Performancing Metrics

آغاز تدریجی مناقصه‌های بسته‌های سرمایه‌گذاری در صنعت نفت | اتاق خبر
کد خبر: 405157
تاریخ انتشار: 29 دی 1396 - 17:27
حدود پنج ماه از اعلام خبر آماده سازی بسته های پنج میلیارد دلاری توسط وزیر نفت با هدف افزایش تولید از میدان های نفتی می گذرد و طبق آخرین اخباری که از سوی مسئولان اعلام شده، برگزاری مناقصه بسته‌های سرمایه‌گذاری به تدریج آغاز خواهد شد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بیژن زنگنه در سومین کنگره نفت و نیرو که در اوایل از آماده‌سازی یک بسته پنج میلیارد دلاری برای افزایش تولید در میدان‌های در حال بهره برداری خبر داد و گفت: یک بسته پنج میلیارد دلاری در حال آماده سازی است که قرار است در طول دو سال برای افزایش تولید در میدان‌های در حال بهره برداری اجرا شود که بخشی از آن شامل تعمیر چاه‌ها و بخشی دیگر شامل حفر چاه‌های جدید در مناطق مختلف نفتی از جمله مناطق نفت خیز جنوب، فلات قاره، مناطق مرزی و غیره می‌شود. در این راستا از شرکت‌های ایرانی دعوت می‌کنیم که آنها می‌توانند یک شریک خارجی داشته باشند.

معرفی بسته‌های ۵ میلیارد دلاری

وزیر نفت با بیان این که جلسات برای آماده‌سازی بسته‌های مذکور برگزار می‌شود، افزود: در این جلسات در مورد تامین مالی نیز صحبت می‌شود. برای تامین مالی بسته‌ها چندین روش از جمله فروش اوراق مشارکت فاینانس داخلی، یوزانف، وام از صندوق توسعه ملی و غیره مدنظر است. اجرای این بسته‌ها هم تولید نفت را افزایش می‌دهد و هم اشتغال ایجاد می‌کند. تعریف بسته‌ها در حال انجام است و اسناد برای مناقصه و گرفتن مجوز در حال آماده سازی است. اجرای  این بسته‌ها با اجرای ای پی سی متفاوت است.

علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در کنگره مذکور با اشاره به آماده‌سازی بسته پنج میلیارد دلاری برای افزایش تولید از میادین گفته بود این بسته در ابعاد کوچک و تا میزان ۱۰۰ میلیون دلار آماده می‌شود و عمده کار آن حفاری، خط لوله جریانی و تغییرات در نمک‌زدایی است. اجرای بسته‌های مذکور صادر و در سطح شرکت‌های ایرانی است. همه شرکت‌های ایرانی می‌توانند این بسته‌ها را اجرا کنند، ما از نظر تامین مالی نگران اجرای این بسته‌ها بودیم. زیرا مدل آن EPC بود اما بازار به این بسته‌ها علاقه‌مندی نشان داد و شرکت‌های ایرانی ابراز علاقه کردند که تعدادی از آنها می‌توانند تامین مالی کنند به همین دلیل مدل را به ETCF تغییر دادیم و شرکت‌های ایرانی می‌توانند پروژه را اجرا کنند. بخش دیگر کار توسط وزارت نفت و بخشی دیگر توسط بانک‌ها و صندوق توسعه انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه اجرای بسته‌های مذکور میزان تولید را ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار بشکه افزایش می‌دهد، اظهار کرده که اگر اقدامات پیشگیرانه انجام نشود، تولید نفت سالانه ۳۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا می‌کند.

میادین کوچک نفتی، هدف بسته ۵ میلیارد دلاری

کاردر چندی پیش نیز در این مورد گفت که هدف این بسته ها میادین کوچک نفتی هستند. برای این منظور از شرکت‌های ایرانی دعوت و این فرآیند به صورت مناقصه انجام خواهد شد. فعلا اسناد و مستندات میادین درحال آماده سازی و قرار است به ازای هر میدان یک مناقصه بین شرکت‌های ایرانی برگزار شود. این میادین کوچک اکثرا در مناطق عملیاتی که زودتر به تولید می‌رسند واقع شده است؛ میادینی که افزایش تولید در دوره‌های کوتاه‌تر دارند.

تکیه بسته‌های سرمایه‌گذاری به شرکت‌های داخلی

بر اساس این گزارش، غلام رضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران نیز در آخرین اظهارات خودبه بسته سرمایه‌گذاری که برای اجرای پروژه‌های نگهداشت و افزایش تولید در قالب EPCF طراحی شده است اشاره و اظهار کرده که در اجرای این پروژه‌ها نیز عمدتا به شرکت‌های داخلی تکیه می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرده که با آغاز تدریجی مناقصه‌های این بسته سرمایه‌گذاری که قرار است در قالب EPCF اجرایی شود و همچنین قراردادهای توسعه میدان‌ها که پیش‌بینی می‌شود تعدادی از آنها تا پایان امسال یا اوایل سال آینده امضا شود، شرکت ملی نفت ایران در سال آینده شاهد رونق بیشتر در امور و افزایش نقش‌آفرینی شرکت‌های ایرانی در طرح‌ها و پروژه‌ها باشد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید