۰۰ درصد تامین مالی صندوق های بازنشستگی نیروهای مسلح نیز به بودجه دولت وابسته است. این درحالی است که اگر این روند اصلاح نشود، بودجه دولت را کاملا می بلعد. پس نظام بازنشستگی باید اصلاح شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید