Performancing Metrics

تنظیم شناسنامه وضعیت اقلام حساس | اتاق خبر
کد خبر: 403424
تاریخ انتشار: 22 آذر 1396 - 15:00
معاون شریعتمداری:
معاون وزیر صنعت از تنظیم شناسنامه وضعیت کالاهای اساسی خبرداد و گفت: اجازه گرانفروشی کالاهای اساسی داده نمی‌شود و بازار این کالاها به صورت مرتب، رصد خواهد شد.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، محمود نوابی، پیش‌بینی و مدیریت بازار در حوزه کالا، خدمات و نظارت پیشگیرانه بر تامین، توزیع، قیمت کالا و خدمات اولویت‌دار را از جمله مواردی دانست که از سوی سازمان حمایت مورد پیگیری قرار می‌گیرد و گفت: عرضه و فروش کالای قاچاق، نظارت بر عملکرد و فعالیت شرکتهای پخش و فروشگاههای زنجیره‌ای به منظور جلوگیری از بروز تخلفات اقتصادی احتمالی از قبیل گرانفروشی، کم فروشی، عرضه خارج از شبکه، فروش اجباری و احتکار به صورت جدی مورد پیگیری واقع می‌شود.

معاون وزیر صنعت افزود: رصد روند تغییرات قیمت و توزیع محصولات غذایی و کشاورزی، فلزی و غیرفلزی به ویژه کالاهای مشمول اولویت اول مصوبه ستاد هدفمندسازی یارانه ها  از جمله گندم، آرد، نان، قند و شکر، مرغ، تخم مرغ، برنج، روغن نباتی، گوشت قرمز، کره، شیرخام، کودهای اوره، فسفات و پتاس، محصولات لبنی پرمصرف (شیر، پنیر، ماست)، انواع کالاهای یارانه ای (حسب ضرورت و اعلام کارگروه تنظیم بازار) در سطح کشور به صورت مرتب صورت می گیرد.

وی با اشاره به تنظیم گزارش‌های مربوط برای دستگاههای مسئول و کارگروه تنظیم بازار، از تهیه و تنظیم شناسنامه وضعیت کالاهای حساس خبر داد و گفت: این موضوع، یکی از مهمترین اقدامات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است.

نوابی، تهیه گزارش‌های کارشناسی در زمینه کالا و خدمات، تحقیق و مطالعه تطبیقی نهادهای نظارتی دولتی، مردم نهاد و خصوصی در سایر کشورها را از دیگر اقدامات انجام گرفته برشمرد و تصریح کرد: همواره تلاش شده تا مدیران ارشد و کارشناسان این سازمان، حضوری  موثر و تصمیم‌ساز در جلسات ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها، کارگروه تنظیم بازار و سایر جلسات مرتبط داشته باشند و منطبق با وظایف ذاتی، قانونی و تکلیفی و حمایت توأمان از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ایفای نقش نماید.

وی اظهار داشت: همچنین در راستای حمایت از تولید ملی، بررسی مسائل و مشکلات صنایع و واحدهای تولیدی و انعکاس به مراجع ذی ربط صورت گرفته و پیگیری لازم در این خصوص و نیز  احصاء و اظهار نظر در خصوص قوانین بازدارنده و مخل تولید انجام شده است.

وی از همکاری نزدیک و تعامل مؤثر با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان ملی استاندارد ایران با هدف ممانعت از عرضه محصولات قاچاق و کمک به تولید داخل خبر داد و گفت: طی سه ماهه مرداد ، شهریور و مهرماه سال جاری ۷۷ هزار و ۳۲۲ فقره بازرسی ، ۳ هزار و ۴۱ فقره پرونده تشکیل و ارزش ریالی کشفیات نیز ۱۳۱ میلیارد و ۲۶۱ میلیون ریال برآورد شده است.

نوابی گفت: اطلاع رسانی و ترویج حقوق مصرف کننده ، ترغیب بنگاههای اقتصادی به رعایت بیش از پیش حقوق مصرف‌کنندگان و برگزاری همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، انجام فعالیت های مرتبط با فرآیند برگزاری هفدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، تلاش در جهت فراهم نمودن بسترهای لازم جهت برگزاری همایش استانی و تقدیر از بنگاههای منتخب در رعایت حوزه حقوق مصرف‌کنندگان از دیگر اقدامات این سازمان است.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: استفاده از ظرفیت ۲۸۰۰ ناظر افتخاری فعال برای مشارکت در مدیریت و هدایت بازار و دریافت ۱۲،۸۹۴ گزارش از ناظران طی یکصد روز اخیر، تلاش بر توانمندسازی انجمن های حمایت از حقوق مصرف کننده و نظارت بر عملکرد انجمن های حمایت از حقوق مصرف کنندگان در ۳۱ استان با همکاری سازمانهای صنعت، معدن و تجارت در برنامه های عملیاتی سازمان حمایت بوده است.

 وی گفت: ارتقای کمّی و کیفی و به روز رسانی و تامین محتوای سامانه اطلاعات کالایی و سامانه بازرسی و به روزرسانی سامانه های جامع بازرسی و رسیدگی به تخلفات، پایگاه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات (۱۲۴) و بانک اطلاعات قیمت بازرسی و رسیدگی به شکایات نیز در راستای وظایف این سازمان  صورت گرفته است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید