Performancing Metrics

ممنوعیت‌های عراق بر کار تجار ایرانی چه تاثیری دارد؟ | اتاق خبر
کد خبر: 405194
تاریخ انتشار: 30 دی 1396 - 13:33
دبیر میز عراق در سازمان توسعه تجارت به تشریح تاثیر منع واردات برخی کالاها به عراق پرداخت.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در ماه‌های گذشته تصمیمات دولت عراق در زمینه واردات این کشور شرایط صادرات برخی کالاها به عراق را بسیار دشوار کرده است. به طور مثال در ماه‌های قبل تعرفه واردات انواع آبمیوه در این کشور به یکباره از ۳۰ به ۱۳۰ درصد رسید.

لبنیات ازدیگر کالاهایی بود که با وجود داشتن بازاری مناسب در عراق با افت و خیز مواجه شد و بدین‌ترتیب افزایش تعرفه صادرات ماست، شیر و شیرخشک به عراق به میزان ۴۰ درصد را شاهد بودیم، این اتفاق در شرایطی رخ داد که عراق با سهم بیش از ۸۰ درصدی، بزرگترین مشتری محصولات لبنی ایران به شمار می‌رود. حال نیز مدتی است مسئولان عراقی ممنوعیت‌های جدیدی برای واردات برخی محصولات کشاورزی اعمال کرده‌اند.

ابراهیم رضازاده با بیان اینکه از اوایل ماه جاری صادرات کاهو، شلغم، چغندر، کلم و گل کلم به عراق با ممنوعیت مواجه شده است، اظهار کرد: ممنوعیت واردات این کالاها در راستای حمایت از تولید داخل اعلام شده است.

وی در عین حال یادآور شد: سال گذشته در زمینه این اقلام ۱۶ میلیون دلار صادرات به عراق داشتیم و از نظر وزنی ۴۸ هزار تن محصول به این کشور صادر شد.

رضازاده با یادآوری محدودیت‌هایی که پیش از این از سوی عراق در واردات لبنیات و آبمیوه صورت گرفته بود، گفت: حتی اگر در تمام این بخش‌ها صادرات ما به صفر برسد که این اتفاق نخواهد افتاد تنها سه درصد از کل صادرات ما به عراق کاهش پیدا می‌کند و در جمع رقمی حدود ۱۹۰ میلیون دلار حجم صادرات این کالاها خواهد بود.

رییس میز ایران و عراق در سازمان توسعه تجارت درباره سرنوشت تعرفه‌های عراق برای محصولات لبنی ایران اظهار کرد: پیگیری‌های ایران از عراق در موضوع لبنیات نتیجه خاصی در بر نداشته و با وجود پیگیری‌های دولت ایران برای بازنگری در این تعرفه‌ها هنوز دولت عراق پاسخی به این درخواست نداده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید