Performancing Metrics

انتقاد رئیس سازمان امور مالیاتی از برخی معافیت‌ها | اتاق خبر
کد خبر: 403580
تاریخ انتشار: 25 آذر 1396 - 20:23
رئیس سازمان امور مالیاتی از برخی سیاست‌های مربوط به معافیت مالیاتی انتقاد کرد و گفت: مثلا در برنامه ششم توسعه مقرر شده استان‌هایی که نرخ بیکاری آن‌ها بیش‌تر از میانگین کشور است از مالیات معاف شوند، سوال من اینجاست که چگونه می‌توان چنین تصمیمی گرفت؟

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، رئیس سازمان امور مالیاتی امروز در همایش اقتصاد ایران گفت: ضعف سیاست‌گذاری مالیاتی مساله‌ای جدی است. دولت باید به عنوان مجموعه‌ای که انتفاع کامل را از درآمدهای مالیاتی می‌برد، نقش سیاست‌گذاری خود را هم به درستی ایفا کند. متاسفانه در این زمینه تناقضی در رفتار دولتمردان وجود دارد.

وی ادامه داد: اقتصاد کشور دولتی است و بعضی از مدیران دولتی دستی در اداره اقتصاد دارند. اغلب کسانی که از مالیات منتفع می‌شوند، مودی هم هستند. به عنوان یکی از مصادیق تناقضات در نظام مالیاتی ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده است که قبلا ۱۷ بند بود، در دولت اخیر به دو برابر افزایش پیدا کرده است. یعنی به جای اینکه مجموعه سیاست‌ها در نظر گرفته شود، هر کس بخش مربوط به خودش را در اقتصاد می‌بیند.

وی با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در بخش مالیات، اظهار کرد: اقدامات خوبی در دولت یازدهم انجام شد. به عنوان مثال قانون مالیات مستقیم در سال ۹۴ اصلاح شد و قانون ارث به طور کلی عوض شد. همچنین در این سال‌ها تغییرات نظام اطلاعاتی، تحول همه جانبه در نظام مالیاتی را رقم زد.

تقوی نژاد با بیان اینکه در حال حاضر نسبت مالیات به GDP حدود ۸ درصد است، افزود: این رقم در افق برنامه ششم توسعه باید به ۱۱ درصد برسد. البته در حال حاضر با توجه به شرایط سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی قابل قبول نیست. بخشی از موضوع هم به معافیت‌های مالیاتی برمی‌گردد. به طوری که در حال حاضر ۴۰ درصد اقتصاد از پرداخت مالیات معاف است.

وی افزود: با توجه به اهمیت مساله معافیت‌های مالیاتی، گزارشی در رابطه با معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی برای دولت تهیه کرده‌ایم که قرار است این گزارش در اختیار دولت قرار گیرد و تا بر این اساس در خصوص معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی اقدام شود.

او از برخی سیاست‌های بخش معافیت مالیاتی انتقاد کرد و گفت: مثلا در برنامه ششم توسعه مقرر شده استان‌هایی که نرخ بیکاری آن‌ها بیش‌تر از میانگین کشور است، از مالیات معاف شوند، سوال من اینجاست که چگونه می‌توان چنین تصمیمی گرفت؟ چه گروهی از افراد این استان‌ها باید معاف باشند و ... همچنین برخی معافیت‌های کلی وجود دارد که باید در آن‌ها تجدید نظر شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی ادامه داد: در حدود سه سال مالیات علی‌الراس را حذف می کنیم و پس از آن شرط برخورداری از هر نوع معافیت مالیاتی اظهارنامه‌های مالیاتی خواهد بود. برای این منظور هم باید حساب شرکت‌ها روشن باشد و دفاتر مالی و حسابداری ارائه کنند.

وی  درباره اقدامات سازمان برای شناسایی فراریان مالیاتی، چنین توضیح داد: بر اساس اطلاعات سایر سامانه‌ها مانند پولشویی، از ۷۷ پرونده در سال گذشته به میزان ۹۹۰ میلیارد تومان مالیات گرفتیم که تا پیش از این سابقه نداشته است.
انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید