Performancing Metrics

افزایش ۴۶ درصدی واردات گوشت | اتاق خبر
کد خبر: 403615
تاریخ انتشار: 26 آذر 1396 - 17:48
در شرایطی که طی هشت ماهه نخست امسال حدود ۹۰ هزار تن گوشت قرمز به کشور وارد شده و این میزان، کسری تولید داخلی برای مصرف را تامین می‌کند، یک مقام مسئول در وزارت کشاورزی اعلام کرد که دیگر نیازی به واردات گوشت نیست و ادامه آن به زیان مردم وحتی واردکنندگان است

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی در هشت ماهه نخست امسال بیش از ۸۷ هزار و ۷۸۰ تن گوشت قرمز به ارزشی بالغ بر ۳۹۰ میلیون و ۷۲۰ هزار دلار از کشورهای مختلف وارد شده است که از نظر وزنی ۴۶.۵۲ درصد و از نظر ارزشی ۵۵.۳۶ درصد رشد را نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته نشان می‌دهد.

بر اساس این آمار، هر کیلوگرم گوشت قرمز وارداتی به صورت میانگین ۴.۴ دلار به کشور وارد می‌شود که با در نظر گرفتن قیمت میانگین حدود ۳۵۰۰ تومانی برای نرخ ارز می‌توان گفت که هر کیلوگرم گوشت وارداتی حدود ۱۵ هزار تومان قیمت دارد.

این میزان از واردات گوشت نشان می‌دهد که کسری نیاز کشور تامین شده است و دیگر نیازی به واردات نداریم، چراکه حسن رکنی - معاون وزیر جهاد کشاورزی - در این باره گفته که برای تامین نیاز مردم به گوشت قرمز به عنوان یکی از محصولات پروتئینی اساسی به حدود ۹۰۰ هزار تن گوشت در سال نیازمندیم که ۸۲۰ هزار تن آن معادل ۹۰ درصد نیاز بازار در کشور تولید می‌شود و مابقی نیاز ۱۰ درصدی (حدود ۱۰۰ هزار تن) را نیز می‌توانیم از دیگر کشورها تامین کنیم. اما با توجه به اینکه ۹۰ درصد نیاز داخلی از محل تولید تامین می‌شود، همه نگاه وزارت جهاد کشاورزی به حمایت‌ از تولیدکننده و نهایتا مصرف‌کننده است.

البته یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی گفت: میزان واردات گوشت قرمز در هشت ماهه نخست امسال به اندازه نیاز بازار و کسری تولید داخلی نسبت به مصرف است؛ بنابراین به نظر می‌رسد دیگر نیازی به واردات این محصول پروتئینی نداریم و برای ادامه یافتن یا نیافتن آن باید برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد.

به گفته وی، وزارت جهاد کشاورزی قطعا در آینده استراتژی جدیدی در قبال واردات گوشت در نظر خواهد گرفت، چراکه ادامه یافتن واردات این محصول به زیان بازار، مردم و حتی وارد کنندگان گوشت قرمز تمام خواهد شد و تعادل بازار را برهم می‌زند.

بر این اساس به نظر می‌رسد که وزارت جهاد کشاورزی دیگر نمی‌خواهد واردات گوشت قرمز ادامه پیدا کند، چرا که به حد کفایت وارد شده است. البته اگر از امروز هم واردات این محصول ممنوع شود، ثبت سفارش‌های گذشته فرصت وارد شدن به کشور را دارند و پیش بینی می‌شود که در ماه‌های پیش رو، واردات گوشت قرمز به بیش از ۱۰۰ هزار تن برسد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید