Performancing Metrics

کنترل تورم با ابزارهای اقتصاد دیجیتال | اتاق خبر
کد خبر: 403455
تاریخ انتشار: 23 آذر 1396 - 10:29
یک کارشناس حوزه فناوری اطلاعات با ارائه تعریفی از اقتصاد دیجیتال این اقتصاد را یکی از عوامل تغییر دهنده مفهوم اشتغال در اقتصاد دانست که درنهایت می تواند موجب افزایش رشد تولید ناخالص داخلی در کشور هم بشود.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، مهدی غیبی با ارائه تعریفی کلی از اقتصاد دیجیتال، اظهار کرد: اقتصاد دیجیتال در واقع یک اقتصاد مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در اشکال مختلف است، عاملی که می‌تواند بستری برای جابه‌جایی پول و انجام تراکنش به منظور مبادلات مختلف باشد تا علاوه بر سرعت بالاتر نیاز به حضور و رفت و آمد فیزیکی در شهرها را هم کند.

وی با بیان این‌که ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات به اقتصاد مفهوم اشتغال را هم از اساس تغییر داده است، گفت: در بستر اقتصاد دیجیتال تعریف سنتی اشتغال تغییر می‌یابد و اشتغال یک پدیده مولد است. زمانی ماشین جای انسان را می‌گیرد و با مکانیزه کردن خدمات بخشی از نیروهای سنتی از کار بیکار می‌شوند در عوض برخی دیگر از مشاغل جدید ایجاد شده و موجب ایجاد اشتغال می‌شود که البته تفاوت این دو در تخصصی بودن و مبتنی بر فنی بودن مشاغل است. در فضای جدید اشتغال مبتنی بر تخصص افراد و نه صرفا حضور فیزیکی افراد در محل کار است.

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات با بیان این‌که امروزه بسیاری از کشورهای جنوب شرق آسیا سرمایه‌ گذاری کلانی را بر روی حوزه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات داشته‌اند، اظهار کرد: امروزه حتی برخی کشورها برای فرار از مشکلات اقتصادی به فناوری‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی از جمله پول‌های الکترونیکی روی آورده‌اند. کشور ونزوئلا یکی از این کشورهاست که از بیت‌کوین به عنوان ابزاری به عنوان کنترل تورم استفاده می‌کنند. ضمن اینکه همین بیت‌کوین‌ها می‌توانند عاملی برای دور زدن تحریم‌ها در کشور ما هم باشند.

غیبی در پایان با بیان این‌که توجه به حوزه فناوری اطلاعات می‌تواند به رشد تولید ناخالص ملی کشور کمک کند، اظهار کرد: اقتصاد دیجیتال در محورهای هوشمندسازی، صرفه‌جویی در انرژی و حتی توسعه گردشگری با معرفی محصولات و جاذبه‌های گردشگری به دیگر شهروندان دیگر کشورها می‌تواند نقش مهمی در رشد تولید ناخالص ملی داشته باشد.

اقتصاد دیجیتالی مفهوم نسبتا جدیدی است که با گسترش فناوری اطلاعات و بکارگیری آن در جوامع در حال تکامل است. اقتصاد دیجیتالی که در مواردی اقتصاد اینترنتی، اقتصاد نوینی یا اقتصاد شبکه ای هم نامیده می شود، اقتصادی است که بر پایه فناوری های دیجیتال شامل شبکه های ارتباط دیجیتالی (اینترنت و دیگر شبکه های ارزشی افزوده) رایانه ها، نرم افزار و دیگر فناوری های اطلاعاتی مرتبط استوار است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید