Performancing Metrics

«سانچی» غرق‌شده همچنان سوار بر موج اخبار | اتاق خبر
کد خبر: 404983
تاریخ انتشار: 26 دی 1396 - 08:44
از 9 روز پیش که نفتکش سانچی در دریای چین شرقی دچار حادثه، آتش‌سوزی و درنهایت غرق شد، تا امروز که اعلام شد این اتفاق بدترین فاجعه یک کشتی نفتی در دهه‌های اخیر بوده، این نفتکش و ماجراهایش همچنان برروی موج اخبار سوار است.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، چین اعلام کرده لکه نفتی به جا مانده از سانچی یک تا چهار مایل دریایی وسعت داشته و از روز یکشنبه لحظه به لحظه بر وسعت آن افزوده می‌شود که نگرانی‌هایی را نسبت به صدمات احتمالی به اکوسیستم دریایی غنی منطقه برانگیخته است.

اکنون تلاش‌های پاکسازی سطح دریا آغاز شده و تیم‌های امداد توقف جست و جوی گسترده برای بازماندگان را اعلام و آن را به فعالیت‌های عادی تقلیل دادند.

این نفتکش دچار حریق که حامل ۱۳۶ هزار تن معادل یک میلیون بشکه میعانات به مقصد کره جنوبی بود، پس از انفجارهای متعددی که بدنه کشتی را تضعیف کرد، روز یکشنبه غرق شد.

نفتکش سانچی پس از این‌که ششم ژانویه (شنبه گذشته) با کشتی باری (سی اف کریستال) برخورد کرد بلافاصله دچار حریق شد. بادهای شدید این کشتی را از سواحل چین که برخورد در آنجا اتفاق افتاده بود دور کرده و به منطقه اقتصادی ویژه ژاپن نزدیک کرده بود. کارشناسان نگران هستند که غرق شدن این کشتی صدمات بیشتری را نسبت به سوختن میعانات آن بر اکوسیستم دریایی داشته باشد. غرق شدن این کشتی احتمالا باعث خروج میعانات باقی‌مانده و سوخت بانکر این نفتکش به دریا می‌شود و آب‌های پیرامون محل غرق‌شدن را آلوده کرده است.

 درخواست رسمی ایران برای مصاحبه با پرسنل کشتی چینی

خبرهای دیگر اما به کشف حقیقت ماجرا درباره حادثه نفتکش سانچی اختصاص دارد؛ تلاشهای مقامات ایرانی برای یافتن شاهدان عینی این حادثه البته در کشتی که کریستال نام دارد همچنان ادامه دارد.

هادی حق‌شناس - معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی - از درخواست ایران برای مصاحبه با پرسنل کشتی چینی که با نفتکش سانچی برخورد کرده است، خبر داده و گفته کشتی که با سانچی برخورد کرده در حال حاضر در بندر جوشان قرار دارد و ما به عنوان سازمان بنادر از این کشتی بازدید کرده‌ایم. این کشتی حامل گندم بوده است.

ظاهرا پرسنل این کشتی شاهدان عینی حادثه بوده‌اند و دولت چین با این پرسنل مصاحبه کرده است اما مراجع بین‌المللی هنوز با این پرسنل مصاحبه نکرده‌اند.

سناریوهای پیش روی صنعت هوایی ایران پس از اقدامات ترامپ

در بخش صنعت هوایی اما اوضاع ویژه‌تر از قبل به نظر می‌رسد، رئیس جمهوری آمریکا در حالی چند روز قبل تداوم تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید کرد که برخی از شایعات و گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که شاید ترامپ قصد داشته باشد در صورت باقی ماندن شرایط فعلی در برجام، از تمدید دوباره آن خودداری کند. موضوعی که می‌تواند به طور جدی بر قراردادهای خرید هواپیما از سوی ایرلاین‌های ایرانی تاثیر بگذارد.

کارشناسان بر این عقیده‌اند که قطعا برای اظهارنظر دقیق در این رابطه نیاز به داشتن اطلاعاتی است که برخی از آنها در اختیار ما قرار ندارند و برخی از آنها تا زمان اجرایی شدن امکان ارزیابی نخواهند داشت.

در این باره اما معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اقدامات احتمالی آمریکا حتی در صورت عدم خروج این کشور از برجام، توضیح داد: دولت ایالات متحده می‌تواند ایران را متهم به تخلف بر اجرای توافق هسته‌ای کند یا حتی در اقداماتی پیش پرده مانند آنچه تاکنون اتفاق افتاده، مانع ورود بانک‌های بزرگ به کشور و تبادل پولی شود. در این صورت احتمالا استراتژی‌های دو طرف باید به شکل دیگری تغییر پیدا کند که البته با توجه به عدم تغییر قطعی آنها نمی‌توان ارزیابی نیز داشت.

منظری تغییر در شرایط قرار دادهای خرید هواپیما از سوی ایران را نیز یکی دیگر از مسائل احتمالی به وجود آمدن جابه‌جایی در قراردادهای پس از برجام دانست و اظهار کرد: همانطور که پیش از این نیز اعلام شده، جزئیات قرارداد ایران ایر با بوئینگ و ایرباس محرمانه است. اما قاعده این است که در قراردادهای این‌چنینی دو طرف فکری دقیق برای شرایط اضطراری کرده باشند.

فراخوان انتشار ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت دولتی

در بخش دیگر اخبار و حوزه اقتصاد کلان، وزارت اقتصاد امروز با فراخوانی، از انتشار و فروش 10 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت دولتی در هفته پایانی دی ماه سال جاری خبر داده است  که به منظور مشارکت عموم جامعه در اجرای طرح‌های عمرانی انتفاعی دولت به مدت ٣روز طی روزهای ٢٦، ٢٧و٣٠ دیماه از طریق مزایده عمومی در فرابورس ایران به فروش می‌رسد.

بر اساس این فراخوان، سود این اوراق ۱۷ درصد سالیانه، معاف از مالیات بوده و پرداخت آن به صورت شش ماه یکبار است.

جزئیات احیای ۵۰۰ معدن اعلام شد

در خبری دیگر رییس خانه معدن ایران از همکاری این تشکل معدنی، ایمیدرو، میدکو، گلگهر و معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای فعال‌سازی ۵۰۰ معدن کوچک و متوسط و ایجاد ۴۲۵ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم خبر داده است.

به گفته محمدرضا بهرامن خانه معدن یکی از اهرم‌های تفاهم‌نامه احیای معادن کوچک و متوسط است که از دیگر مجموعه‌هایی که در این طرح ورود کردند، مجموعه تهیه و تولید مواد معدنی (میدکو) است که اعلام کرده در معادن غیرآهنی ورود خواهد کرد.

انار هنوز ویترین‌نشین میوه‌فروشی‌هاست

در بازار میوه و تره‌بار هم تقاضا و قیمت برخی اقلام به نسبت هفته‌های اخیر کاهش پیدا کرده اما پرتقال به عنوان میوه پر مصرف زمستانی با قدری افزایش قیمت همراه شده و انار هنوز قیمت‌های بالایی را تجربه می‌کند و گوجه‌فرنگی گران‌ترین تره‌بار پرمصرف در بازار فعلی است.

بر این اساس پس از فروکش کردن تقاضای شب یلدا، در آخرین روزهای دی ماه با ثبات نسبی قیمت‌ها همراه شده است و اقلامی چون انار، هندوانه و خرمالو که چند هفته پیش افزایش قیمت داشتند تا حدود زیادی به قیمت‌های قبلی خود بازگشته‌اند.

دپودزدی هم به قاچاق سنگ‌های قیمتی اضافه شد!

درحالیکه ایران باید حداقل یک درصد در تجارت جهانی ۱۰۰۰ میلیارد دلاری سنگ‌های قیمتی سهم داشته باشد، این بخش متصدی ندارد و دپودزدی هم به برداشت قاچاق سنگ‌های قیمتی اضافه شده است.

بهروز برنا - معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات کشور - در این باره با بیان این‌که سنگ‌های قیمتی ریشه‌های تاریخی در کشور دارد، اظهار کرد: بسیاری از سنگ‌ها در طول تاریخ تبدیل به بخشی از فرهنگ کشورها شده است؛ به طوری که اکنون بسیاری از کشورها را به نام سنگ‌های خودشان می‌شناسند که در مورد ایران، ما را با فیروزه می‌شناسند.

در حال حاضر تجارت جهانی سنگ‌های قیمتی ارزشی حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار دارد که انتظار می‌رود حداقل ایران با وجود این‌که یک درصد خاک جهان را در اختیار دارد یک درصد از تجارت جهانی سنگ‌های قیمتی را نیز به خود اختصاص دهد.

گزارش درباره تلگرام به زودی

 در حوزه ارتباطات اما پس از کش و قوس‌هایی که فیلترینگ شبکه پیام‌رسان تلگرام پشت سر گذاشت و سرانجام دوباره و پس از لغو فیلتر، فعالیت عادی خود را در ایران از سر گرفت امروز وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات از ارایه گزارشی درباره رفع فیلتر تلگرام در آینده‌ای نزدیک خبر داده است.

محمدجواد آذری در پاسخ به این پرسش که آیا شروطی که برای رفع فیلتر تلگرام مطرح شده بود، به نتیجه رسید که این پیام رسان رفع فیلتر شد، گفت: به زودی در این زمینه گزارشی را به مردم ارائه می‌دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای استفاده از پیام رسان های جایگزین تلگرام انجام داده اید، گفت: از ابتدا  فارغ از دیدگاه سیاسی همواره بحث بر این بوده است یک پیام رسانی که زیرساخت بسیاری از موضوعات است در کشور انحصاری بودنش زیاد مطلوب نیست، همانطور که در حوزه اپراتورها هم می‌گویم انحصار خوب نیست.

به گفته او امروز بنا بر اقتضاعاتی تلگرام برای دو هفته در کشور فیلتر شد، چقدر کسب و کارها صدمه دید؟ اگر این اقدام از طرف مقابل باشد آن وقت چه؟ همه این سوالات و البته موضوعات دیگر ایجاب می‌کند که ما ظرفیت مردم را روی یک پیام رسان نبینیم اما اینکه ما امر کنیم و بگوییم بروید روی فلان پیام رسان، واقعا نمی شود.

پاسخ دبیر شورای عالی فضای مجازی به تحریم‌های جدید آمریکا

در بخش دیگر حوزه ارتباطات در شرایطی که در همه ابعاد فضای مجازی، آمریکا به دنبال آن است که ایران را در فضای مجازی سرگرم کند و آنجا که جنبه‌های اقتدار ایرانی، چون عرصه‌های علم و فناوری و اقتصاد، سلامت و غیره مطرح است؛ بطور همه جانبه ما را تحریم کرده است.

امروز سیدابوالحسن فیروزآبادی - دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی - در پاسخ به تحریم‌های جدید آمریکا تاکید کرد که قبلاً هم آمریکایی‌ها ملت ایران را تحریم کرده‌اند و سال هاست که این تحریم‌ها اعمال شده و موجب سرفرازی و اقتدار ملی گردیده است و دنیا این موضوع را نظاره می کند. در حوزه اقتصادی شرکت‌های آمریکایی چون گوگل و آمازون سرویس‌های خود را به روی کسب و کارهای ایرانیان را نیز بسته‌اند.

به گفته او حتی دسترسی مردم ایران به آموزش‌های الکترونیکی رایگانی چون Coursera در حالی که بانک جهانی و سازمان ملل به دنبال توسعه آموزش‌های الکترونیکی در جهت فقرزدایی و توانمندسازی جوامع‌اند. دولت آمریکا با تحریم مردم ایران از دستیابی به این چنین آموزش‌هایی دم از حقوق بشر و دفاع از حق مردم ایران را دارد و با وقاحت آشکار به فریبکاری و دروغ متوسل شده است.

فیروزآبادی ضمن اشاره به مضمون تحریم وضع شده توسط آمریکا درباره اقدامات و فعالیت‌های شورای عالی فضای مجازی گفت: دولت آمریکا خود در قانون شایستگی ارتباطات (Communication decency act)- مصوب ۱۹۹۵ کنترل دقیقی بر محتوای فضای مجازی دارد و آن را مقررات‌گذاری کرده است و حال از اقدام ایران درباره محافظت در برابر محتوای نامناسب فضای مجازی از سیاست دوگانه تبعیت می‌کند.

زمان فاز بعدی رجیستری

طبق آخرین آمار، ۵۰۰۰ گوشی آیفون همزمان با اجرای طرح رجیستری غیرفعال شده، طبق اظهارات وزیر ارتباطات، جوانب طرح رجیستری هفته آینده بررسی و تصمیماتی درباره اجرای فاز بعدی آن گرفته خواهد شد.

طرح رجیستری یا ثبت شناسه گوشی‌های همراه با آگاه‌سازی بخش‌های مختلف و پایش کل شبکه اپراتورهای موبایل و ثبت و مانیتورینگ آخرین شناسه‌های ترکیبی گوشی و سیم‌کارت، از مهرماه جاری کلید خورد و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مکانیزم پله‌ای برای اجرای این طرح خبر داد.

بر این اساس در مرحله دوم گوشی‌های برند اپل، گوگل، بلک‌بری و موتورولا مشمول فاز اجرایی رجیستری شدند و با روشن شدن این گوشی‌ها، در صورتی که شناسه‌شان در سیستم اپراتوری ثبت نشده باشد، برای کاربر پیامکی ارسال می‌شود که تنها تا یک ماه از شبکه خدمات دریافت خواهد کرد.

 انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید