Performancing Metrics

اقتصاددانان نگران ایران | اتاق خبر
کد خبر: 403646
تاریخ انتشار: 27 آذر 1396 - 12:54
محمدصادق جنان‌صفت

دیروز در تهران شاهد حضور چشمگیر پژوهشگران اقتصادی بودیم که در غیاب بهت‌آور مدیران دولت در حوزه‌های گوناگون صنعت، معدن و تجارت، نفت، نیرو و کشاورزی هشدارهایی تلخ را به حاضران یادآور شدند.

دکتر مسعود نیلی با صریح‌ترین عبارات که از سوی فردی محافظه‌کار مثل او انتظار می‌رفت تاکید کرد: ادامه راه گذشته در اقتصاد ایران که سرشار از شکست و هدر دادن ثروت بوده است، دیگر ناممکن شده است.این هشدار او البته به درازمدت تعلق داشت و برخی از سخنرانان جوان‌تر در کنفرانس اقتصاد ایران هشدارهای اکیدی درباره مسایل بانکی ارائه کردند. به‌طور مثال سیدعلی مدنی‌زاده، اقتصاددان جوان ایرانی ضمن اینکه خواستار شجاعت پیشتر تصمیم‌گیران سیاست‌های پولی شد گفت فرصت زیادی برای نظام بانکی نمانده است و اگر دیر بجنبیم تنگناهای نظام بانکی، ایران را به جایی می‌رساند که باید هزینه‌های اجتماعی ناشناس و گزافی بدهد. نگاه او شاید به رخدادهای این روزها در کشور است که مردم سرگردان و مستاصل در خیابان‌ها و میدان‌های شهرهای ایران دنبال مطالبات خود از موسسه‌های اعتباری هستند.

واقعیت تلخ مورد اشاره این پژوهشگر جوان که بر زبان آورده، این بود که دیگر فرصت چندانی برای اصلاح باقی نمانده است. از طرف دیگر امینه محمودزاده، دیگر پژوهشگر برجسته نظام بانکی نیز به مقام‌های بانکی و قضایی هشدار داد وقتی فردی یا شرکتی یا نهادی تخلف می‌کند و می‌بیند که رسیدگی به تخلف وی با تاخیر انجام می‌شود یا اصولا کاری درباره او انجام نمی‌شود دیگر نمی‌خواهد بدهی‌هایش را پس بدهد و این یک زنگ خطر است. دیروز یک اقتصاددان میانسال نیز هشدار داد که اگر بخواهیم با همین دست‌فرمان حرکت کنیم اقتصاد ایران از تله رشد پایین رها نمی‌شود و نرخ بیکاری به 15 درصد می‌رسد و اقتصاد نیز حداکثر 2/3 درصد رشد خواهد داشت و در این صورت قدرت خرید جامعه در سال 1399 حتی به 1384 نمی‌رسد.این هشدارها در فضایی ارائه می‌شود که بودجه ایران به مثابه یک معضل در کانون توجه قرار گرفته است و شهروندان با استفاده از شبکه‌های اجتماعی از ارقام و اقلام نامناسب آن در بهت و حیرت فرو رفته‌اند. در همایش دیروز سخنرانان بارها بر تجدیدنظر در ساختار نظام تصمیم‌گیری تاکید کردند و یادآور شدند نظام تصمیم‌گیری فعلی ایران را از بن‌بست اقتصاد خلاص نمی‌کند بلکه چاه را عمیق‌تر می‌کند. هشدارها را بشنویم و اگر برای ایران عزیز نگران هستیم به این هشدارها توجه کنیم.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید