Performancing Metrics

از واکنش به تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت تا ممنوعیت ویز | اتاق خبر
کد خبر: 402569
تاریخ انتشار: 2 آذر 1396 - 15:25
ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته‌ای که گذشت؛
واکنش کاربران اینترنتی به تعرفه‌ سرویس‌های غیرحجمی اینترنت ثابت و منع استفاده از اپلیکیشن ویز توسط تاکسی‌یاب‌های اینترنتی، افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت ترانزیت دیتای کشور و آماری از ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی از مهمترین اخبار حوزه ارتباطات در هفته گذشته بود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، جزئیات تعرفه سرویس‌های غیرحجمی مربوط به اینترنت ثابت که هفته گذشته توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شده بود و واکنش کاربران اینترنت به این تعرفه‌ها از مهمترین اخبار حوزه ICT‌ در هفته گذشته بود. همچنین به دستور قوه قضاییه مقرر شد منع استفاده از اپلیکیشن ویز در دستور کار تاکسی‌یاب‌های اینترنتی قرار گیرد که واکنش به این خبر و نحوه اعمال این محدودیت نیز از اخبار مهم به شمار می‌رفت.

واکنش کاربران به تعرفه سرویس‌های غیرحجمی

با تصویب تعرفه سرویس‌های غیرحجمی اینترنت ثابت توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تعرفه‌های جدید نیز اعلام شده که خدمات پرسرعت ثابت ADSL از ماهانه ۵۱۲ کیلوبیت‌ برثانیه تا ۵۰ مگابیت‌ برثانیه در VDSL و فیبر را شامل می‌شود. تاریخ اجرای این مصوبه به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پیش از دهم آذرماه اعلام شده است. این تعرفه‌ها صرفا برای دسترسی ثابت بوده و فضای رقابتی به نفع مصرف‌کننده نهایی فراهم است. شرکت‌ها نیز موظفند جزئیات مصرف منصفانه خود را به اطلاع مشترکین برسانند.

تعرفه سرویس‌های غیرحجمی مبتنی بر مصرف منصفانه (Fair Usage Policy) بنا شده که سقف آن بین شرکت‌های فعال در ارائه سرویس به رقابت گذاشته خواهد شد. در مصرف منصفانه ترافیک داخلی حداقل دو برابر ترافیک بین‌الملل لحاظ می‌شود. این سرویس حجمی نیست و در صورت عدول یک مشترک از مصرف عادلانه، شرکت‌ها موظف به ارائه سرویس در حداقل سرعت پایه (۱۲۸ کیلوبیت در ثانیه) تا پایان دوره ماهانه خواهند بود.

تعداد بالای انتقادات و نظرات کاربران باعث شد تا وزیر ارتباطات دولت دوازدهم با انتشار مجدد مطلبی دیگر در همین باره به ابهامات پیش‌ آمده اشاره کرده و خاطرنشان کند: در قیاس با تعرفه قبلی، حداقل حدود 30 درصد کاهش هزینه با اجرای این طرح برای کاربران پیش بینی می‌شود. اطمینان داشته باشید که حتی با وجود مفهوم مصرف منصفانه بیش از 80 درصد کاربران دیگر نیازی به خرید حجم یا پرداخت هزینه اضافه نخواهند داشت. همچنین سرعت خریداری شده بایستی به وسیله شرکتها تضمین شود و اشتراک بین تعداد زیاد کاربر در اینجا معنا ندارد.

او همچنین از کاربران خواست تا کمی صبوری کنند تا شرکت‌ها طرح‌های خود را ارائه کنند و اطمینان داد که دیدگاه‌های جمع زیادی از مصرف‌کنندگان (در این طرح) لحاظ شده است.

اخبار مربوط به مکان‌یاب ویز و تاکسی‌های اینترنتی

اپلیکیشن ویز یک برنامه مسیریاب بر مبنای GPS با قابلیت راهنمایی لحظه‌به‌لحظه برای گوشی‌های هوشمند است. در شرایطی که تاکسی‌های اینترنتی از آن به عنوان برنامه‌ای با قابلیت نمایش ترافیک استفاده می‌کردند، سال گذشته از کافه‌بازار حذف شده و در نهایت به دستور مقامات قضایی با این توضیح که حوزه سرویس‌های‌ مکان‌محور به دلیل ارتباط نزدیک با داده‌های باارزشی همچون داده‌های مکانی کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است و ویز یک ابزار جاسوسی متعلق به رژیم صهیونیستی است، فیلتر شد.

اخیرا در اطلاعیه‌ای از طرف تاکسی‌یاب‌های اینترنتی آمده است که بنا بر دستور مقامات قضایی، از ۳۰ آبان، استفاده از اپلیکیشن ویز (Waze) غیرقانونی به شمار می‌رود. به همین دلیل از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی خواسته شده که این اپلیکیشن مسیریاب را از روی گوشی‌های هوشمندی که همزمان اپلیکیشن تاکسی‌های اینترنتی روی آنها نصب شده، پاک کنند.

در پایان اطلاعیه مذکور تاکسی‌یاب های اینترنتی آمده که جهت سهولت در مسیریابی می‌توان از سایر اپلیکیشن‌های مسیریاب نظیر گوگل‌مپس (Google Maps) یا مپس‌می (Maps.Me) استفاده کرد. درواقع اگرچه استفاده از ویز پس از رفع فیلترینگ ممنوع شده، اما ضرورت ۱۰۰ درصدی برای استفاده از اپلیکیشن‌های بومی اعلام نشده است.

پس از انتقاداتی که نسبت به فیلترینگ ویز و نقش حریم شخصی کاربران مطرح شد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نظر خود را درباره فیلتر شدن «ویز» اعلام کرد: حکم انسداد این برنامه یک سال پیش توسط یکی از قضات مشهد صادر شده و دلیل آن هم سهامداران اسراییلی آن هستند. نصب بیشتر این برنامک باعث افزایش این شرکت می‌شود و بر همین مبنا حکم قضایی صادر شده است. اخیرا سهام این شرکت توسط گوگل خریداری شده و ظاهراً بخشی از سهام آن همچنان در اختیار شرکت اسراییلی است.

وی بیان کرد: این برنامک در ایران دارای بیش از نیم میلیون کاربر بوده و علی‌رغم انسداد این برنامک در همان زمان، کاربران زیادی به خصوص رانندگان تاکسی‌های آنلاین با بهره‌گیری از فیلترشکن همچنان از این ابزار به دلیل قابلیت‌های به‌روز بهره می‌برند. مجموع رانندگان تاکسی‌های آنلاین به 20 هزار کاربر بیشتر نمی‌رسد که در مقایسه با مجموع کاربران این برنامک سهم قابل توجهی ندارند.

جهرمی گفت: با توجه به اینکه در قانون نقش مستقیم حمایت از تولید داخل بر عهده دستگاه قضایی نیست، بعید به نظر می‌رسد این دستور قضایی برای حمایت از اپ بومی باشد. اگر بیندیشیم که رشد شرکتهای اسراییلی باعث رشد اقتصاد رژیمی خواهد شد که همواره علیه مردم ایران عمل کرده، از تحریم‌ها گرفته تا اقدامات تروریستی، طبیعتا در استفاده از این ابزار ملاحظات بیشتری خواهیم کرد.

او همچنین خاطرنشان کرده است: نحوه اقدام شرکتهای تاکسی آنلاین برای اعمال دستور قضایی جای بررسی دارد. موضوع نحوه اجرای دستور قضایی توسط شرکت‌های تاکسی آنلاین را به صورت حقوقی بررسی خواهیم کرد.

همچنین ابوالحسن فیروزآبادی در واکنش به این موضوع گفت: نرم‌افزار کاربردی «ویز» با تصمیم کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مسدود شده است. این نرم‌افزار یک مرتبه با توجه به اینکه تحت مالکیت رژیم صهیونیستی بود مسدود شد که اکنون مالکیت آن به آمریکا تعلق گرفته است و علت مسدود شدن آن نیز همان موضوع­ مالکیت این نرم‌افزار است. در این نرم افزار اطلاعاتی که مربوط به حریم خصوصی مردم است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فیروزآبادی با بیان اینکه توصیه می‌کنیم بیش از اینکه اقدامات سلبی انجام شود، کاربران از خدمات­ نرم افزارهای مشابه داخلی استفاده کنند، ­­افزود: یکی از نکاتی که در شورای عالی فضای مجازی مورد توجه قرار دارد حفظ حریم خصوصی مردم کشور­ است.

وی تصریح کرد: متاسفانه هم‌اکنون استفاده از اطلاعات حریم خصوصی مردم در خدماتی مانند حمل و نقل، کالارسانی و خرید و فروش افزایش پیدا کرده است و متاسفانه در این زمینه­ استانداردهای حفاظتی و امنیتی رعایت نشده است. قرار است با کمک قوه قضاییه مقرراتی در این زمینه تدوین شود.

سرنوشت تلگرام و پیام‌رسان‌های داخلی

موضوع پیام‌رسان‌ها از آن دسته مباحثی است که در اشکال و چارچوب‌های بسیار متنوعی می‌تواند ارایه شود و تنها به "تلگرام" یا "اینستاگرام" محدود نمی‌شود. پیام‌رسان‌های بومی می‌توانند در چارچوبی متفاوت وارد عرصه رقابت با خارجی‌ها شوند. پیام‌رسان‌های داخلی می‌توانند در انواع و اشکال گوناگونی طراحی و ارائه شوند؛ از این منظر، تلگرام یکی از این شبکه‌های پیام‌رسان البته از نوع خارجی است که لزوما تقویت دیگر پیام‌رسان‌های داخلی نباید به محدود کردن انواع خارجی آن بیانجامد. چه بسا که در این حوزه نرم‌افزارهای بومی با قالب‌های متفاوت و خلاقانه به دلیل شرایط خاص هر کشور بتوانند به صورت بسیار بهتری نیازهای کاربران و شهروندان هر کشور را شناسایی و پاسخ دهند.

حمایت و تقویت پیام‌رسان‌های داخلی برای رقابت با انواع مشابه خارجی خود از جمله موضوعاتی است که علاوه بر مجموعه وزارت ارتباطات اخیرا و در جلسات مرکز ملی فضای مورد تاکید رئیس دولت تدبیر و امید هم قرار گرفته بود. جهرمی می‌گوید: توسعه پیام‌رسان‌های داخلی به معنی محدودسازی برخی پیام‌رسان‌های خارجی و قطع و وصل آنها نیست اما در مجموع به دنبال توسعه کسب‌و کارهای جوانان ایرانی در پیام‌رسان‌های داخلی هستیم.

وی که خود در صفحات مجازی حضوری فعال دارد در صفحه توئیتر خود، با اشاره به ضرورت حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی نوشته است: بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، پیام‌رسان‌های ایرانی مورد حمایت ویژه قرار خواهند گرفت. حل موانع رشد این صنعت در دستور کار قرار گرفته است.

فیروزآبادی -دبیر شورای عالی فضای مجازی- نیز درباره پیام‌رسان‌ها اظهار کرد: مزیت استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی این است که اگر در فعالیت نرم‌افزارهای خارجی به هر دلیلی محدودیتی اعمال شد، در فعالیت آن‌ها اختلال ایجاد نشود. فعلا مسدود کردن پیام‌رسان‌های خارجی در دستور کار نیست؛ همه کانال‌ها و شبکه‌هایی که به طور غیر رسمی با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای خارجی در کشور­ فعال هستند، حتما در کنار آن، از ­شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی نیز استفاده کنند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی ­با بیان اینکه اخیرا جلسه‌ای با وزیر­ آموزش و پرورش داشتیم، افزود: در این جلسه مقرر شد تا این وزارتخانه برنامه استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی در مدارس را به طور جدی پیگیری کند. تبیین این برنامه به دلیل آن است که تا حد امکان از اثرهای منفی فعالیت دانش‌آموزان در فضای مجازی کاسته شود. دبیر شورای عالی فضای مجازی­ با اشاره به اینکه در فضای مجازی بخشی از کار بر عهده وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، افزود: مسئولیت کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در فضای مجازی نیز به عهده قوه قضائیه است.

تحقق وعده‌ها، افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت ترانزیت دیتای کشور و ساماندهی پیامک‌ها

در راستای تحقق یکی دیگر از وعده‌های صد روزه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، آذری جهرمی، در صفحه اینستاگرام خود، از عقد قرارداد و اجرایی شدن فروش ۳۰۰ گیگابیت بر ثانیه ظرفیت ترانزیت جنوب به شمال توسط شرکت ارتباطات زیرساخت خبر داد.

همچنید میرزایی -مدیرکل بازاریابی و امور تجاری شرکت زیرساخت- از افزایش ۵۰ درصدی ترانزیت دیتای کشور در صد روز نخست دولت دوازدهم خبر داد و گفت: در راستای اجرای برنامه ششم توسعه و به منظور توسعه ظرفیت ترانزیتی کشور در عملکرد اجرایی صد روزه اول دولت دوازدهم؛ برای فروش ۳۰۰ گیگابیت برثانیه ظرفیت ترانزیت جنوب به شمال، توسط شرکت ارتباطات زیرساخت سفارش قطعی گرفته و قرارداد منعقد شده است. با اجرای این قرارداد، ظرفیت فعلی ترانزیت یک‌ونیم برابر می‌شود.

مدیرکل بازاریابی و امور تجاری زیرساخت تاکید کرد: در حال حاضر از این سفارش به میزان  ۱۱۰ گیگابیت آن فعال شده  و مابقی نیز به سرعت عملیاتی می‌شود. این حجم ترانزیت معادل ۵۰ درصد حجم ظرفیت فعلی ترانزیت از ایران است و این مسیر نخستین مسیر دایر شده ترانزیتی از جنوب به شمال است.

یکی دیگر از وعده‌های جهرمی نیز ساماندهی تبلیغات پیامکی بود که در این راستا، سامانه پیامکی ۱۹۵ راه‌اندازی شد. مجید حقی -معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری- درباره آخرین آمار ثبت شکایات به این سامانه گفت: تاکنون ۲۲۱ هزار و ۷۵۵ شکایت، در سامانه ۱۹۵، ثبت شده است. از تعداد شکایت‌های پیامکی ارسالی، ۹۵ هزار و ۵۷۹ شکایت با قالب درست ارسال شده که از این تعداد ۹۰ هزار شکایت به خطوط تلفن همراه، هزار و ۶۷۶ شکایت به خطوط تلفن ثابت و ۳ هزار و ۴۴۵ شکایت به سرشماره‌های تبلیغاتی مربوط می‌شود.

وی درباره نتایج بررسی شکایت‌های ثبت شده گفت: شکایت‌های ثبت شده در سامانه ۱۹۵ از سوی ۳۶ هزار و ۶۴۸ شاکی اعلام شده که پس از بررسی، حدود دو هزار و ۹۷۸ خطی که پیامک انبوه مزاحم از آنها ارسال می‌شده، مسدود شده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید