Performancing Metrics

«احتکار» و «مافیا» ردپایی در گرانی کاغذ دارند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 403371
تاریخ انتشار: 21 آذر 1396 - 13:48
رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا تاکید کرد کاغذ قیمت مناسبی دارد و افزایش رخ داده در نرخ آن ناشی از افزایش قیمت جهانی این محصول است و هیچ گونه احتکار و مافیایی در این بخش نداریم.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در هفته‌های گذشته با طرح این موضوع که قرار است به جای ارز مبادله‌ای ارز آزاد به کاغد تعلق گیرد، شاهد افزایش جدی قیمت‌ها در این بازار بودیم. اما تنش‌های ایجاد شده در بازار کاغذ که انتقادات بسیاری را به ویژه از سوی رسانه‌ها و روزنامه‌های کشور به همراه داشت در نهایت موجب شد ستاد تنظیم بازار به این بخش ورود کند و پنج راهکار برای کاهش قیمت در نظر گیرد. بر همین اساس نه تنها قرار بر استمرار تخصیص ارز مبادله‌ای شد بلکه تسهیلات دیگری نیز برای این بخش در نظر گرفته شد.

با این وجود همچنان در بازار کاغذ شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت‌ها نسبت به ماه‌های قبل هستیم که رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا در این‌باره اظهار کرد: مدتی بود بحث تخصیص ارز آزاد به‌جای ارز مبادله‌ای مطرح می‌شد که همین امر موجب نوعی تنش در بازار کاغذ شد. البته اکنون قیمت‌ها به حالت خوبی درآمده و حداقل از روزهای تنش فاصله گرفته‌ایم.

سید حسین میرباقری مهرآبادی در عین حال تاکید کرد: البته حتی ارز مبادله‌ای هم در ماه‌های گذشته از حدود ۳۲۵۰ تومان به ۳۵۲۰ تومان رسیده است که به‌طور طبیعی این مسئله بر کار همکاران ما تاثیر می‌گذارد. از سوی دیگر، در این مدت شاهد افزایش جهانی قیمت کاغذ بوده‌ایم و در نهایت همه این موارد دست به دست هم داده‌اند تا بازار کاغذ که بیش از یک‌سال تحول خاصی نداشته شاهد نوعی افزایش قیمت باشد.

وی با بیان اینکه در ماه‌های گذشته شاید شاهد گرانی ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت کاغذ در بازارهای جهانی بوده‌ایم، متذکر شد کهعمده‌ترین دلیل این تغییر را می‌توان در تعطیلی برخی کارخانه‌های تاثیرگذار تولید کاغذ در چین مربوط دانست؛ چراکه در ماه‌های اخیر، این کارخانه‌ها به دلایلی مانند مسائل زیست‌محیطی تعطیل شده‌اند، حال اگر این کارخانه‌ها بار دیگر آغاز به کار کنند، طبیعی است که بخشی ازاین تورم قابل‌جبران خواهد بود و شاهد کاهش مجدد قیمت‌ها خواهیم بود.

میرباقری افزود: در حال حاضر با توجه به قیمت تمام‌شده کالا، قیمت‌هایی که در ایران اعمال می‌شود مناسب به نظر می‌رسد و از زمانی که تنش در این بازار ایجاد شده بود حدود یک تا ۱۵ درصد کاهش قیمت داشته‌ایم.

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا همچنین اظهار کرد: بازار کاغذ مدتی است دچار هیچ تغییر نشده و شاید بیش از یکسال است که در آن نوعی ثبات حاکم است. حتی سال گذشته در مقطعی از زمان شرایط به گونه‌ای بود که می‌توان گفت واردکنندگان کالای خود را با ضرر می‌فروختند.

وی ادامه داد: قیمت کاغذ با نرخ ارز ارتباطی مستقیم دارد. زمانی که در این بازار شاهد نوعی افزایش قیمت هستیم اتفاقی که رخ می‌دهد آن است که افرادی که حتی حرفه و تخصص آن‌ها مرتبط هم نیست با سودای کسب سود راهی بازار کاغذ می‌شوند که این امر درنهایت به رقابت منفی منجر شده و می‌تواند موجبات کناره‌گیری همکاران ما را فراهم آورد که در نتیجه آن ممکن است با خلأ مواجه شویم و این روند به افزایش مجدد قیمت و نوعی بحران منجر شود.

میرباقری در ارتباط با کاغذ روزنامه‌ها توضیح داد: در این زمینه بخشی از نیاز در داخل کشور تامین می‌شود که در حال حاضر ارقام مربوط به این بخش را به‌درستی در خاطر ندارم، اما در حوزه کاغذ تحریر شاید ۸۰ درصد نیاز کشور از خارج و از طریق واردات تامین شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا در عین حال همکاری دولت در کنترل بازار کاغذ را مثبت ارزیابی کرد و گفت: همین که قرار شد تخصیص ارز مبادله‌ای استمرار داشته باشد یا مواردی از این دست موجب شد که تب و تاب این بازار گرفته شود.

وی ادامه داد: حال نیز اگر قیمت‌های جهانی کاهش پیدا کند، قطعا بار دیگر شاهد کاهش مجدد قیمت خواهیم بود. اما براساس تغییرات صورت‌ گرفته در قیمت جهانی، شاهد درصدی از افزایش قیمت هستیم که این موضوع برگرفته از قیمت‌های جهانی است و این‌گونه نیست که به‌عنوان مثال بخواهیم بگوییم بازار سیاه ایجاد شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا در پاسخ به این مطلب که گاه گفته می‌شود مافیای کاغذ موجب رخ دادن چنین اتفاقاتی می‌شود، تاکید کرد: به هیچ عنوان مافیای کاغذ را قبول ندارم. اگر کار در بازاری که در آن رقابت وجود دارد ادامه داشته باشد، هیچگاه شاهد ایجاد مافیا نخواهیم بود؛ چراکه در این شرایط نوعی رقابت شکل می‌گیرد و همین رقابت کنترل قیمت را در پی خواهد داشت و این مسئله درنهایت به نفع مصرف‌کننده خواهد بود.

میرباقری ادامه داد: اکنون نیز اگر شیطنتی صورت می‌گیرد، نباید فضا را به این سمت و سو ببریم که کل داستان به حاشیه رفته و برای مثال حرف‌هایی از مافیای کاغذ زده شود. همان‌طور که اشاره شد در مدت یک‌سال تا یک‌سال و نیم گذشته هیچ‌گونه افزایش قیمتی در بازار کاغذ نداشته‌ایم.

به گفته وی، پس از این مدت اکنون حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت داریم، اما باید توجه داشت این افزایش به‌دلیل نوسانات جهانی بوده و این‌گونه نبود که عده‌ای به احتکار پرداخته باشند و حال ما به‌دنبال مقصر بگردیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا در ادامه تصریح کرد: حال زمانی است که اگر بخواهیم قیمت‌های خود را کنترل کنیم، نیاز است افرادی که صحبت از تولید داخل و توان رفع نیازها صحبت می‌کنند پا به صحنه گذارند تا تعادل بازار حفظ شود.

این فعال بازار کاغذ در پاسخ به این سئوال که با وجود دریافت انواع تسهیلات همچنان قیمت کاغذ کنترل نشده و افزایش دارد، گفت: کاغذ محصولی است که با فرهنگ جامعه ارتباط مستقیم دارد و باید کمک کنیم این بازار از نوعی ثبات برخوردار شود. اکنون بحث‌هایی مانند احتکار دلیل این گرانی نبوده که بخواهیم برای آن دنبال مقصر بگردیم. به‌هرحال، وقتی قیمت کالایی در سطح دنیا افزایش می‌یابد، آیا نباید این موضوع را بپذیریم؟ ما باید قیمتی عادلانه و در چارچوب مناسب داشته باشیم و هنوز این قیمت‌ها خارج از چارچوب نیست.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید