Performancing Metrics

رکوردی دیگر از نقدینگی | اتاق خبر
کد خبر: 405058
تاریخ انتشار: 27 دی 1396 - 12:32
حجم نقدینگی در آبان ماه به ۱۴۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده که بیانگر رشد ۲۲.۶ درصدی آن نسبت به همین دوره در سال گذشته است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حجم نقدینگی طی سال‌های گذشته همواره در مسیر افزایشی حرکت کرده و از سرعت رشد فزاینده‌ای نیز برخوردار بوده است. با این‌که اکنون آمارها نشان‌ از افزایش این متغیر کلان اقتصادی دارد، ولی از سویی بیانگر کاهش سرعت رشد آن نیز است.

طبق تازه‌ترین آماری که بانک مرکزی از دارایی‌ها و سیستم بانکی منتشر کرده حجم نقدینگی در آبان ماه امسال به بیش از ۱۴۲۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که نسبت به آبان ماه سال ۱۳۹۴ که حدود ۹۰۷ هزار میلیارد تومان بود بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رشد دارد.

همچنین میزان نقدینگی در مقایسه با آبان ماه سال گذشته از ۱۱۶۱ هزار میلیارد تومان به ۱۴۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده که نشان دهنده رشد حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی در این مدت است. مقایسه درصد رشد حجم نقدینگی از این حکایت دارد که در آبان ماه امسال نسبت به همین ماه در سال گذشته ۲۲.۶ درصد رشد دارد که این آمار در قیاس با رشد ۲۸ درصدی که برای آبان ماه سال قبل نسبت به همین ماه در سال ۱۳۹۴ ثبت شده است، حاکی از کند شدن سرعت رشد است.

از سوی دیگر حجم نقدینگی در دوره هشت ماهه نیز کاهش دارد به طوری که در آبان ماه سال جاری نسبت به اسفند ماه سال گذشته ۱۳.۶ درصد رشد داشته، اما در آبان ماه ۱۳۹۵ نسبت به سال قبل از آن ۱۴.۲ درصد افزایش داشت.

عمده حجم نقدینگی را شبه پول تشکیل می‌دهد که خود شامل سپرده‌های بانکی می‌شود. در آبان ماه حجم شبه پول به ۱۲۵۳ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به پایان سال قبل ۱۵ درصد و در قیاس با آبان ماه سال ۱۳۹۵ تا ۲۳.۹ درصد افزایش دارد.

بخش دیگری از نقدینگی پول در گردش است که به ۱۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده که خود رشد ۴.۶ درصدی در مقایسه با اسفند ماه و ۱۳.۹ درصدی نسبت به آبان ماه سال قبل دارد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید