Performancing Metrics

آیا اتحاد اوپک و غیراوپک برهم می‌خورد؟ | اتاق خبر
کد خبر: 402619
تاریخ انتشار: 3 آذر 1396 - 17:00
تا یک ماه پیش تحلیلگران و سرمایه گذاران نفتی تمدید ۹ ماهه توافق کاهش تولید اوپک را قطعی می‌دانستند اما با نزدیک شدن به زمان نشست رسمی این سازمان در ماه جاری، این موضوع با ابهام فزاینده‌ای روبرو شده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، با نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست رسمی اوپک در ۳۰ نوامبر، قیمت‌های نفت در پی تنش‌های فزاینده در خاورمیانه و ایجاد ریسک ژئوپلیتیکی، رو به افزایش گذاشته‌اند. بعلاوه نشانه‌های محدود شدن عرضه در بازار نفت و احیای مثبت ثبات، قیمت‌های نفت را به بالاترین سطح در بیش از دو سال گذشته رسانده است.

اکنون قیمت‌های بالاتر نفت است که ممکن است اتحاد کاهش تولید اوپک و پیمان این سازمان با تولیدکنندگان غیراوپک را برهم زند. قیمت برنت بیش از سه هفته است که بالای ۶۰ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

در حالی که اوپک و متحدانش برای حضور در نشست هفته آینده وین آماده می‌شوند، با دوراهی مدیریت و تحقق انتظارات بازار بدون ایجاد خوش‌بینی بیش از حدی که شیل آمریکا را تقویت کند، روبرو هستند.

تمدید ۹ ماهه توافق که یک یا دو ماه پیش یک موضوع قطعی بود و تا حد زیادی بر قیمت‌ها تاثیر گذاشته است، اکنون چندان قطعی به نظر نمی‌رسد یا حداقل اوپک و روسیه که عضو این سازمان نیست، مایلند همه این طور فکر کنند.

با مدیریت انتظارات اگر اوپک در نشست هفته آینده خبر نه چندان خوشایندی اعلام کند، ممکن است کاهش قیمت محدودی وجود داشته باشد.

دیدار ماه مه اوپک که طی آن توافق کاهش تولید تا مارس سال ۲۰۱۸ تمدید شد، بازار را مایوس کرد زیرا تمدید توافق از قبل پیش‌بینی شده بود و سرمایه‌گذاران انتظار داشتند اقدام جدی‌تری مانند کاهش تولید بیشتر را مشاهده کنند.

گری راس، مدیر تحلیل نفت جهانی "اس اند پی گلوبال پلاتس" به مارکت واچ گفت: این بار انتظار می‌رود تولیدکنندگان اوپک با خوشحالی بیشتری دیدار کنند زیرا برنت به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه صعود کرده اما اگر آنها با تمدید توافق موافقت کنند، باید نگران کاهش قیمت نفت باشند.

اگر زمان اعلام تمدید توافق کاهش تولید به کناری گذاشته شود، مسئله بغرنج دیگر مدت زمانی است که لازم است توافق تمدید شود.

به گفته راس، این تولیدکنندگان درباره مدت زمانی تمدید توافق مطمئن نیستند زیرا نمی‌خواهند شیل را برانگیزند بنابراین این حرکت ظریفی برای آنها خواهد بود.

آمار داخلی اوپک نشان می‌دهد که ذخایر OECD تا سپتامبر سال ۲۰۱۸ به متوسط پنج ساله بازنخواهد گشت. بنابراین باور عمومی بر این است که اوپک ترجیح می‌دهد توافق را تا پایان سپتامبر تمدید کند اما با توجه به بالا رفتن قیمت‌ها ممکن است تمایلی برای این اقدام وجود نداشته باشد.

با توجه به همه دوراهی‌هایی که در حال حاضر اوپک با آنها روبروست، بهترین برنامه بازی تولیدکنندگان این سازمان ممکن است تصمیم، برای تمدید دوباره توافق باشد اما تصمیم بگیرند مدت تمدید توافق را بعدا اعلام کنند.

طی ماه گذشته اظهارنظرهای متعددی وجود داشته که تصمیم برای تمدید توافق ممکن است در نشست ۳۰ نوامبر گرفته نشود.

هفته گذشته سیتی در گزارشی اعلام کرد که افزایش اخیر قیمت‌های نفت تا حد زیادی تحت تاثیر ریسک ژئوپلیتیکی و خوش‌بینی فزاینده نسبت به توافق اوپک در نشست ۳۰ نوامبر بوده است اما تحلیلگران سیتی بر این باورند که دلیل آخری بیش از حد جدی گرفته شده است.

تصور سیتی بر این است که احتمال تمدید ۹ ماهه توافق بالا مانده اما این احتمال که تصمیم در این باره تا سال ۲۰۱۸ به تاخیر بیافتد، نمی‌تواند نادیده گرفته شود.

مورگان استنلی در یادداشتی برای مشتریانش نوشت: انتظارات بازار برای تمدید توافق کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۱۸ با اظهاراتی که اوپک اوایل پاییز امسال داشته است، ایجاد شده اما ریسک فزاینده‌ای وجود دارد که اوپک تصمیم برای تمدید توافق را به تاخیر بیاندازد.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی هفته گذشته اذعان کرد که ذخایر نفت جهانی تا مارس سال ۲۰۱۸ به میانگین پنج ساله کاهش نخواهد یافت بنابراین تمدید توافق ضروری است.

فالح که پرنفوذترین وزیر نفت اوپک است، در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ با اشاره به زمان اعلام تصمیم در این باره گفت: ترجیح من ایجاد شفافیت برای بازار و اعلام اینکه چه تصمیمی خواهیم گرفت در ۳۰ نوامبر است.

در حالی که عربستان سعودی تلاش می‌کند اوپک در نشست هفته آینده به تصمیمی در این باره برسد و شفافیت برای بازار ایجاد کند، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه که در پیمان کاهش تولید،شریک کلیدی عربستان در خارج از اوپک است، اشاره کرده که تصمیم برای تمدید کاهش تولید ممکن است در مرحله دیگری گرفته شود. بعلاوه گفته می‌شود شرکت‌های نفتی روسی از تمدید بیشتر کاهش تولید امتناع ورزیده و استدلال می‌کنند که محدودیت‌های تولید آنها به سود دیگران بوده است در حالی که شرکت‌های روسی ناچار بوده‌اند از پروژه‌های جدیدی عقب نشینی کنند که سرمایه‌گذاری سنگینی روی آنها داشته‌اند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، نواک با تولیدکنندگان روسی دیدار خواهد کرد در حالیکه عربستان سعودی تلاش می‌کند به توافق کامل در این باره دست پیدا کند. اوپک و متحدانش تا چند روز باقی مانده به نشست وین، فرصت دارند به نوعی توافق درباره پیمان کاهش تولید دست پیدا کنند که بازار را مایوس نکند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید