Performancing Metrics

نرخ دلار با واردات چه کرد؟ | اتاق خبر
کد خبر: 406621
تاریخ انتشار: 30 بهمن 1396 - 09:46
سازمان توسعه تجارت اعلام کرد
مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت معتقد است بالا رفتن نرخ ارز می‌تواند کاهش واردات را به همراه داشته باشد.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، فرهاد نوری در پاسخ به سئوالی درباره تاثیر افزایش نرخ ارز بر واردات کشور گفت: بررسی یک دوره ۱۰ ساله گویای آن است که در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵ همبستگی منفی و نسبتا بالایی میان نرخ ارز و واردات وجود داشته و این رقم به منفی ۶۷ درصد رسیده است.

وی اظهار کرد: این امر بدان معناست که افزایش نرخ ارز با کاهش واردات همراه بوده و به‌ نوعی گویای گران شدن کالاهای وارداتی است. این روند از یک سو می‌تواند حمایت از تولید داخل محسوب ‌شود و از سوی دیگر در خصوص برخی از فعالیت‌ها به افزایش هزینه‌های کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای منجر می‌شود.

نوری ادامه داد: با این همه، بررسی تغییرات واردات نسبت به تغییرات نرخ ارز نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۱ با افزایش ۹۲ درصدی نرخ ارز، واردات فقط حدود ۱۳ درصد کاهش یافته که این نشان می‌دهد که حساسیت واردات به تغییرات نرخ ارز چندان قابل توجه نبوده است.

وی افزود: البته باید توجه داشت که کاهش واردات تنها تحت تاثیر افزایش نرخ ارز نیست و تابع پارامترهای دیگری نیز هست. به عنوان نمونه در سال ۱۳۹۴ به رغم ثبات نرخ ارز، واردات کاهش رشد ۲۲.۶ درصدی را تجربه کرده است.

نوری در پایان گفت: نکته قابل توجه دیگر این است که عدم توجه به قیمت‌های واقعی ارز در واقع نوعی یارانه به تولیدکننده خارجی محسوب می‌شود.

در جدول و نمودار زیر روند تغییرات حجم واردات بر اساس نرخ ارز بررسی شده است.

 

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید