Performancing Metrics

تولید مسکن یک سوم تقاضا + قیمت | اتاق خبر
کد خبر: 402492
تاریخ انتشار: 1 آذر 1396 - 09:16
آمار نشان می دهد هم اکنون تولید مسکن به یک سوم میزان تقاضا رسیده است؛ از سوی دیگر در شرایطی که از بهار سال جاری بازار مسکن آماده ورود به دوران پیش رونق بود با وقفه تعویق تصمیم‌گیری برای ساخت و ساز از سمت عرضه مواجه شد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، آمار حاکی از آن است با اینکه تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده طی بهار امسال در شهر تهران افزایش ۲۷.۶ درصدی را تجربه کرده، تعداد واحدهای ساخته شده یا در حال ساخت از طریق این پروانه‌ها ۴.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. این موضوع نشان دهنده به تعویق افتادن تصمیم برای شروع ساخت و ساز، کاهش ارتفاع بناها، افزایش متراژ و کاهش میانگین تعداد واحد در بلوکهای ساختمانی باشد. این موضوع را کاهش ۲.۲ واحد متوسط در پروانه های ساختمانی شهر تهران اثبات می کند.

کاهش عرضه و تقاضای مسکن در بهار

طی یک سال منتهی به بهار سال جاری تعداد واحدهای مسکونی نیمه کاره و تکمیل شده در تهران ۴.۹ و در کل کشور ۲.۸ درصد کاهش داشته است. البته تعداد پروانه های ساختمانی در کل کشور ۲.۲ درصد و در تهران ۲۷.۶ درصد نسبت به فصل مشابه سال گذشته بالا رفته است.

در شرایطی که پیش بینی می‌شد عرضه و تقاضا در بازار مسکن تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری با کاهش مواجه شود این اتفاق افتاد. بعد از اینکه در بهار سال جاری میانگین معاملات مسکن شهر تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۹ درصد کاهش یافت، آمار صدور پروانه‌های ساختمانی نیز، خبر از افت ۱۹.۳ درصدی ساخت و ساز نسبت به زمستان و افت ۴.۹ درصد نسبت به بهار سال قبل می دهد.

کاهش ۲.۲ واحدی تعداد واحدهای مسکونی در ساختمانها

بهار سال ۱۳۹۶ در پایتخت ۲۲۷۳ پروانه‌ احداث ساختمان توسط شهرداری‌ تهران صادر شده که نسبت به فصل گذشته حدود ۱۰.۵ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۲۷.۶ درصد افزایش داشته است. این تعداد پروانه برای احداث ١٤٩٣٦ واحد مسکونیدر شهر تهران پیش‌بینی شده که نسبت به فصل گذشته حدود ۱۹.۳ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۴.۹ درصد کاهش داشته است. ‌ متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌های احداث ساختمان ۶.۶ واحد بوده است. این رقم در بهار پارسال ۸.۸ واحد بود.

مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان‌ صادرشده از سوی شهرداری‌ تهران در فصل بهار ١٣٩٦ بالغ ‌بر ٢٦٧٢,٩ هزار متر مربع بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود ۲۷.۴ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۲۹.۳ درصد کاهش داشته است. متوسط مساحت زیربنای این دسته از پروانه‌ها در دوره‌ی مورد بررسی حدود ١١٧٦ مترمربع بوده است.

در کل کشور نیز  در فصل بهار سال ١٣٩٦ تعداد ٢٩٨٨٤ پروانه‌ احداث ساختمان توسط شهرداری‌های کشور صادرشده که نسبت به فصل گذشته حدود ۱۹.۶ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۲.۲ درصد افزایش داشته است.   با این حال در این فصل تعداد ٧٩٦٨٨ واحد مسکونی در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور پیش‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته حدود ۲۱.۹ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۲.۸ درصد کاهش داشته است. ‌ متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه‌ احداث ساختمان ۲.۷ واحد بوده که ۰.۱ واحد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان‌ در فصل بهار ١٣٩٦ نیز حدود ١٤٥٥٣,٣هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته ۲۷.۶ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۶.۹ درصد کاهش داشته است.  متوسط مساحت زیربنا در این پروانه‌ها ٤٨٧ مترمربع بوده است.

تولید مسکن یک سوم تقاضا است

اگر میانگین ساخت و ساز در بهار سال جاری را ملاک قرار دهیم می توان پیش بینی کرد که حدود ۳۲۰ هزار واحد مسکونی طی یک سال تولید شود؛ در حالی که بر اساس طرح جامع مسکن، کشور سالیانه به حدود یک میلیون واحد مسکونی نیاز دارد.

 

مظنه قیمت مسکن شهر تهران بر اساس معاملات انجام شده در آبان ماه ۱۳۹۶

محله

متراژ

سن بنا

قیمت (تومان

آبشار دمار

۹۵ متر

۳ سال

۳۱۸ میلیون

ارامنه

۸۳ متر

۶ سال

۲۷۳ میلیون

تهرانپارس

۶۸ متر

۹ سال

۳۰۸ میلیون

آپادانا

۷۳ متر

نوساز

۳۹۶ میلیون

آهنگ

۸۲ متر

۴ سال

۲۶۸ میلیون

بلوار ابوذر

۹۷ متر

۱۱ سال

۲۸۰ میلیون

حکیمیه

۱۰۹ متر

۱۳ سال

۳۵۰ میلیون

نارمک

۹۵ متر

۱۴ سال

۴۱۵ میلیون

کارون

۵۲ متر

۱۵ سال

۱۴۹ میلیون

گلابدره

۷۷ متر

۲ سال

۶۳۴ میلیون

بلوار فردوس

۸۹ متر

۷ سال

۵۵۵ میلیون

ولنجک

۹۴ متر

۱۵ سال

۸۳۰ میلیون

 
 

انتظار افزایش معاملات در ماه ربیع

رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک درخصوص پیش بینی از آینده بازار مسکن گفت: معمولا در ماههای محرم و صفر معاملات مسکن پایین می‌آید اما با ورود به ماه ربیع‌الاول با توجه به اینکه مردم این ماه را خوش یمن می دانند اقدام به خرید مسکن می‌کنند و روند بازار بهتر خواهد شد. در حال حاضر نیز در سطح مشاوران املاک، مراجعات افزایش پیدا کرده است.

مصطفی قلی خسروی اظهار کرد: تعداد معاملات در ماههای آینده حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا می کند. قیمت مسکن نیز مقدار اندکی بالاتر از نرخ تورم قرار می‌گیرد. جهش قیمتی در بخش مسکن اتفاق نمی‌افتد، ولی از شاخص تورم مقداری عبور خواهد کرد. علتش هم این است که تقاضا نسبت به عرضه کمتر است.

به گفته خسروی اگر تسهیلات در روند مناسب پرداخت شود، در اولین مقطع شیب قیمت مسکن مقدار اندکی به سمت بالا می رود و اگر تسهیلات ادامه پیدا کند بعد از مدتی، قیمت مسکن به حالت ثبات می رسد.

رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به زمین لرزه استان کرمانشاه گفت: بسیار از این واقعه تلخ ناراحت هستیم و به هموطنان تسلیت می گویم. از سوی دیگر باید گفت اگر این اتفاق نمی افتاد با توجه به تسهیلاتی که دولت به خانه اولیها پرداخت می کند تحرک بازار مسکن بیشتر می‌شد، اما وقوع زمین لرزه باعث می‌شود که مناطق زلزله زده در اولویت منابع دولتی قرار بگیرند که البته اقدام درست نیز همین است.

خسروی درباره تاثیر تسهیلات دولتی از جمله "صندوق پس انداز مسکن یکم" در بازار مسکن گفت: این صندوق حدود ۱۵ درصد، تعداد معاملات مسکن را افزایش می دهد. اما با توجه به وقوع زمین لرزه، معاملات مقداری تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اگر این اتفاق نمی‌افتاد شاید معاملات مسکن در نیمه دوم رشد ۳۰ درصد را تجربه می کرد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید