Performancing Metrics

کدام غول‌های نفتی خواستگار طلای سیاه ایران هستند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 402608
تاریخ انتشار: 3 آذر 1396 - 14:05
برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در تیرماه سال ۹۴و لغو تحریم‌ها در دی ماه ۹۴، مجددا درهای تعامل بین بازار نفت ایران و غول های نفتی جهان را گشود و مشتریان طلای سیاه ایران یکی پس از دیگری برای توسعه میادین نفتی و گازی پای میز مذاکره نشستند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بعد از امضای تفاهم نامه ایران با توتال، سی ان پی سی آی و پتروپارس در ۱۲ تیرماه برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی،تعیین تکلیف  توسعه میدان نفتی آزادگان در اولویت قرار دارد که مذاکره برای توسعه این میدان با شرکت های مختلفی از جمله رس‌نفت از روسیه، شرکت‌های CNPC و ساینوپک از چین، شرکت انی از ایتالیا، شرکت مرسک از دانمارک، شرکت OMV از اتریش، شرکت ONGC از هند، شرکت پرتامینا از اندونزی، شرکت پتروناس از مالزی، شرکت شل از هلند، شرکت وینتر شال از آلمان، شرکت توتال از فرانسه و یک شرکت تایلندی ادامه دارد. البته طبق گفته مسئولان از آنجایی که برگزاری مناقصه این میدان زمان‌بر است این که کدام شرکت یا کنسرسیوم عهده دار توسعه این میدان شود طی ۶ ماه آینده مشخص خواهد شد.منجر به امضای قرارداد در ۱۲ تیرماه امسال شده است.

تفاهمنامه مطالعاتی میدان یادآوران نیز بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت انگلیسی-هلندی شل امضا شده است و پیش‌بینی می‌شود یادآوران بعد از آزادگان، دومین میدانی باشد که برای توسعه در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی به مناقصه می‌رود.

روس‌ها در صدر

در میان تفاهم‌نامه‌های امضا شده با کشورهای خارجی، روسیه بیشترین سهم را داراست، شرکت‌های لوک اویل، زاروبژنفت، تات نفت و گازپروم نفت به ترتیب مطالعه میدان‌های نفتی آب تیمور و منصوری- آبان و پایدار غرب- دهلران و شادگان- چشمه خوش و چنگوله را عهده دار شدند. شرکت زاروبژنفت ۲۶ تیرماه امسال با هدف مطالعه میدان‌های شادگان و رگ‌سفید هم تفاهم‌نامه‌ای با  شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب امضا کرد.

البته اوایل شهریورماه شرکت گازپروم نفت نتایج مطالعات خود را برای میدان های چنگوله و چشمه خوش به شرکت ملی نفت ارائه کرد. گازپروم‌نفت برای مطالعه میدان چنگوله با شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و میدان چشمه خوش با شرکت نفت مناطق مرکزی تفاهم‌نامه امضا کرده بود.

از سوی دیگر اخیرا مذاکراتی بین شرکت ملی نفت و شرکت گازپروم برای توسعه میدان‌های گازی کیش، فرزاد A و B و میدان پارس شمالی آغاز شده است. این شرکت از ایران زمان بیشتری برای ارائه نتایج مطالعات خود خواسته و ایران این زمان را در اختیار آن ها قرار داده است.

مذاکره با گازپروم نفت درحالی به قوت خود باقی است که در هفته دوم شهریورماه راهکارهای افزایش ضریب بازیافت نفت در میدانهای آبان و پایدارغرب از سوی نمایندگان شرکت زاروبژنفت روسیه تشریح شد.تفاهم‌نامه مطالعه این ۲ میدان مشترک، ۲۲ تیرماه سال گذشته میان شرکت ملی نفت ایران و زاروبژنفت روسیه امضا شده بود.  

امضای سه تفاهم‌نامه همکاری برای توسعه میدان دارخوین

میدان دارخوین که دو فاز توسعه‌ای آن با موفقیت به پایان رسیده است، توسعه فاز سوم خود را در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی دنبال می‌کند که به این منظور، تاکنون تفاهمنامه‌های همکاری بین شرکت ملی نفت ایران با شرکت انی ایتالیا، شرکت ملی نفت فیلیپین و شرکت ایرانی سرمایه‌گذاری غدیر امضا شده است.

توسعه میدان گازی کیش در چند فاز

میدان گازی کیش دیگر میدانی است که در صف توسعه در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی قرار دارد و تاکنون شرکت‌ انگلیسی-هلندی شل، انی ایتالیا و شرکت‌های ایرانی سرمایه‌گذاری غدیر و صانع برای توسعه آن ابراز تمایل کرده و تفاهمنامه‌های همکاری مشترکی را با هدف مطالعه میدان امضا کرده‌اند. میدان کیش، میدان بزرگی است که توسعه آن در قالب چند فاز اجرایی خواهد شد.

جزییات نحوه توسعه چهار میدان بلال ، آذر، بندکرخه،دالپری

میدان چنگوله از میادین مشترک نفتی است که قرابت زیادی با میدان آذر دارد و تاکنون با محوریت مطالعه این میدان، سه تفاهمنامه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم‌نفت روسیه، شرکت ملی نفت تایلند (PTTEP) و شرکت دی‌ان‌او (DNO) نروژ امضا شده است.

شرکت اوام‌وی (OMV) اتریش هم با شرکت ملی نفت ایران برای مطالعه میدان بندکرخه تفاهمنامه‌ای امضا کرده که نتایج آن را نیز ارائه داده است.

تا کنون نتایج مطالعات شرکت ملی نفت تایلند (PTTEP) روی میدانهای بلال، چنگوله و دالپری، در نشست مشترک میان نمایندگان این شرکت و شرکت ملی نفت ایران تشریح شده است. شرکت ملی نفت تایلند که اواسط آذرماه پارسال برای مطالعه این سه میدان، با شرکت ملی نفت ایران تفاهمنامه همکاری امضا کرده بود، پس از گذشت ۶ ماه، در خرداد ماه امسال نتایج مطالعات خود را به شرکت ملی نفت ارائه داد .

شرکت ملی نفت علاوه بر امضای تفاهمنامه با شرکت ملی نفت تایلند، پیش از این برای مطالعه میدان بلال با شرکت گاز کره جنوبی، برای میدان دالپری با شرکت اواموی اتریش تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده است. طرح‌های توسعه مخزن بنگستان میدان منصوری را که از سوی شرکتهای لوک اویل روسیه و شرکت دولتی نفت اندونزی (پرتامینا) ارائه شده است نیز ارائه شده و در یکصد و چهل و یکمین جلسه کمیته مشاوران مدیریت مخازن مورد بررسی قرار گرفته است.

تفاهمنامه همکاری و توافقنامه محرمانگی اطلاعات به منظور مطالعه، ارزیابی و توسعه تکمیلی میدان نفتی دالپری، بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت Berlanga سنگاپور امضا شد.همچنین تفاهمنامه همکاری بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ORG نروژ برای مطالعه توسعه میدان سردار جنگل و بلوک های اکتشافی ۲۴، ۲۶ و ۲۹ دریای خزر امضا شد.

الگوهای توسعه ای میدان سومار ارائه شده از سوی شرکت لهستانی PGNIG با حضور مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، معاون بررسی طرح‌های منابع هیدروکربوری (نفت و گاز)، اعضای کمیته مشاورین مدیریت مخازن و جمعی از کارشناسان مرتبط، بررسی و در خصوص برنامه‌های پیشنهادی این شرکت جهت توصیف و توسعه میدان سومار بحث و تبادل نظر شد.

چشم منتظر لایه های نفتی  پارس جنوبی و فرزاد B

در میان میادین نفتی و گازی، لایه های نفتی پارس جنوبی و میدان گازی فرزاد B  تا یک قدمی امضای تفاهم نامه رفتند اما مذاکره با مرسک برای امضای تفاهم نامه توسعه لایه های نفتی پارس جنوبی به دلیل خرید شاخه نفتی این شرکت توسط توتال و حضور توتال در توسعه این لایه های در کشور قطر و مذاکره با هندی ها برای توسعه میدان گازی فرزاد B  به دلیل به تفاهم نرسیدن بر سر مسائل مالی به تعویق افتاده است.

بر اساس این گزارش، بر اساس مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی، شرکت ملی نفت ایران مکلف شده است تا پایان امسال ۱۰ قرارداد توسعه ای میدان‌های نفت و گاز را  به نتیجه برساند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید