Performancing Metrics

بار دیگر بحث برقراری تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه | اتاق خبر
کد خبر: 402728
تاریخ انتشار: 5 آذر 1396 - 20:33
در دیدار شریعتمداری با وزیر اقتصاد ترکیه مطرح شد
وزیر صنعت ایران و وزیر اقتصاد ترکیه در خصوص برداشتن دیوارهای تعرفه‌ای و کاهش تعرفه‌ها، برداشتن safe card، مقررات گمرکی طرفین، برقراری تعرفه‌های ترجیحی بین دو کشور و نیز مشکلات شرکتهای فعال بخش خصوصی طرفین برای فعالیت در کشور مقابل بحث و گفتگو کردند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محمد شریعتمداری در دیدار با وزیر اقتصاد ترکیه وهیات همراه او متذکر شد: معتقدم با توجه به اراده مستحکم رهبران دو کشور ایران و ترکیه به گسترش همه جانبه روابط، باید قدم‌هایمان را سریعتر برداریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابراز خرسندی از  اینکه در کنار سند کمیسیون مشترک یک پیش نویس توافقنامه همکاری در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی و نیز همکاری های مشترک برای این فعالیتها در کشور ثالث بین دو کشور آماده امضا شده، اظهار کرد: امیدوارم آغازی برای فعالیت‌های گسترده و همکاری‌های مشترک خدمات فنی و مهندسی بین دو کشورایران وترکیه و سرآغاز ارزشمندی برای فعالیتهای بزرگ آینده باشد.

شریعتمداری تصریح کرد : مناسب است در مفاد پیش نویس صورت جلسه کمیسیون مشترک برخی نکات عملیاتی تری را در متن صورت جلسه کمیسیون مشترک همکاریهای همه جانبه دوکشور وارد کنیم و اجرایی تر و عملیاتی تر در حل مشکلات دو کشور وارد شویم.

وی با اشاره به سفرهای ایرانیان به ترکیه افزود: واقعیت این است که مردم ما هم مثل دولتمردان نسبت به ترکیه احساس برادری و نزدیکی و اخوت دارند و سفرهای قابل ملاحظه ایرانیها به ترکیه نشانگر این است . البته امیدواریم با ایجاد پایه های مناسب گردشگری شاهد حضور اتباع کشور دوست و برادرترکیه بیش از پیش در ایران باشیم.

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت با اشاره به مذاکرات روسای جمهور دو کشور تصریح کرد: دراین مذاکرات دو طرف بسیار عملیاتی صحبت کردند و در شورای عالی همکاری های دو کشور روسای جمهور دو کشور و نیز معاون اول رییس جمهور ما و نخست وزیر ترکیه با هم مذاکرات بسیارروشنی داشتند.

در ادامه وزیر اقتصاد ترکیه نیز در این نشست 2 ساعته با وزیر صنعت ، معدن و تجارت کشورمان بر تامین منافع دو کشور در امضای قراردادها و اسناد تاکید کرد.

نیهات زیبکچی افزود: معتقدم راه درست در نظر گرفتن منافع مشترک دو طرف است. وی تصریح کرد : روابطی که در چارچوب آن فقط منافع یک طرف تامین شود روابط پایداری نخواهد بود.

زیبکچی افزود: متنی که قرار است امروز در خصوص خدمات متقابل مهندسی رایزنی و مشاوره و امضا شود متن فوق العاده مهمی است و ارزش نمادینی دارد.

وی یادآور شد: قطعا این جایگاهی که الان قرار داریم نقطه ایده آل ما نیست و باور داریم که کارهای بسیاری هست که می توانیم با هم انجام دهیم.

زیبکچی تصریح کرد : این واقعیتی است که ما بعضا با اتفاقات نه چندان مثبت برای حل موانع و مشکلات زمان زیادی را هزینه می کنیم و فرصت را از دست می دهیم و گاهی با تمرکز بر روی جزئیات قراردادها و وسواسی که به خرج می دهیم گامی به عقب برداشته و در واقع فرصت سوزی می‌کنیم.

وی افزود : روسای جمهور دو کشور با دیدگاه بلند نظرانه اهدافی که برازنده دو کشور است را با ایده های بزرگ مطرح می کنند و امیدوارم ما نیز هر چه زودتر اقدامات ملموس را شروع کنیم.

وزیر اقتصاد ترکیه ادامه داد : ایران و ترکیه مکمل هم برای همکاری ها هستند و با در کنار هم قرارگرفتن این دو کشور و ایجاد هم افزایی ، قدرت فوق العاده ای پیدا می کنند .

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید